Skaffa Solceller - stora tråden om solcellspaneler

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av EricG, 25 jan 2021.

  1. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tjena teknikgänget!

    Vi är på G att skriva på offert för totalentreprenad av solceller och jag har kokat ner 8 offerter till 5. Någon som har lust att dela sina tankar? Vi kommer ha 36 paneler på vårt tak.
    Huawei går bort men tror offert nr2 kunde byta mot annat.
    Offert_.jpg
     
    Last edited: 26 jan 2021
    Messier1994, Kristy, BrearedsDea och 1 annan gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vad står respektive rad för?
     
    EricG och bernard gillar detta.
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Hoppsan... Fixar det på jobbet sen ;)
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Procenten måste ju vara verkningsgraden iaf :D
    Men följer!
     
    EricG gillar detta.
  5. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Gjorde själv sådan övning för ett par år sedan.
    Vi beslöt att paneler, växelriktare, optimerare och installation var faktorerna att titta på.
    Ingen var billigast på allt.

    Panelerna kom vi fram till var i stort sett lika. Alla erbjöd garantier på 20+ år. Inte givet att vi bor kvar då... Sedan är väl utmaningen om vem man ska vända sig till om 20 år? Installatören/agenturen är kankse inte kvar och vilken respons får man om man vänder sig till tillverkaren i Kina (de flesta är gjorda där). Hursomhelst när det gäller paneler valde vi 370 paneler istället för de 320 de flesta rekommenderade. Ja, priset blev högre, men även effekten, och imorgon när elpriset (antagligen) är dyrare tror vi det kan vara värt de extra koronorna idag.

    Växelriktare stod mellan, Fronius, SMA, Solaredge och Huawei. Solaredge förespråkades av flera säljare. Av ren slentrian (kanske kickback?) fick vi känslan av då Solaredge innebär optimerare. Vi har rakt söderläge på båda taken utan skugga vilket de enkelt sett om de gjort ett platsbesök, vilket endast två gjorde. De som gjorde platsbesök avrådde från Solaredge då optimerare var onödigt och en extra felkälla.
    Vi påtalade detta för övriga och vissa ändrade sig då. Men vissa stod på sig och menade att Solaredge ALLTID är bäst. För dem kanske men inte nödvändigtvis för oss...
    Sättet att övervaka växelriktaren genom app ethernet/wifi/bluetooth avr värt att sätta sig in i.
    Vi förstod också att växelriktaren kan skapa "störande" ljud varför man kanske inte vill ha den precis vid sovrumsväggen. Eftersom vi valde en stor växelriktare (SMA - 15000TL-30) valde vi att placera växelriktaren inne i garaget där den inte stör någon.

    Optimerare är som sagt bra när taken är i olika vinklar och utsatt för skugga och behövs därför inte för alla. Man ska också vara medveten om att ytterligare elektronik på taket är ytterligare felkällor.

    Till slut var det installation vi kollade på och precis som vilka hantverkare som helst är det en enorm skillnad på pris och bara för att installatören kommer från ett svenskt företag är det inte samma som att installatören är svensk. Om priset är jämförbart men den ena firma använder svensk arbetskraft och den andra utländsk så inser man ju att den senare har betydligt större marginaler. Hade ju varit rimligt om priset hade varit ordentligt lägre kan man tycka. Det är mycket viktigt att installatören är certifierad.

    Det var inte helt lätt att få den utrustning vi ville med den installatör vi ville. Kanske pga att de saknade erfarenhet från vissa produkter eller fick bättre kickback från andra?

    Hursomhelst. Vi valde inte den lägsta offerten. Men vi valde en av de med bäst avbetalningstid.
    Har haft systemet i snart 18 månader och är mycket nöjda. Har producerat mer än kalkylen (sommaren var bra).

    LYCKA TILL!
     
    Tomaro, CartelZ, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Första inlägget är nu uppdaterat med en ny bild :cool:
     
    bernard gillar detta.
  7. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Tack för långt svar :)
    Vi kommer inte ha optimerare då taket ligger "perfekt". Anledning för skulle vara att kunna stänga av panelerna om t.ex. brandkåren behöver såga sig igenom taket (men då kan de ta andra sidan taket som leder till samma ställe) och att man kan se produktion per panel (om någon producerar för lite t.ex.). Nackdelar är att det blir mycket dyrare, optimerarna är de som oftast går sönder (om man hör sig för) samt att ett gäng paneler måste ge tillräckligt med spänning för att de ska gå igång. Med Solar Edge måste man ha optimerare.

