Telefonen vägrar ladda - vad är problemet?

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av N6290, 29 mar 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag har haft ett problem med min Pixel 3a sedan några dagar. Stoppar jag i en vanlig USB C-laddare så står det att den laddar, dessutom snabbladdning, men ingenting händer med batteriprocenten och procenten sjunker trots att laddaren är i. Sedan bytte jag till en USB C-USB A-kabel (kopplad till datorn) och då laddade den, om än långsamt, procenten gick uppåt.
    Men nu börjar det spåra ur ännu mer. Nu funkar inte heller USB C-USB A (via datorn), batteriprocenten går ner trots att det står att den laddar. Har prövat att byta laddarkabel, min kompis laddarkabel verkade den knappt känna av alls, en annan verkade glappa så att det står att den laddar en sekund, en sekund efteråt laddar den inte, sen fram och tillbaka hela tiden (skärmen släcks och tänds). Känns som att något är fel med batteriporten. Får kanske lämna in den. Tips/förslag? Finns det tillfälliga lösningar för att få det att funka?
    Det konstiga är dock att min powerbank verkar kunna ladda telefonen utan problem fortfarande. Vad kan allt detta bero på? Något med mjukvaran? Är det batteriet som börjar bli dåligt, trots att jag haft telefonen ett år bara? Med tanke på att batteriprocenten verkar stå still när telefonen indikerar laddning så funderar jag på om det är batteriet som är kasst, hellre än ladduttaget.

    Till saken hör att jag hade ett liknande problem efter jul, då var det en viss laddare som inte fungerade, den började glappa och telefonen laddade en sekund, sen en sekund inte, skärmen tänds och släcks (är nog förresten den laddaren jag råkat hitta nu, och sett samma fenomen med igen som jag beskrev ovan). Jag bytte laddare då i julas, sen dess inga problem överhuvudtaget. Förrän detta. Så jag blir inte riktigt klok på om det är telefonens hårdvara det är fel på (laddporten), telefonens mjukvara, fel på batteriet eller om det trots allt kan vara något med laddkablarna den inte gillar. Hmm. Finns något att göra förutom att lämna in? Köpt på Inet i januari 2020, så borde vara garanti. Min kompis laddare som han påstår fungerar felfritt ville inte ladda telefonen, det borde ju indikera att laddkablarna inte är boven. Ändå funkar powerbank-laddning. Helknasigt.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu hittade jag en gammal sliten USB-C-kabel där fästena på varje sida av sladden nästan håller på att lossna, med den kabeln laddar telefonen perfekt, precis som den ska. Hmm.
    Jag blir inte riktigt klok på detta, så mycket motsägande signaler jag får gällande problemet. Men till sist blir slutsatsen att det kanske är att telefonen är i perfekt skick, inget fel på den, men att den inte gillar vissa kablar, att det är något mjukvarurelaterat (bugg) som gör att den ballar ur med vissa kablar.

    Vad jag bygger detta på:
    Jag läste en tråd där någon med en Pixel 3a (tror jag det var) hade ett delvis liknande problem, han kunde inte ladda med USB C-USB C-kablar men kunde ladda perfekt med USB-C-USB A-kablar (dvs till datorn). Han skrev något om att detta var mjukvarurelaterat, dvs en bugg, som Google borde fixa. Hittar inte inlägget just nu. Sen minns jag problemet vissa haft med Android Auto där kabeln spelar stor roll, folk försöker med olika kablar med olika resultat, vissa kablar funkar helt enkelt inte av outgrundlig anledning. Detta kanske kan vara något liknande.

    Jag är räddad för stunden, 41 % batteri och går stadigt uppåt. Men borde väl försöka lämna in den om det fortsätter eller blir värre (om det nu trots allt är hårdvaran, vilket jag är mindre säker på).
    Inet, vad har de för garantiregler för telefoner, någon som vet - 1 eller 2 års garanti? Borde kunna hänvisa till konsumentköplagen i värsta fall.

