Garanti från Geekbuying o Aliexpress

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av pvee, 25 mar 2021.

  1. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Ni som köpt elsparkcykel eller även andra lite dyrare produkter från geekbuying eller aliexpress

    Om eran t ex ståbräda elsparkcykel har haft ngt fel vi leverans. hur har det löst sig?

    Om ett fel uppkommer efter 4 månader hur löser säljarna det, garanti existerar det?

    fraktkostnader vem står för det

    är den ena bättre än den andre i dessa ärenden?

    Har du ngn erfarenhet. skriv en rad o berätta
     
  2. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Du kan få en ganska bra bild genom att skumma igenom kundomdömen på aliexpress.

    Om eran t ex ståbräda elsparkcykel har haft ngt fel vi leverans. hur har det löst sig?
    Du får kontakta butiken. Om ni inte kan komma överens om en lösning på egen hand så kan Aliexpress medla. Räkna med kompromiss. T ex så kan dom skicka reservdelar som du får montera själv.

    Om ett fel uppkommer efter 4 månader hur löser säljarna det, garanti existerar det?
    Finns ens butiken kvar efter 4 månader?

    fraktkostnader vem står för det
    Det har nog aldrig hänt. Det är felavhjälpning eller någon form av ekonomisk kompensation som gäller.

    är den ena bättre än den andre i dessa ärenden?
    Definitivt. Du vill i första hand handla från säljare som funnits länge, har bra kundomdömen och gärna en direkt koppling tillverkaren. Dels för att dom är mer måna om rykte men även för att dom kan förväntas ha råd att kompensera dig vid behov.
    En nystartad snubbe som agerar mellanhand på aliexpress för några procent av priset har troligen inte råd att betala tillbaka någon större summa oavsett vad som har hänt.

    Har du ngn erfarenhet. skriv en rad o berätta
    Har fått hem en transportskadad sparkcykel med en mindre buckla på sidan av ståplattan.
    Säljaren erbjöd mig "bra pris" på framtida köp.
     
    Kristy gillar detta.
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Akta dig för tull och moms. Det som gör sparkisar billigare från Kina är oftast att man slipper tull och moms. Men måste du betala det blir det bara lite billigare. De brukar skicka med metoder som kringgår det.

    Räkna aldrig att du får garanti från en säljare på Aliexpress/alibaba. Se det som en bonus om de skulle hjälpa dig. Många gånger hjälper de en men lika många gånger så skiter de i dig.
    Men räkna inte med någon garanti efter några månader. De täcker oftast grejer som är trasigt vid leverans.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går inte att jämföra med garantin som lämnas av tillverkaren på hemmaplan. Blir garanterat mer jobb för att få hjälp med något, och för något så stort som en sparkcykel blir det förstås väldigt besvärligt annat än om det visar sig vara en "DOA" / dead on arrival (i vilket fall man kan öppna en dispute via PayPal/Ali osv). Man kan i regel få hjälp med felsökning/delar osv. Kanske något avdrag som andra nämner etc.

    Det är inget man som privatperson kan bekosta för att skicka tillbaka till Kina om ett fel uppstår efter några måander, och rent juridiskt har man inte direkt några vägar att gå. Inom EU finns ju konsumenträtten att luta sig mot, men det gäller bara vid köp av butiker med verksamhet inom EU.

    Köper man ett "kvalitetsmärke" och inte bara OEM/noname är det i regel någorlunda hygglig QA/quality assurance, särskilt om man köper en modell som funnits på marknaden ett tag där de mest uppenbara bristerna blivit åtgärdade, så man får ju vara noga med vad man köper, läsa på om olika versioner/revisions av produkten och spana in produkttester och kolla recensionerna för säljaren.
     
    Last edited: 25 mar 2021
    Kristy, flipp, jnsson och 1 annan gillar detta.
  5. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115

    Gällande det fetade både geekbuying o alieexpress har ju verksamhet på så vis att det jag tänkte köpa så skickas grejorna från ett lager i EU kan det ge mig ngn trygghet att luta sig mot?
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Väldigt tveksamt om det ger mer trygghet p g a EU-lager. En anledning till att de säljer grejer billigt är att de erbjuder sämre villkor för garanti och returer. Det finns inga gratis luncher.
     
    Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, som @flipp@flipp skriver är det nog ytterst tveksamt. Det är förmodligen så att det ska betraktas som att varan är såld inom EU om den skickas från ett lager inom EU till kunder inom EU, men inget kommer rimligtvis att ske om man påtalar det eller försöker gå via ECC. De kommer rycka på axlarna/lägga alla brev i papperskorgen och sedan byta lager om det skulle krävas.

    Det finns i princip ingen realistisk möjlighet att utkräva något ansvar annat än att luta sig mot villkoren butiken/handelsplatsen erbjuder. Visst, har man betalat genom tex PayPal kan man försöka den vägen med, men något annat alternativ existerar nog inte.
     
    Last edited: 26 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  8. zebbe70

    zebbe70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag fick problem med min laddare till Kugoo m2 pro efter några månader. Jag köpte den från Geekbuying.
    Det tog ca 3 veckors av mail konversation innan jag fick en ny laddare.
    Den kostar bara några hundra. Men eftersom dom ger ett års garanti så gav jag mig inte...
     
    Agrik, pvee och EricG gillar detta.