Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Hej!
    Någon som jämfört ljudnivån på nattläget i Ikeas renare med andras? Har börjat nerda in mig på luftkvaliteten hemma - den är väsentligt sämre än jag trott, iaf enligt min dyson luftrenare som har spiffig mätfunktion. Dysonen var en present - den är imponerande men löjligt högljudd. Har också gnisslande ljud även på låg effekt.

    Funderingen nu är att lägga till två Ikea luftrenare som får gå på lägsta effekt dygnet runt, en i vardagsrummet, en i köket. Har redan en i sovrummet. Tänker att det ger en bra basrening men funderar på om det finns tystare och bättre alternativ för rimliga pengar?


    Vänligen, Marcus
     
  2. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    I grova drag så är det såhär:
    3x och Pro H är senaste generationen.
    H = Deluxe
    C = Budget
    2x och Pro = Litet Epa filter
    3x = Litet Hepa filter, 4 månader för 3-400 kr st.
    Pro H = Stort Hepa filter, 11 månader för 6-700 kr st.
    3C utmärker sig även med att den har en nyare bättre modulär design med löstagbar överdel istället för lucka på baksidan.

    Aliexpress: 3C drygt 1000:-, 3H drygt 1400:-, Pro H drygt 2000:-, ej regionslåsta.
     
    Muwilo, jimel, paycheck och 2 andra gillar detta.
  3. mm2

    mm2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    18
    Verkar som alla luftrenare släpper i från sig ozon? Vilket inte ska vara så bra, tankar på det? Någon kanske sitter på mer info i frågan?
     
  4. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nästan alla stämmer inte.

    Men många gör det. En del av dom som gör det har möjlighet att inaktivera den funktionen.

    Fördelen med att tillverka ozon i luftrenare är att det har en förmåga att göra små partiklar till större partiklar som i sin tur lättare faller till golvet eller fastnar i luftfilter.

    Nackdelen är att det kan vara ohälsosamt att andas in ozon.

    Edit: Tog bort felaktigt påstående om att det kallas för ionic / ionizer. Det är tydligen inte samma sak. Så eh... nog kanske bättre om någon som vet vad den pratar om svarar istället :)
     
  5. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Gjorde slag i saken och beställde en 3H från Webhallen i förra veckan när den var sänkt med någon hundring. Dock finns den inte på lager utan har okänd leveransdag.
    Däremot så har Aliexpress någon form av jubileum med start idag, så med reapriset + koden ALIAN9 fick jag en 3C för 790kr vilket känns värt
     
    Oceanic gillar detta.
  6. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Gäller den koden i någon viss butik eller hela siten?
     
  7. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag vet inte vad den gäller på. Det finns en ALIAN11 också om man handlar för ett större belopp men det var inte giltigt på 3C men bör då kanske funka på 3H eller över. Eller något annat
     
    Last edited: 29 mar 2021
  8. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ingen som sett någon som har rea på HEPA-filtret till 3H? Eller är 389kr det lägsta man kan komma?
     
  9. Andersh

    Andersh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Var inne på Ali nu och hittade en 3C för 98 $ på Xiaomi MC Store, när jag skulle klistra in koden ALIAN9 i checkouten så gick plötsligt köpet igenom?
    Jaja, blev väl en sån då...
     
  10. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det såg ut att funka ända tills man tryckte på sista knappen i kassan för att genomföra köpet:
    Order wasn't processed!
    This promo code is a limited offer and is no longer available.

    Sen är dom rätt roliga med att dom kör olika reor ungefär varannan vecka.

    Sist jag handlade för några veckor sen så var det kostym-vecka eller något helt knäppt som resulterade i $229 för Pro H i den butiken där jag redan köpt dom övriga.

    Nu tar dom med 11-års kampanj $249 i den butiken och $229 i en annan butik... Men i den andra butiken står det EU-version och det är jag inte helt övertygad om att jag vill ge mig på eftersom jag enbart fått röststyrning att fungera (i den begränsade mån den finns) via USA-server.

    Jag får klura fram tills ikväll på om jag ska sluta va snål eller vänta ett par veckor på nästa kampanj.

    Tack i alla fall.

    Edit: Koden ALIAN9 såg ut att fungera ännu mer så jag körde på det. 2.149:- för Pro H tyckte jag fick duga.
    Sedan stod det 2.232:- i orderhistoriken men kollade precis banken och det blev 2.152:-

    Proffsigt kodad sida det där :)
     
    Last edited: 29 mar 2021
  11. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Ja jag har lagt märke till att reorna och reavarorna verkar lite random.

    Jag testade koden igen och det verkar som du skrev att den plötsligt slutat fungera. Kanske var begränsat antal? Eller extremt kort giltighetstid. Eller så var det något fel när jag lyckades. I orderhistoriken står det i alla fall 870kr medan det står 790kr på banköverföringen.
     
  12. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det var nog bara ALIAN11 som inte funkade. Försök nummer 2 med ALIAN9 funkade i slutändan.
     
    paycheck gillar detta.
  13. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Bara min mi air purifier (2H) som ligger en timme fel i automationerna? Nu gick den tex. över till nattläge, en timme för sent...
     
  14. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Velade länge med vad jag skulle köpa, högt och lågt passerade tankarna, Dyson, Ikea eller något annat. Blev tillslut denna och än så länge är jag väldigt nöjd. 609282A8-77E6-4D42-A006-255F9075EB0B.jpeg
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De smälter in bra i hemmet... vad kostar filter och hur ofta ska man byta
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu i dessa tider.. för er som har pollen allergi är ju att ha mask ett alternativ till luftrenare... pollen sätter ju sig på allting.. så det svävar ju inte bara fritt i luften... som luftrenaren kan fånga upp...
    Har aldrigt haft på mig en sådan mask... sådan som skyddar mot covid och pollen osv osv.. kanske är jobbigt att andas i dom... antar att 3M är de bästa om man nu skulle köpa någon.
    Jag är har rätt mkt beskymmer nu...
     
  17. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Ja jag tyckte den gjorde sig bra. Ca 1000 och en gång om året, lite saftigt.
     
  18. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Hej!
    Mask är ju något som kan provas - men det är ju en jädra massa mask som ska bäras osäker på exakt hur mycket filter som krävs för pollen, men inte så dyrt med masker så går ju att prova!

    Vad jag har lärt mig så är den stora skillnaden att inte vädra på dagtid. Eller alls En annan bra grej ha koll på är luftfuktigheten. Fuktigare luft gör att pollen fastnar och inte far runt lika mycket.
     
    Oceanic gillar detta.
  19. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
  20. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Har senaste åren fått mer och mer problem med gräspollenallergi.
    Skulle främst vilja ha en bättre miljö i sovrummet. Tyvärr har vi sovrumsfönster i sydvästligt läge så det tenderar att bli olidligt varmt.
    Vi kör nu med öppet fönster på nätterna för att orka med värmen. Innan vi lägger oss så har vi också en portabel AC som vi kyler ner luften med.
    Är det helt onödigt att ställa in en luftrenare om man samtidigt har öppet fönster?
    Antar att jag isf blir tvungen att köra den på maxeffekt vilket kommer göra att ljudvolym en stör sömnen istället.
    Några tips?