Fråga: Hur får jag enklast HDMI med ljud från min telefon till en TV?

Diskussion i 'Galaxy S10E' startad av Gråtand, 17 mar 2021.

  1. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska iväg på en resa och skulle vilja kunna ta det lite lugnt på kvällen med Netflix, Plex eller annan streamingtjänst som jag har tillgänglig på telefonen. Att titta på skärmen på telefonen är dock litet och jag skulle därför vilja ha en lösning där jag kan få det som jag visar på telefonens skärm att visa på TVn i mitt boende. HDMI-port finns på TVn, gissar att det inte finns något mer avancerat eller inbyggd trådlös lösning för att casta. Hur fixar jag enklast bild och ljud från telefon till TVn?

    Jag har en Chromecast som jag tidigare använt på resor. När det väl är uppkopplat så brukar det lira bra, men vill minnas att det var lite bök sist pga att jag i Home-appen då skulle pilla in en ny Chromecast på ett nätverk som inte är mitt hemmanätverk. Det löste sig, men tänkte att det borde finnas enklare varianter.

    Kabel brukar varar enkelt så jag köpte därför en Satechi USB-C "docka" som hade HDMI, USB A och en USB-C med stöd för Power Delivery. När jag kopplar in den så speglas skärmen enkelt, både med DeX och vanlig skärmspegling, men jag får inte ljudet att funka på varken Netflix, Plex eller Youtube. Spotify går däremot fint. Blir inte klok på det.


    Hur hade ni löst det?
     
  2. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tilläggas kan väl att det gärna hade fått vara via kabel i någon form eftersom jag hade tänkt att försöka spela lite via Xbox cloud och misstänker att det kanske inte funkar så bra (eller alls) via Chromecast.
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det fungerar med en MHL, jag har en sån för micro USB och den speglar skärmen med ljud till teven, det finns även för USB-C och kostar inte mycket.

    Den i sin tur kopplar du till en HDMI-kabel och du kan även koppla in laddare.
     
  4. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad jag kan se så stöder inte Samsung S10e MHL. Såg nån sida som hävdade att Samsung inte stött MHL sen 2015, vet dock inte om det är korrekt.

    På Samsungs hemsida står det så här "Wired: supports DisplayPort over USB type-C. Supports video out when connecting via HDMI Adapter. (DisplayPort 4K UHD at 60 fps)" . Det kanske ska tolkas som att den inte stödjer ljud via HDMI?
     
    Last edited: 18 mar 2021
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    bernard gillar detta.
  6. mrpeteog

    mrpeteog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8
    Om jag inte misstar mig helt så slutade samsung med MHL till sina telefoner där vid 2015, till samsung s7 till samsung 10(tror det var fram till 10an) men sen började de med det igen.

    MHL fungerar med min samsung 20 ultra iaf!

    Min förra telefon va samsung s7... så köpte jag MHL men såklart ska det inte fungera "just för mig" men när jag kollade upp det så var det bara så det var!
    Men nu så är allt frid o fröjd med 20 ultran haha