Köpråd OnePlus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av dejan, 23 mar 2021.

  1. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Har haft en OnePplus 6 i snart tre år och nu är 8T väldigt prisvärd på Amazon.se (5057 kr) - så man blir ju sugen. Tror inte den kommer hinna bli mycket billigare än vad den är nu innan den försvinner från marknaden helt.

    Alternativet är att invänta en 9T om ett år eller så, även om den blir någon tusenlapp dyrare. Men om inte den också har fancy kameror och sensorer från Hasselblad respektive Sony (eller om det aldrig blir någon 9T) är jag inte så intresserad. 8T har redan kapabla kameror och ultra wide (till skillnad från min sexa). Och 65W laddning och 120Hz display och allt det där.

    Ämnet kanske passar bättre i OnePLus-forumet, jag vet inte. Har inget emot om det blir flyttat.

    Men vad tycker ni?
     
  2. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Varför inte avvakta och se på oneplus eventet idag där 3 lurar i olika prisklasser skall presenteras. :)
     
    Kristy gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du har rätt i att den nog inte kommer bli så mycket billigare än 5000 kr ny. Alternativet är att köpa begagnad i nyskick för runt 3500 kr. Jag tror nog att OP kommer förbättra kamerorna ganska mycket närmaste året. Förvisso har de lovat sånt tidigare också utan att lyckas men jag tror nog att de har starkare incitament nu då de annars kommer hamna rejält på efterkälken. Att betala 6000 kr för en telefon utan trådlös laddning och mediokra kameror håller inte 2021. 120hz AMOLED har redan blivit mainstream och är ingen USP längre.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag läst så ska OnePlus 9R (den billigaste) endast vara för den indiska marknaden.
    Du får oerhört mycket mobil med 8T för 5000:- Jag tycker inte att det är mycket att tveka om, den har 5G så den kommer att kännas fräsch under lång tid. Det är en väldigt bra mobil.
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    För att var en iphone användare vart jag faktiskt nyfiken på oneplus. Framförallt att de har klocka och lurar också, eller de kanske haft det innan?

    Men spontant, väldigt mycket hårdvara till ett relativt ok pris. Telefon, klocka och lurar för drygt 10k, motsvarande iphone setup är minst det dubbla.

    Hoppas kameran är bra i år, får invänta lite tester.
     
  6. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Om du vågar beställa från Aliexpress så har du oneplus 8T för 4000kr. EU versionen
     
  7. str

    str Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Vart hittar du det? :)
     
  8. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Sök oneplus 8t...... Finns massor
     
  9. agerberg

    agerberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    https://www.aliexpress.com/af/onepl...pe=default&minPrice=3000&maxPrice=4500&page=1

    Spann mellan 3000-4500 kr, fanns inte så många vad jag kunde se, eller missar jag något? Så du får gärna länka till en som du hittat.
    dessutom Global rom, den saknar en eller några kanaler på 5G om jag inte missminner mig.



    Samt att du egentligen måste betala svensk moms samt tulla in den om man går by-the-book.

    Amazons deal fortfarande bättre i mina ögon då man slipper detta samt att det är en riktig EU-version som har alla kanalerna till 5G i Europa.
     
    Last edited: 27 mar 2021
    str och Ara gillar detta.
  10. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Finns global för ca 4k.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med Global får man ingen garanti, så den extra tusingen för två år garanti kan det vara värt. Dessutom lagar väl inte OnePLus telefonerna heller om de inte är köpta inom EU (och de har ju förhållandevis låga priser för att byta skärm, batteri osv).

    Ligger fortfarande på 5k på Amazon.se, så det är nog så billigt det blir just nu om man inte vill ha Global/klarar sig utan garanti eller möjlighet att få den fixad inom 3-4 dagar officiellt med originaldelar/förhållandevis billigt.

    Man har ju också tre års reklamationsrätt mot Amazon SE, om det skulle uppstå något längre fram.
     
    Last edited: 28 mar 2021
    Ara och Kristy gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tveksamt om garantin är värd 1000 kr. Låt säga att man behöver nyttja garantin i 5% av fallen i så fall är den förväntade nyttan/värdet av garantin 200 kr. Om det är i 10% av fallen blir är den förväntade värdet 400 kr.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Behöver du byta något utanför garantin sparar man dock det rätt snabbt. Batteri kostar tex €17 och sedan är väl arbetskostnaden ungefär densamma, och då behåller man IP-klassningen.

    Vet inte ens om någon tredjepartsaktör öht byter batteri på den och garanterar IP-klassningen, än mindre kan garantera att du får ett originalbatteri?
     
    Kristy gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast hur vanligt är det att folk byter batteri? Rätt ovanligt är min gissning.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror ju på, att ha möjlighet att billigt/smidigt byta efter ~2 år då det börjar kännas uppskattar i alla fall jag, så telefonen kan leva vidare.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, för vissa kan det säkert vara aktuellt. Ville bara upplysa om att man ofta överskattar värdet av garanti. Man förstår inte riktigt det innan man räknat på det. När jag började tänka på garanti i termer av förväntad nytta insåg jag att att jag kraftigt överskattat garanti och att man i princip kan tänka på garanti på samma sätt som man tänker på försäkringar.

    Den största fördelen jag själv skulle se med att beställa 8T från t.ex. amazon.se är att man kan returnera den om man inte är nöjd med telefonen. Om man redan på förhand är säker på att man gillar 8T faller dock det argumentet.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, man får förstås räkna på det, men bara möjligheten att få telefonen lagad över huvud taget väger rätt mycket i min mening. I många fall är det ju i princip bara att kasta/sälja för reservdelar på eBay om man gråimporterat och olyckan är framme, beroende på modell/tillverkare. Det är inte enbart garantin som spelar roll.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  18. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Jag hade köpt på Ali för 4k. Enbart för att det är det jag anser att den är värd. 5k eller 6.5k som de ursprungligen vill ha är överpris i förhållande till hur missnöjda de flesta varit med kameran. Verkar vara en riktig budgetkamera med kass mjukvara på det. Synd då det annars hade kunnat bli en bästsäljare
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 8T har en alldeles utmärkt kamerauppsättning vilket framgår inte minst av Swedroids stora test:
    Test: OnePlus 8T - Swedroid

    Både huvudkamera och supervidvinkel presterar väl.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant! Gillar verkligen formatet på 8T. Rak skärm, hyfsat lätt (188g), bra skärm i övrigt och prestanda. Men mer än 4000 kr är den inte värd. Det är nog vad den hade kostat om inte OnePlus har en annan prisstrategi än andra tillverkare. Man ser ju nästan aldrig telefoner från OP reas ut till riktigt bra priser. Poco F3 släpps imorgon och håller jämna steg med OnePlus 8T på det mesta, sämre på viss punkter, bättre på andra. Men instegspriset på den är 3500 kr. OnePlus telefoner har blivit hopplöst överprissatta.
     
    Hazzze gillar detta.