Hjälp med att välja ny scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av rikskupong, 22 mar 2021.

  1. rikskupong

    rikskupong Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    10
    Bakgrund:
    Min 365 Pro dog häromdagen och jag behöver ett nytt fordon.

    Syfte:
    Att få hjälp av er medlemmar inför köpet. Behöver bestämma mig snabbt då jag inte står ut att åka kommunalt. Troligtvis sker köpet från Ewheels då jag inbillar att de har bäst chans att leverera snabbt.

    Need to have's:
    • Framförande endast på inhägnat område - Dvs inga fler sega uppförsbackar a la 365:an. Toppfart oviktig.
    • Bred fotplatta! Kanske det absolut viktigaste kravet, jag gillar att stå med fossingarna ihop med pinnraka ben. Generellt oförskämt dålig info från tillverkarna/säljarna angående dessa specs.
    • Ingenting alltför sportigt/flashigt som drar uppmärksamhet till sig.
    Nice to have's:
    • Hydrobromsar fram och bak. Jag kan leva med att köpa och montera egna.
    • 10 tums däck.
    • Pris någonstans mellan 10-15K.
    Egna kandidater:
    • Zero 10 - Inga problem med fotplattan där inte, läste dock i Zero-tråden om att man måste täta med silikon och ha sig, inte supersugen på det.
    • Kaabo Skywalker 10C - Osäker på om fotplattan är bred nog

    Vad säger ni?
     
  2. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ewheels har snabb leverans, köpt nyligen av dom. Så länge det är en lagervara går det snabbt!
    Vad det gäller Ewheels och kundservice så är dom helt ok förutom urusla svarstider, finns inget telnr man kan prata med dom på så det är mail eller messenger som gäller!

    Hydrauliska bromsar är ju inte skitvanligt på en scooter för 10-15k vad jag vet, i alla fall inte vad jag har sett så du får nog leva med mekaniska i den prisklassen, verkar inte vara hydrauliska bromsar på skywalker 10 c heller om man kollar reviews men ja kan ha fel, står dock så på Ewheels hemsida. Men kanske finns olika modeller där, ja skulle dock inte gå till hundra procent på Ehweels skriver utan dom verkar bara "saxa" mycket rakt av från andra sidor.

    Gällande Zero 10 du skriver om så förstår jag inte riktigt vad du menar med att täta med silikon? För att försöka få den tät ifrån vatten någonstans eller hur är tanken? Det finns inte många IP-klassade scooters så det lär du få göra på många om du vill undvika att vatten inte ska komma på olämpliga ställen!

    Är andra Zero scootern jag kör nu och är supernöjd med Zero!
     
    rikskupong och bernard gillar detta.
  3. rikskupong

    rikskupong Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    10
    Stort tack ruf0ns! Där tror jag du satte spiken i kistan min vän.

    Jag tror att det får bli Zero 10! Där får jag bl.a. en fotplatta som helt dödar min överdrivna noja. (Av alla tillbehör jag köpte till 365:an så var större fotplatta klart bäst).

    Gällande bromsar så verkar det finns en väldokumenterad process på nätet för byte till hydrobromsar.

    Ahh ok, alla enheter på marknaden behöver tätas alltså. Trodde att det bara gällde Zero. Check! Tack!

    Beställer under kvällen :)
     
  4. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Vsett 9+ - All-purpose Electric Scooter
    Den uppfyller flesta av kraven och har IP-klassning även om tillverkaren uttrycker sig såhär:
    We have done a lot of treatment for waterproofing, but we can't promise you the scooter damaged by water is still under guarantee, because 100% waterproofing is impossible under the current technical conditions. In addition, riding on rainy days is very unsafe. We strongly recommend that you do not ride on rainy days.

    Recension
     
  5. Magnuswall

    Magnuswall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    29
    Zero 10 alla dagar.

    Du kommer inte ångra dig.
     
  6. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag tycker definitivt Inokim OX ECO.
    OX ECO

    Håller högre kvalitet än Zero.
     
  7. rikskupong

    rikskupong Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    10
    Snabb leverans var också ett kriterium så det blev en Zero 10 :P

    Tack för allas input.

    Can't wait!
     
    ruf0ns och bernard gillar detta.