Fråga: Hur mycket går det att customiza ett Android ROM?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av kappy, 8 mar 2021.

  1. kappy

    kappy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har funderat på att utveckla en produkt för sjukvård, och funderar på om man skulle kunna använda en Android-telefon som "bashårdvara". Detta då det går att köpa/producera billiga devices med mycket relevant funktionalitet, e.g. relativt kraftiga CPU/GPU, touchscreen för UI, accelerometers m.m.

    Min största fundering är - Hur mycket går det att customisera Android ROMs? Eftersom produkten skulle ha ett specifikt appliceringsområde, för patienter med varierande teknisk kompetens, så får man några krav;
    - UI behöver vara väldigt minimalistiskt / enkelt att använda. Det enda man skall KUNNA göra är basically att låsa upp skärmen sen ha en stor app-ikon för min applikation - ALLT annat bör i princip vara borttaget.
    - Går det att låsa / ta bort alla möjligheter till Settings osv? (även detta för att undvika mixtrande)

    Det jag basically vill skapa är en "1-apps-ROM" - då all funktionalitet skulle finnas i min app.

    Någon med lite mer erfarenhet av området som har lite input / tankar?
     
  2. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Detta går att göra på en Samsung, vi har en från Linde. Som jag inte tror dom kört nån custom rom på utan helt enkelt låst systemet på något vis. Vi scannar gasflaskor med den (inom sjukvården:) ) där vi ENDAST kan använda deras app. Slår vi på telefonen kommer den appen uppstartad och klar och det går inte att stänga den eller ens klicka "Home" det går inte att dra ner notifikationsmenyn. Man kan inte göra något annat än att använda den appen.
    Rent tekniskt kan man säkert göra något ful Trix för att komma in i nån form av admin meny men inget vi dödliga användare klarar av.
     
  3. kappy

    kappy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant! Låter ju som att man gjort något halvavancerat trots allt för att avaktivera homeknappen och notifikationsmenyn.

    Får scouta runt lite om man kan komma in i någon form av admininställningar eller dylikt för att lösa en sådan setup. Vet du vad appen heter om man kan tänkas vilja scouta lite mer?
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Eventuellt kan ett tips vara att undersöka vad som går att göra via enterprise-management. Slår man på det så tror jag det går att fjärrstyra och spärra saker. Men jag har inte undersökt själv.
     
    Kristy gillar detta.
  5. kappy

    kappy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väldigt bra input - hade ej insikt i att de fanns ett Android enterprise program, skall definitivt ta en titt!
     
  6. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Ta och googla på kiosk mode så kanske du får något som är intressant.