    Många föreslår idag växelriktare från Huawei men det kommer vi inte välja då jag inte gillar Kina och jag tycker de är fula :P Blir SMA eller Fronius. Tillverkarens app är inte så viktig då vi kommer integrera den mot Tibber så alla data kommer ändå där.

    Vi kommer sätta växelriktaren på sidan av huset, pga. att kompis satte sin inne och han kan inte använda det rummet pga. fläktljud (tänk halvtyst dammsugare).

    Jag har lagt stor vikt på känslan av möten och hur tänker kring installationen.

    Jag laddar upp en bild till med de som jag sållat bort och lite mer info...
    Offert_2.jpg
     
    Kristy gillar detta.
  8. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Vi tänker rätt lika.
    Men om Kina är ett stort problem för er så försvinner många av panelerna. Tänkt på att även om säljbolaget är Europeiskt så är den allra största delen av panelerna tillverkade utanför Europa, främst i Kina (ex. Q-Cells är tyskt men har produktion i Asien, Rec startades i Norge men tillverkningen är i Asien). Suntech och Longi är kinesiska, Trina producerar främst i Kina men även i Vietnam.
    Solitek tillverkas dock fortfarande (delvis) i Litauen.
    När du sätter växelriktaren på sidan av huset vill du fortfarande inte ha ett sovrum innanför väggen...
    Vi har också kopplat oss till Tibber, men Tibberappen ger inte alls lika mycket info som SMAs egen. Däremot är ju Tibber utmärkt då man med en inloggning kan se energiförbrukning, solproduktion och laddboxen mm.
     
    Kristy och EricG gillar detta.
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag var nog lite otydlig. Jag vill inte ge Kina möjligheten till ännu mer info via uppkopplad växelriktare, om jag kan. Bättre att ge den till SMA (sarkasm). :P
    Majoriteten av panelerna vet jag är tillverkade i Asien och det är ok så länge kvalitén är bra! Vet du något om det?
    Vad hade du/ni själv valt för paneler?
    Jag ser inte effektgarantin som någon egentlig garanti (för svårt att bevisa om inte många paneler underpresterar och ändå svårt) utan mer som att "denna tillverkaren är si och så säker på sin produkt".

    Vi kommer ha växelriktaren på en vägg mot tvättstugan, :)

    Tack för infon om appen, ska kika mer på det!

    Jag behöver inte säga vilken offert som är vilken, än, men offerterna är från dessa företagen:
    Sydpumpen, Cell Solar Nordic AB, GoSol, Kopernicus, Solkraft och Solmontage.
     
  10. GladGutt

    GladGutt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Som sagt efter 18 månader är vi fortfarande jättenöjda. Fattas bara annat, det är ju mer än 10 år kvar på garantin för växelriktare och mer än 20 år kvar på effekt och produktgaranti på panelerna.
    Vi ville som sagt maximera effekt/takyta och då blev det paneler från Suntech.

    Ja det finns många installatörer idag. En del stora och många mindre. Säkert många som bara lever en sommar också. Vill man köra projektledning själv kan man ju köpa allt separat och då få exakt de paneler, monteringssystem och växelriktare man vill samt välja montering från en firma och elinstallation från en annan.

    Det enda jag tyckt hade varit kul vore att se produktion per panel, eller åtminstone per tak. Men det hade krävt en annan lösning. För mer pengar.

    Till sist, när/om grannens lövträd växer sig högre kan vi alltid installera Tigo optimerare på de paneler/den sträng som berörs.
     
    Kristy och EricG gillar detta.
  11. sgte

    sgte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Här borde @indika@indika kunna komma med insikter, han jobbar ju på ett solcellsföretag.
     
    Kristy, Messier1994, bernard och 1 annan gillar detta.
  12. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Nu har jag iaf bestämt mig för SMA och inget annat ;)
     
    bernard gillar detta.
  13. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Nu är det tre kvar. Någon som orkar kika?

    Jag gillar verkligen vad Energetica lovar med sina garantier, men jag hittar i princip ingenting om de mer än deras egna sida. Hur hade ni tänkt i min situation kring just panelerna?

