Test: S21 Ultra Battery Consumption of Different Refresh Rates and Resolutions

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av PirateYarr, 20 mar 2021.

  1. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Tjena!

    Jag blev lite nyfiken på vilken refresh rate och upplösning som drar mest ström i S21 Ultran, så jag började kika runt lite i olika appar igår för att kunna mäta strömmen och den jag landade i var Ampere. Detta för att Ampere samlar 50 datapunkter, tar bort de 10 lägsta och högra värdena och tar sedan medelvärdet av resterande 30 innan den presenterar strömvärdet. Andra appar ger något slags momentanvärde som skjuter omkring hejvilt. Jag har gjort en post i XDA om mitt test och där kan den som är intresserad se vad jag kom fram till.

    Jag kan snabbt nämna att 120 Hz Adaptive Mode är helt OK att köra för den som är rädd om batteriet, för den drog bara ca. 15% mer ström jämfört med 60 Hz i FHD.

    Test: S21 Ultra Battery Consumption of Different Refresh Rates and Resolutions

    Testet är såklart inte perfekt eftersom det är svårt att mäta strömförbrukningen i telefonen på ett vettigt sätt, samt för att jag är förkyld och kanske tänker som en kratta nu :)
     
    bernard, night77 och Kristy gillar detta.
  2. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    devve gillar detta.
  3. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Yes, jag har spanat in den! Dock finns det ingen anledning att köra 48 istället för 60 och 96 istället för 120 så vitt jag kunde mäta i mitt test. Förbrukningen var t.o.m. en smula mer vid 48 kontra 60 och samma sak när jag jämförde 96 mot 120. Dock gjorde jag inte det testet på samma sätt som det övriga som man ser i min tråd på XDA, men jag tror ändå att Samsung inte har optimerat de lägena tillräckligt bra. Särskilt inte 96, för i det läget kan jag märka att skärmen blir något grön i färgen när man har låg skärmstyrka.
     
  4. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    När man kör 60hz är det någon form av adaptive ändå tex vid 24hz-material från Netflix, Youtube etc. eller är det låst 60hz överallt?
     
  5. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Det är låst på 60 Hz i Standard Mode. Det går att köra Adaptive Mode med 60 Hz som tak, så att den kan gå ner till 48 Hz för 24 fps videor, men det är inte ett standardbeteende i telefonen utan man måste trixa till det. Går att göra med Tasker bl.a.
     
  6. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Jag läste någonstans som jag inte minns, att Samsung behöver aktivera 10hz ex via uppdatering.
     
    devve gillar detta.