    Tacksam för tips/råd.
     
    bernard gillar detta.
  3. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Innan du lämnar in den så ta en nål och rensa usb porten. Brukar hamna mycket ludd där.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för tips.
    Andra förslag på vilket felet kan vara?
    Nu funkar alla mina laddare som vanligt. Som om problemet aldrig hade funnits. Så måste ju onekligen vara någonting med telefonen. Talar kanske trots allt för hårdvarufel/glapp i porten/ludd i porten eller liknande, snarare än mjukvarufel som jag var inne på. Men förstår inte varför det funkade över USB-A-koppling till dator när ingenting annat funkade. Kommer att tänka på att USB-C/USB A-kabeln via datorn gav långsam laddning, de övriga snabbladdning. Kan det vara någonting som gjorde att enbart långsam laddning funkade, medan snabbladdning inte funkade (trots avsaknad av felmeddelande om problemet)?
     
  5. rulerofdazas

    rulerofdazas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Luddborttagning löste mina problem med den senaste 2 XL, men den första gick ej att lösa så sen skickade jag in och fick ny.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hur artade sig dina problem, gick det inte att ladda alls eller gick det på något särskilt sätt att få den att ladda?

    Till vem skickade du in, till Google eller till en (svensk?) återförsäljare?

    Tog du bort luddet med en nål? Tips på hur gå till väga? :)

    Mitt problem just nu: Det funkar alltid att ladda långsamt via datorn, USB-A till USB-C. Aldrig några problem.
    De flesta andra kablar jag har, USB-C till USB-C med flera, går att sätta i och det står att laddning sker, men batteriprocenten går stadigt neråt, den tar ej emot laddning av allt att döma. Detta sker inte hela tiden utan kommer och går, ibland funkar det precis som vanligt, men sen går det några dagar och problemet är tillbaka. Det märkliga är att laddning i min bil alltid fungerar, powerbank fungerar alltid och ikopplat till datorn fungerar alltid - men om jag tar samma kabel jag just använt till datorn (med USB-A) och flyttar den till en adapter och sätter i eluttaget, så blir det samma problem som med övriga kablar. Det verkar alltså som att strömkällan på något sätt avgör om det fungerar eller inte - är det via elnätet så går det ej, men är det via datorn, via bilen eller via powerbank så fungerar det alltid. Ytterst märkligt. Känns alltså nästan som något slags mjukvarufel, eller att den i varje fall känner av vad för slags ström eller signal som kabeln skickar, och inte gillar det i vissa fall. Men den borde ju ge ett felmeddelande kan tyckas, inte visa att den laddar (ofta med snabbladdning) men trots det sjunka i batteriprocent.
    Ska snart ta kontakt med Google och se om de vill ta emot den, men ska avvakta lite till och försöka rengöra. Ej gjort det ännu.
     
  7. rulerofdazas

    rulerofdazas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    • Det gick ibland att ladda. Väldigt sällan och efter mycket bråk, trixande, byte av sladdar etc etc. Det är lite samma med min "nya" pixel 2 xl den gillar inte en pixelladdare nu, men den på jobbet fungerar utmärkt, powerbank går bra och en Anker fungerar ibland. Så ska röra runt lite och ta bort ludd nu igen.
    • Jag hade köpt den via forumet och den var ursprungligen från estland. Men fick genom svenska google tillåtelse att skicka till england MEN var tvungen att skicka via engelsk adress så min vän skickade in den och tog emot den sen. Tog 4-5 veckor av struligt hanterande, mest pga engelska posten skulle jag säga. Ska nämnas att 2 XL hade/har "extended warranty".
    • Det är hårt packat ludd ofta så man får ta i rätt bra för att få ut något. Tror jag använde gem för att nål är så spetsig. Men jag är då rakt ingen expert på detta ska sägas.
    Tycker USB C verkar sådär och är störigt.
     
    N6290 gillar detta.