Problem: CEC / ARC Setup

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av benknackan, 9 jan 2021.

  1. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har ju införskaffat oss en Philips 70pus9005, har sedan tidigare en Samsung N950 soundbar.
    Samt shield och Switch som går genom soundbaren.

    Önskar att allt stängde på sig och satte på samt gick till rätt HDMI med knapptryck för wake / av.

    Strulat de första dagarna med shielden som huvudkälla (ingen box, ingen parabol osv). Då tvn hoppat igång ordentligt men sedan soundbaren hoppat till TV ARC. Oftast för att byta tillbaka till korrekt HDMI, men inte alltid.

    Idag skulle Switch provas, med den inställningen som var (dvs CEC påslagen på alla enheter) så slog det för en kort sekund till rätt HDMI på soundbaren. Som sedan hoppade fram och tillbaka mellan TV ARC och HDMI till shielden. Dvs fel och fel.

    För övrigt så var det även problem med att starta spel på Switch. Menyn gick bra men inte spelen, med nedställd upplösning till 720p gick det dock bra om någon annan skulle ha det problemet.

    Nu har jag slagit av all CEC för shielden, inget hoppar till fel inställning. Men måste trycka igång / stänga av allt för sig.

    Hur ska man koppla detta? / Ställa in CEC?
     
  2. stafstaf

    stafstaf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Intressant fråga ställning Tv ARC
    Jag kan väldigt lite i område
    Det vet alla enheter ska ARC i varje ända på HDMI kontakt , tv brukar ha en sådan kontakt på en av HDMI,
    Sätter andra HDMI in ljudanläggning med/ till ARC
    Sedan övriga enhter vanliga HDMI kontakt på ljudanläggning
    I min tekniska värd så borde fungera med ljudanläggning fjärrkontroll!
    Läs manualer prova dig fram
     
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Hela idén med CEC är att man ska slippa sätta igång enheterna med respektive fjärr. Det du borde koppla in HDMI ARC, på TVn och soundbaren. och switchen och shielden in på soundbaren. Om det inte funkar, så får du koppla in enheterna till TVn.

    Slå på HDMI CEC på alla enheter (även powercontrol). Sätt på allt med fjärren på Soundbaren.
     
    benknackan gillar detta.
  4. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    De hoppar överlag rätt.

    Problemet är bara att sound baren ganska ofta hoppar till TV ARC efter att allt hoppat igång istället för HDMI 1.