Någon som har bra koll på eltandborstar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 feb 2020.

  1. Android

    Android Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera Jordan Clean Smile Plus.
    Batteritid på ca. 45 dagar (har laddat två gånger sen julas) och går använda Oral B borsthuvuden.
     
    ad72 gillar detta.
  2. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Jag avbokade min fairywill. Det har kommit en ny modell. Finns inte på tyska Amazon än dock.
     
  3. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    291
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Väcker denna tråd istället för att skapa en ny, har haft min Oral B i 3-4 år och batteriet börjar verkligen bli trötter. Är set fortfarande Oral B som gäller eller ska man chansa med Xiaomi t700?
     
  4. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    732
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Tänkte skriva exakt det samma. Två veckor sedan började min Oral B gå från 10 borstningar till laddningar direkt till 2-3.

    Xiaomi har jag inte på min lista, men däremot Philips kanske vore något?
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Det tycker jag, den rörelse som Oral B gör tror jag är mycket bättre än bara vibration som (de flesta?) konkurrenterna kör med, jag tänker fortsätta att köra Oral B (min gamla blev jag tvungen att ladda varje dag innan den fick bli en reservmotor...)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    291
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Synd att det är så meckigt att byta batteri på dom :/ borsthuvuden till Xiaomi verkar vara dyrt, står dessutom inte hur många som ingår så det jämnar väl ut sig kanske
     
    bernard gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Finns väldigt få kvalitativa studier där man kan jämföra vilken som är bäst, men enligt denna metastudie ser det ut som det lutar åt att en sonic action är bättre än en oscilerande: The Efficacy of Powered Oscillating Heads vs. Powered Sonic Action Heads Toothbrushes to Maintain Periodontal and Peri-Implant Health: A Narrative Review - PubMed
     
  8. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Jag är lite utav ett "tandborstfreak" och har både Oral B io9 samt Oclean x pro. Oral B är senaste tillskottet mest för att jag ville testa en oscillerande. Tycker att renhetskänslan är dem lik men dem soniska känns snällare i munnen och batteritiden är MARKANT mycket bättre. Oral Bn är trevlig den med och är mycket bättre på att borsta tungan.

    Jag skulle säga satsa på en sonisk. :)
    Tycker att T700 ser ut att vara en mycket fin borste.
     
    bernard gillar detta.
  9. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    292

    MINA ENHETER

    Jag har haft flera olika genom åren. Körde Braun i många år, men batterierna dog på löpande band i dem. Visade sig att man kunde öppna dem och löda in nya batterier, så mina fin-borstar levde flera år mer än vad Braun hade designat dem för. Dock var det ganska uppenbart att Braun byggt in featuren att de skulle dö av sig själva i förtid, vilket gjorde mig rätt sur med tanke på att de kostade över 2000kr.

    Köpte sedan Philips näst bästa modell, och är extremt nöjd. Batteriet håller generellt sett länge (flera veckor) och jag gillar känslan med att borsta med sonisk borste. Oral-B lösningen är säkert bra, men för att den verkligen ska funka ska man ju ta tand för tand, och vrida runt på rätt sätt. Tandläkaren har visat mig, men jag fick aldrig till det där. Med sonisk kan man borsta mer "som vanligt" och det fungerar fint.

    Jag kan inte tänka mig att köpa en Braun igen, men alla är olika!

    Marcus
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. Delta76

    Delta76 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2022
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    34
    Have been using Philips Sonicare since I moved to electric brush. Started with a fairly cheep model (HX6500 IIRC), then a very expensive one (HX9000 diamond something) which died after 3 years, then now using ExpertClean 7500 (HX93xx).

    A few tips for you
    - Buy from philips = 1 more extra year of warranty. worth it as battery is not replaceable. With right coupon, it could be as cheap if not cheaper than even amazon
    - Keep your toothbrush charged as frequently as possible. battery wears out as cycles, and many small charges = one cycle.
    - Amazon.se with their buy 10 get 20% off (prime, currently reduced to 15%) promotion is the cheapest way to buy heads. Especially if you have more than 1 user in your households, stock it up when prices are good - you will go through them eventually
    - There are quite a difference in quality between W2/C2 heads and W3/C3 heads. I prefer W3/C3/G3 heads even if they are more expensive.

