Problem: Vänster bromshandtag (bakbromsen) dödar motorn.

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av simsthlm, 17 mar 2021.

  1. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej kära brainiacs!

    Precis som ärenderaden säger så "dör motorn" när jag bromsar med bromsen på vänstrasidan av styret (går till bakhjulet) och sedan går det inte att gasa något mer, även om jag släpper bromsen. Det finns (väl) en funktion som aktiveras när man bromsar så det inte ska gå att gasa samtidigt. Men nu verkar något hänt med den.

    Det enda sättet att få igång motorn/gasen igen är att vika ihop styret och sedan vika upp det igen. Då är det som att funktionen nollställs och så är allt frid och fröjd igen.

    Det går som tur är fortfarande att bromsa med bromsen på högra sidan av styret, men jag tycker det är lite läskigt då den går till framhjulet och jag får känslan av att jag snart kommer stå på näsan om jag råkar bromsa för hårt.

    Någon som känner igen problemet eller vet hur jag löser det?

    Min el-sparkcykel är en Janobike T10

    Vore supertacksam för all hjälp jag kan få.

    Allt gott!
     
    bernard gillar detta.
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det låter som att bromssensorn som finns i bromshandtaget är trasigt eller hakat upp sig.
    På mina två scootrar (En Dualtron och en Speedway) så får jag ett utropstecken när jag bromsar.
    Har du något liknande? Bromsa och kika på LCD displayen, får du upp något tecken?
    I värsta fall får du koppla bort bromssensorn från kontrollern.
    Det är bara att följa bromssensorkabeln ned till kontrollern.
     
  3. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det verkar som att du vet vad du pratar om. Jag ska ärligt erkänna att jag inte är lika kunnig som dig. Det jag direkt kan testa är att titt LCD displayen och där visas ingenting varken före eller efter jag drar åt bromsen och motorn dör. Hur vet jag vilken kabel som är bromssensor? Följde två kablar från själva bromshandtaget till bakhjulet. Det är en tjock och en lite tunnare, enda sitter mitt i hjulet oh den andra på längre ut på "bromsskivan". Vad tror du?
     

    Bifogade filer:

  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Vad händer om du trycker på det andra bromshandtaget? Ser du något på displayen?
    Gasa och bromsa lätt med andra handtaget samtidigt. Vad händer?


    Ena kabeln från bromshandtaget (troligtvis den tjocka) går till bromsoket och den andra kabeln går till kontrollern (inte till bromsoket som du menar). När du bromsar så går en signal till kontrollern som stryper gasen till motorerna.
     
  5. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för att du fortsatt hjälper mig.. Oavsett vilket bromshantag jag trycker på så syns inte något särskilt på displayen. Bara det vanliga (batteri, hastighet och tid (skiljer sig beroende på vilken "mode" man sätter den i).

    Jag testade att göra som du sa "Gasa och bromsa lätt med andra handtaget samtidigt". Så fort jag bromsar lite lätt så händer inget när jag gasar. Testa även göra detsamma på det "trasiga" bromshandtaget och det lustiga är att när jag bara bromsar superlätt (dvs drar in handtaget en halv centimeter) så dör gasen, men när jag släpper bromsen så kickar faktiskt gasen igång igen - men om jag trycker in bromshandtaget lite mer och när jag känner att bromsen faktiskt tar och saktar ner elscootern så går gasen inte igång igen när jag släpper upp bromshandtaget.

    En ny sak hände i går (det kanske finns någon koppling till ursprungsfelet med att bromssensorn håller motorn avstängd efter att jag trycker in vänstra bromshantaget). Efter att jag haft elscootern ihopvikt ett tag och vek upp den för att köra hem från jobbet så märker jag att den plötsligt bara kör i 19-22 km/h och det verkar inte göra någon skillnad om jag trycker på knapparna Eco-mode eller dual/-singel motor. Den är nu konstant slö och långsam, trots att jag nästan har fullt batteri. kör jag dualmotor så blir den starkare då framhjulet också drar igång, men hastigheten håller sig fortfarande på 19-22 km/h.

    Bör tillägga att jag inte har kraschat eller kört i något märkbart gupp eller ens vält elscootern och har bara kört på den ca 4 gånger, varav första och andra turen gick supersmidigt och det var ett jädra drag i den.
     
  6. simsthlm

    simsthlm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har jag hittat felet (tack vare dina frågor!). Som tur var väldigt snabbt åtgärdat dessutom! Felet var så enkelt att skruven som spänner bromshandtaget var för långt utskruvad (bromshandtaget var för slappt) så när jag tryckte på bromshandtaget så bromsade elscootern, men när jag släppte upp det så registrerade inte bromssensorn det. Det finns som du nämnde ett beroende mellan bromshandtaget och bromssensorn som reglerar gasen och det behöver därför vara en balans mellan hur hårt och löst man kan spänna bromshandtaget. Åååå så skönt, nu funkar allt som det ska igen. Hoppas det håller i sig.

    Stort TACK För all hjälp! <3
     
    raptor och Prillinator gillar detta.
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Grymt! Du är välkommen :)