Uppdatering, hur funkar det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aprikos, 15 mar 2021.

  1. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ursäkta en liten dum fråga men,.
    Om man har en lite äldre Samsung som inte har uppdaterats - den har i nuläget Android 7 och den nyaste tillgängliga versionen till den är Android 9, om man startar en uppdatering manuellt kommer den då att gå direkt till senaste version 9 eller finns det någon chans att den först uppdaterar sig till version 8 och att man kan "stanna där" om man vill?
     
  2. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Vanligtvis hämtas senaste direkt då denna oftast innehåller de eventuella fixar som kommit tidigare versioner.
     
    Kristy gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Var dock beredd på att det kan behövas en fabriksåterställning av telefonen då det titt som tätt uppstår diverse anomaliteter efter systemuppgraderingar såsom misslyckade sqlite migreringar eller konfigurationsfiler som inte blir helt korrekta. Detta kan visa sig på alla möjliga vis genom att appar eller funktioner i systemet inte fungerar som tilltänkt. Det är inget konstigt egentligen, samma problem kan ju uppstå även på en vanlig dator om du t.ex uppgraderar från Windows 7 till Windows 10 in-place med bibehållen data. Men det kan vara bra att känna till så du inte lägger telefonen på hyllan och skaffar en ny i onödan på grund av detta, säkerställ bara att kontakter och bilder är synkade/sparade och gör en fabriksåterställning om telefonen beter sig konstigt efter uppgraderingen.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    OK, tack så mycket för information och tips.
    Anade väl att det kan komma att ställa till en hel del merjobb och har därför avstått uppdatering än så länge, det fungerar ju bra som det är idag,. men vad jag förstår så måste jag nog snart ta tag i det för att telefonen skall få stöd för att ringa samtal över 4G. (och via WiFi)