    Sonicare is expensive and the recurring cost is high, but I'm quite happy with my set up
     
    Albin N7, slarre och bernard gillar detta.
  11. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag har köpt Braun alla åren. Batteriet har blivit mycket bättre. Jag har inte den men den nya borste design utan föregående.
    Min tips är att köpa den enklaste modellen och spara på pengarna. Dina tänder blir inte renare med all extra lullull som BT, appar, etc.
     
    bernard och alexelrey gillar detta.
  12. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    291
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Lutar åt en Xiaomi T500/T700, svårt att hitta vad som skiljer dessa åt mer än priset, batteritiden och antal vibrationer per minut. Känns som att borstarna borde vara ”bättre” på T700. Har en Oral B series 8000 idag med blåtand och en värdelös app jag aldrig använder så lär inte använda Xiaomis app bättre. Den borstar dock sjukt bra, kollade med plaqsearch häromdagen och den fick bort allt med hjälp av tandtråd såklart. Batteriet är det enda tråkiga så den får bli jobbtandborste
     
    lulzfactor gillar detta.
  13. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Håller med, bytte min förra nu som jag haft i 5 år under mellandagsrean till en med app. Användes bara första gången :)
    Billigaste Braun blir grymt!
     
  14. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Fungerar oral b borsthuvuden till T700?
     
  15. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    291
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Snabba ryck från Mistore, beställde t700 igår 14:24 och den är framme nu. Beställde T500 från Webhallen som hade den i lager men i bekräftelsen står det ”ej i lager” och chattade med kundtjänst utan att få svar så jag tröttnade… Ska bli kul att testa en ny tandborste
     
  16. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    I råd & rön mars förra året testades en massa eltandborstar, de 3 bästa var de 3 nyaOral-B i io serien med 78 poäng vardera. Serie 7, 8, 9. Jordan fick 76 sen io serie 6 76 poäng. Philips Sonicare kommer in på 74 med Prestige 9900. Har ni Readly så finns det att läsa eller skaffa ett abonnemang som ofta finns gratis. Här är diektlänk om ni har tillgång till Readly Readly | Råd & Rön 2022-03-02: Page 47
    Batteritiden i io 7, 8, 9 är 3.15, 3.49, 3.49 med laddtid 2.31. Även Jordan Smile Plus TBX-300 har 3.13 men laddar på 8.58. Många av de andra har typ 1.25 & längre laddtid, upp till 24 timmar faktiskt!
     
    Last edited: 12 jan 2023
  17. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Så 74 till 78 poäng. Utan att läst testet så låter det som att man kan välja vilken som.
     
  18. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Enda nackdelen kanske med de nya oral b io är att de har de nya huvudena som är dyrare. Men kanske går att hitta icke orginal som är bra till ok pris om man inte vill köpa orginalen?
    Kan lägga upp en skärmdump på de 7 bästa (1 sida) men vet inte om det är tillåtet här. Hela testet är på 5 sidor.
     
  19. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Kört Philips Sonicare i 8 år nu efter att ha tröttnat på Oral-B:s korta livslängd.
    Bytte min första sonicare nu efter nästan 8 år men den gick fortfarande tre veckor på en laddning.
    Byttes för att den var lite svår att få helt ren så den fick bli reserv nu.
     
  20. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Man kan inte dra alla modeller över en kam, det finns ju 30-40 av varje tillverkare.
    Laddningstiden är extremt långsam på Sonicare så det stämmer men eftersom jag kunnat köra den 3-4 veckor på en laddning under 8 år så var det inget problem.
    Den köptes när Oral-B fortfarande körde med Ni-Mh batterier medan Sonicare hade lithium.
     
    bernard gillar detta.