Bästa "hitta-stulen/borttappad-android-appsen"?

Diskussion i 'Allmänt' startad av recman, 9 feb 2010.

  1. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Finns ju flera olika, tex Wavesecure, Lookout och WatchDroid. Dvs applikationer som hjälper dig om du råkar tappa bort din kära Android-nalle eller om den blir stulen.
    Nån här som gjort nån större analys av vilken variant av dessa apps som verkar vara den bästa hjälpen om olyckan är framme?


    Edit: Såg att inlägget hamnade fel, borde ju ligga under Apps-delen, moderator får gärna flytta det,
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vill du låsa eller bara hitta din telefon?

    Program som "Wheresmydroid" är ju rätt bra om du bara vill veta vart den är. Du skickar ett sms till telefonen, med en text som den reagerar på genom att skicka tillbaka positionen där den befinner sig, och du får all information med länk till google maps i telefonen du skickat ifrån.
     
  3. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nja, jag tänkte mer på de appsar som har hela kitet, som de exempel jag nämnde. Dvs att kunna se vart mobilen befinner sig, ta backup på distans, låsa den på distans osv.
     
  4. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag kör wavesecure och tycker att den fungerar bra!
     
  5. Air100

    Air100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väcker den till liv

    Är det nån som hittat nåt bra grattis program?
     
  6. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kör Lookout just nu men testade Wavesecure tidigare och tyckte att Wavesecure gav ett bättre helhetsintryck. Spårningsfunktionen var snabbare och mer exakt tyckte jag. Wavesecure kan även automatiskt skicka ut SMS till några vänner så fort sim-kortet byts.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag hoppas folk som kör med liknande sådana här program, speciellt de som faktiskt betalat för det har rootat sin telefon och installerat programmet under /data/app.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    För att skicka gratulationer duger väl ditt vanliga sms- eller mailprogram? ;)
     
  9. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Hehe :)
    (Sorry Air100 men ditt stavfel blev lite kul)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  10. basse

    basse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ville inte skapa en ny tråd så tog denna, som hade passande namn.


    Vad jag ifrågasätter med alla dessa program är, hur "fungerar" dom?

    Wavesecure påstår på sin hemsida:



    Men... scenario:

    1. Stulen telefon
    2. direkt när tjuven snor luren, stänger av den.
    3. tar ut simkortet
    4. ser till att vara på en plats där han/hon vet att inte inte finns några öppna wlan i närheten.
    5. boota telefonen, "stjäla" allt vad han/hon nu vill (hurpass mycket som går att komma åt utan att kunna en eventuell kod)
    6. faaactory reset!

    Så..... hur ska det lösas nu?
    * Spärra en telefon remote som inte går att nå?
    * Spärra en totalt resetad/raderad lur där apparna inte ens finns kvar...?
    Tycker alla dom här apparna är i en riktig gråzon, det enda dom skyddar mot är riktiga id*oter..


    Nä, vad som behövs är bra jevla stöd i hårdvaran.
    Måste finnas stöd för dessa funktioner så djupt ner i hårdvaran att en reset inte skriver över det som en gång matades in.. Samtidigt som den delen av hårdvaran alltid har access till nätverk/mobilnätverk oberoende av settings i mjukvara... då har vi en funktionalitet som skulle vara användbar..

    Visst att även det säkerligen skulle kunna gå att flasha, men då skulle man bara sådär efter att ha tänkt på det 1 minut nu, t.ex lägga nån sorts krypteringsnyckel i samma flash där det sparas settings för remote-control... för en reset av den flashen för att få bort personliga inställningar skulle även medföra att telefonen blir oboot-bar....


    Så, motbevisa mig gärna! Fungerar alla dessa apps i scenariot jag beskrivit?
     
    Last edited: 29 apr 2011
  11. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER


    Men... scenario:

    1. Stulen telefon
    2. direkt när tjuven snor luren, stänger av den.
    3. tar ut simkortet
    4. ser till att vara på en plats där han/hon vet att inte inte finns några öppna wlan i närheten.
    5. boota telefonen, Wavesecure lockdownar telefonen och smsar det nya simkortets nummer till de kompisars telefon nummer du har valt ut, samt (tror jag) eventuell gps pos och mast position.


    EDIT: jag testade precis med ett annat SIM kort. efter 60 sekunder låstes telefonen för att wavesecure inte kunde få kontakt med servern, och därigenom inte kunde testa om de va ett nytt SIM eller inte.
     
