Övrigt: Galaxy S21 Ultra importtråden

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av night77, 12 jan 2021.

  1. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    utöver nackdelarna som redan står i tråden om att importera Snapdragon variant så är skillnaden mellan dessa inte lika brutal som det var med tidigare modeller...visst priset skiljer sig men som nämnts så finns alltid fina rabatter att få på Samsungs modeller så i slutändan kanske det skiljer nån 1000-1500kr nytt men man ser redan många som säljer lätt begagnade som blir billigare än att importera, men visst tycker man det är värt det så absolut köp, jag upplyser bara varför jag inte importerat Snapdragon denna gång.
     
  2. Rymdkakor

    Rymdkakor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Microsoft Surface Go 8/128
    Asså det som är viktigast för mig i valet mellan versionerna är kameran, om Exynos var lika bra där hade det varit lättare att välja.
    Efter det i prio är batteritid, även där vinner SD iaf än så länge.

    Ni med mer koll än jag - tror ni Samsung kan fixa kameran och prestandan med firmware?
    Kommer inte gejma mycket så att ha bäst gpu är bara nåt jag "vill ha" för att det är Ultra och då vill jag att allt ska vara ultra...
     
  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    det är som sagt inget fel på prestandan och inte heller kameran...iaf inte så pass att man bör importera en Snapdragon och nackdelarna med det, och ja kameran går alltid förbättra med uppdaterad programvara, vilket Samsung verkar vara duktiga på.
     
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Väljer du Fellos egna nät,det är det ända som står i listan om jag söker. Annars lägger telefonen bara in halebops nät automatiskt i telen
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du ska ändra APN inställningarna om du har Snapdragon och Fello SIM, se här: Inställningar för mms och surf för Android

    Telefonen väljer Halebops APN inställningar som ger sämre hastigheter. Du får max 60mbit i bästa fall, ändrar du APN inställningarna så får du upp till 82mbit som Fello har som högsta gränsen. Det är 22mbit i hastigheten som skiljer. Prova med bredbandskollen först innan du ändrar APN och gör samma efter du har ändrat inställningarna så kommer du att märka skillnaden.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Okej, tack
     
  7. Rymdkakor

    Rymdkakor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Microsoft Surface Go 8/128
    Okej då, jag har Comviq som jag haft i typ 15 år och är nöjd med - skiljer det sig något mot de andra operatörerna ni nämnt vad gäller SD varianten?

    5G är som sagt inte viktigt för mig men vill gärna ha i så stor mån som möjligt full 4G kompatibilitet.
    Är på landet ibland och där har jag med Comviq grym täckning men vissa andra operatörer är lite mer sisådär.
     
  8. Rymdkakor

    Rymdkakor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Microsoft Surface Go 8/128
    Ser ju ut som G9980 stöder alla 4G band som används i Sverige, iaf alla som Comviq har :teeth:
     
  9. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    problemet som jag förstått är inte stöd för alla band utan att kunna använda flera samtidigt, CA, vilket inte gått med SD varianten tidigare.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Upplevde bara Telia som hade lite problem o då med så kallad "net aggregation" som innebär att telefonen använder två eller flera band samtidigt för att boosta hastigheten i vissa sammanhang, detta funkar sämre i SD än Exynos. I praktiken kommer du inte o känna av det så mycket om du inte laddar ner stora och tunga filer.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Rymdkakor

    Rymdkakor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Microsoft Surface Go 8/128
    Ja jag behöver inte maxhastighet hela tiden, kör ju mest wifi hemma och på jobbet så är på fritiden om man är ute eller på semester det är mer viktigt, men ja det är ju typ insta, tiktok, youtube, Spotify etc som jag främst har mobildatan till.
    Det jag är lite orolig för är huset på landet, en stuga i hälsingland utan internet. Hade dålig täckning där förr i tiden men sen byggde de ut nätet och nu är det fine, det vore om SD versionen hade nån inkompatibilitet så mottagningen blev keff.
     
  12. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har du täckning vid stugan nu, så har du täckning även med en Snapdragon. Jag har både Tele2 och Fello i min tele. Fick ändra lite i Telias inställningar,men med Tele2 så lirar allt direkt
     
    night77 och Rymdkakor gillar detta.
  13. Weideborg

    Weideborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    9
     
  14. Weideborg

    Weideborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    9
    Har kommit fram till detta nu alltså skiljer de mycket på batteritid en typ i 4g när man kör Spotify eller ljudböcker och Chrome etc. På SD och exynos gör de inte de så kör jag exynos gör de de så kör jag snapdragon
     
  15. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    @night77@night77 har både haft S21 Ultra Exynos, men har en Snapdrgon nå, så han borde väl veta vilken som är best
     
  16. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Vad man sett på tester skiljer det inte mycket alls på batteritiden mellan exynos och snapdragon. Det är vissa moment som exynos drar mer ström och vissa som snapdragon drar mer ström på och det beror ju helt och hållet på cpu/gpu'n i dom olika modellerna. Logiskt sett så borde exynos dra mer ström där cpu'n används då den har högre klockningar och snapdragon bör dra mer ström där gpu'n används på grund av starkare och stabilare gpu.
    Kolla olika tester så ser du att i slutändan så kanske du får ut en timma mer SoT på snapdragon om du använder dom flitigt över en hel dag. Om du är en vanlig användare som är på telefonen då och då och förbrukar mest batteri genom bakgrundsanvändning så kommer du inte märka någon skillnad.
    Troligtvis kommer du behöva ladda telefonen exakt samma tidpunkt vilken telefon du än har.
     
  17. Weideborg

    Weideborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    9
    Kan ni länka lite bilder på svengelska?
     
  18. Weideborg

    Weideborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    9
    Okej sista fråga nu innan beställningen. Vad får man får sot i 4g SD vs exynos de är de viktigaste för mig ?
     
  19. Rymdkakor

    Rymdkakor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Microsoft Surface Go 8/128
    Kolla typ från sida 18-19 i tråden om batteritid, jag minns inte exakt men där finns det info om både SD och Exynos
     
    Weideborg gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    De flesta av dina frågor är redan besvarade antingen i denna tråd eller i batteritråden, också i PM med mig, du har fått svar på allt, har du ytterligare frågor ställ de till Wonda. Med all respekt du verkar vara tveksam och har svårt bestämma dig, kommer inte o bli bättre att upprepa samma frågor om och om igen, SoT överlag och med 4G är väldigt individuell beroende på din operatör, täckning, plats, utomhus eller inomhus, andra appar som kör i bakgrunden, etc.. du fick denna info av mig ett par gånger och du tvekar fortfarande, har man så svårt att avgöra så kör på magkänslan, är du beredd för kompromiss gå för Snapdragon, är du så mycket känslig och vill ha mycket garantier och full stöd i nätet gå för Exynos. Med S21 är skillnaderna väldigt minimala, om du vill kan du prova köpa en Exynos i Sverige från till exempel Samsungs shop, du har 30 dagars öppetköp, blir du inte nöjd kan du alltid returnera luren till de sen beställa från Wonda istället precis som jag gjort i andra fall ingen kan övertyga vad rätt val är bäst för dig förutom du själv.
     
    Nihliuz, 6150, Mobik och 2 andra gillar detta.