    Edit: det är högst troligt att vi bor här tills vi dör eller blir väldigt gamla och flyttar till liten lägenhet, typ 40 år (deprimerande tanke xD).

    1. Litet, hyfsat lokalt, företag.
    2. Stor aktör inom solceller. Oms. runt 50 milj.
    3. Lokal men hyfsat stor aktör med anläggningar om hundratals paneler.
    Offerter_.png
     
  14. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Har bestämt mig nu. Skriver varför senare, men nu behöver ingen försöka övertyga mig om något annat
     
  15. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Som tack till de aktörer som visat ett seriöst intryck valde jag att skicka ett mail med varför vi valde som vi gjorde. Nedan är den största delen av det mailet:

    Först och främst så valde vi att titta på de firmor som varit verksamma i några år, då det pratas mycket om "uppstickare" + att det känns som att företaget då haft mer tid att råka ut för egna felsteg.

    Vi vill inte ha optimerare då de verkar vara de som krånglar mest och det är en onödig, extra, kostnad då vi heller inte har någon skugga. Jag vill ha så lite som möjligt att göra med Kinesera, om det går, så Huawei gick bort.
    Jag valde till slut mellan Fronius och SMA som växelriktare och det blev den sistnämnda. De som inte kunde leverera SMA föll därmed bort.

    För montaget körde de flesta med K2. De som körde med "eget" föll bort då det inte är beprövat på samma sätt och därmed inte kändes lika tryggt.

    Det viktigaste var så klart panelerna. Glas-glas föll bort pga. att den extra kostnaden inte kändes värd det extra man fick (framförallt 30+ års produktgaranti).
    De flesta panelerna idag verkar leverera 360W eller mer per panel. De som gav lägre föll bort då priset inte var motsvarande lägre (och ibland högre).

    Effektgarantin ser jag framförallt som ett bevis på hur mycket tillverkaren tror på sina paneler, eftersom det är väldigt svårt att bevisa vad en panel producerar (utan optimerare). Några paneler lovade 80% efter 25 år, några 85% och ett par över 90%. De på 80% föll bort.

    De paneler/offerter som var oresonabelt mycket dyrare än övriga föll bort då det fanns andra tillverkare som gav bättre garantier för samma pengar (eller mindre).

    Till slut valde jag mellan två kontraktörer som gav ett seriöst intryck, med många år i branschen och med ett ordentligt företag bakom sig. De offererade paneler med lång produktgaranti och hög effektgaranti. Det slutade med att jag valde en panel från Österrike med 17 års produktgaranti och 91% effektgaranti efter 25 år.

    Den blåa raden kom två och kan tillägga att när de offererade samma panel som den vinnande kontraktören så var priset 15k~ högre!
    Offerter__.png
     
    Kristy, discomega, jogge och 2 andra gillar detta.
  16. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Nu börjar det hända grejer! :D

    20210224_164610.jpg
     
    Kristy, bernard, Gyllenb och 1 annan gillar detta.
  17. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Nu ska bara elektrikern hitta hit! received_446740566448067.jpeg
     
    bernard, Gyllenb, sys-case och 2 andra gillar detta.
  18. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Då är allt igång :) Fem veckor för att installera mätaren blev typ 5 dagar. De som skulle installera mätaren hade lite att göra så de kom idag samtidigt som elektrikern. Det började fint med strålande sol och effekten gick i taket direkt. 156974046_108452564538574_5612503060903270870_n.png 157150488_1316388535403067_1458262998666993340_n.png
     
    Kristy, bernard, Gyllenb och 2 andra gillar detta.
  19. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Då har jag beställt. Detta blev det för mig :). Tyckte det var jättesvårt att välja. Nästan så man gav upp lite bland alla alternativ. Fick bra intryck av den säljaren och han hade bra ideer på platsbesöket. Större leverantör. Därav föll valet på han.

    35 x 360W Longi LR4-60HPB 360W FB monokristallina paneler
    (12,6 kW installerad effekt, 11400 kWh beräknad produktion från
    programvara).

    Huawei SUN2000-10KTL-M1 3-fas växelriktare.
    Batteri Huawei Luna2000 10KW S0

    Installationsgaranti 5 år
    Effektgaranti på minst 84,8% efter 25 år.
    Produktgaranti solpanel 12 år.
    Produktgaranti växelriktare 10 år.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur har det tuffat på så här långt? Är resultatet som väntat?
     
    discomega gillar detta.