    Last edited: 29 apr 2011
  12. basse

    basse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jomen detta är ju baserat på att någon är så dum att dom stoppar i ett NYTT simkort INNAN dom resetat telefonen...
    Rätta mig om jag har fel, men man behöver väl inte ha ett simkort i för att kunna använda en telefon (har faktiskt aldrig testat :P)?

    Fast iofs, wavesecure kanske kan triggas på att den märker att telefonen startar utan ett simkort i?
    Fast då kan man ju återigen bara se till att starta luren i en källare (eller valfritt avskärmat ställe) där man vet att man inte har mobiltäckning....

    Har inte läst på om hur reset går till, men utgår ju från att GÅR att resetta en lur även om man inte har skärm-unlock koden?

    Googlade lite:

    Så, återigen.
    1. stjäl + stänger av telefon
    2. tar ut simkort + minneskort och ser till att vara där det inte finns wlan täckning
    3. (EVENTUELLT) använda nån sorts mjukvara via usb(?) som kommer åt data utan att man låser upp skärmen? Har inte koll på om det finns tools för det.
    4. factory reset
    5. om nu Wavesecure/whatever skulle klara sig trots en factory reset, så kommer ju tjuven nu ändå ha full kontroll över luren.
    Så då är det ju inte mer än att återigen boota den utan simkort/wlan-täckning, och se till att radera vad som nu skulle kunna finnas kvar.




    Ännu fler funderingar:
    Detta att den ska sms:a och även köra en lockdown..
    Vad händer om "tjuven" avänder ett kontantkort (om det nu behövs ett simkort) utan pengar och data-acess på? Eller ännu bättre, ett gammalt simkort som är avstängt....

    Inga sms kommer kunna skickas, ingen datatjänst finns från operatör, samt att dom inställningar (APN etc) som finns i telefonen kommer vara fel... (om nu tjuv sätter i ett simkort från annan operatör)...
     
    Last edited: 29 apr 2011
  13. Nickr

    Nickr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Nu när vi pratar om bla WaveSecure...

    Jag installerade WaveSecure och fick då en sju dagars trial. Det är dock så att jag vill avinstallera programmet, men hur fasen ska jag tillväga för att avinstallera programmet? Telefonen är rootad om nu det skulle underlätta... Thanks! ;)
     
  14. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    de e ju bara att gå in i program och avinstallera, men om den inte tillåter dig att göra det så har WAvesecure blivit vald som enhetsadministratlör, detta kan du stänga av i Inställningar -> plats och säkerhet -> välj enhetsadministartörer

    jo jag förstår helt hur du tänker, men vet inte om det finns nån bot på det, det enda jag kan tänka mig är att baka in wavesecure i recoveryn på nått vänster utan att förlora användardata, men hur det skulle gå har jag ingen anining om XD.

    btw ang. om tjuven e utanför telemast området... om han vill sälja vidare mobilen så lär ju någon använda den inom mast området tillslut, och då kan du få den tillbaka :D (om dom nu inte resettat dvs. lol)
     
    Last edited: 30 apr 2011
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ett cykellås gör inte att du kommer ha kvar din cykel ifall "fel" tjuv går förbi. Däremot stoppar det klåparna ganska bra. Och de flesta tjuvar är klåpare. I alla fall de som stjäl cyklar.

    Samma med bilar.

    Samma med huslarm.

    Samma med alla lås faktiskt. Så även samma för sådanahär program. Scenariot kommer oftast se ut så här:

    1, Telefonen stjäls
    2, Tjuven försöker låsa upp den, funkar inte
    3, Tjuven försöker byta SIM, telefonen låser sig
    4, Tjuven slänger telefonen i närmsta buske eller liknande
     
  16. Nickr

    Nickr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Tack, det fungerade. :)
     
  17. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Prey tycker jag låter lovande, håller dock hårt i min telefon :P

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Mr Dirk är en vis man.

    Utöver det, en factory reset gör ju inget om man ex installerar Wavesecure som systemapp. Då kommer den ligga där ändå. Eller resetas inställningarna då så det är som en nyinstallation? De säger att det är mycket säkrare på root, är det enbart för det är jobbigare att avinstallera? Har jag rätt eller fel :/
     
  19. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Jupp...finns ju instruktioner för det på Wavesecure bloggen:

    https://www.wavesecure.com/blog/how-to-install-wavesecure-as-a-system-app.aspx

    Jag kör med Wavesecure och är väldigt nöjd med den. Backuppen är klart bäst, när man ladddar telefonen så gör wavesecuren en automatisk backup på kontakter, sms m.m.