Fråga: El sparkcykel/scooter för över 100 kg

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av AmateuS, 31 mar 2021.

  1. AmateuS

    AmateuS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hejsan jag söker förgivet efter en el sparkcykel för att kunna ta mig till min utbildning som startar om några månader. Jag väger ca 120 kg (har gått ned 10 kg sedan årsskiftet) och jag söker efter en el-spark som klarar vikten och som även kostar max 3000 kr för det är min max budget. Någon som sett en modell som passar så hör gärna av er! Eventuellt en modell som har en stark ram som skulle kunna klara vikten. Jag hittar flera som klarar 60-80 kg men ska jag upp i över 100 så kostar de minst 8k vilket inte går för mig.
     
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

  3. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    Även gamla hederliga m365 klarar över 150 kg. Körde mig och damen minst 90 mil med min gamla. Begagnad sån borde du kunna få för 2 tusen.
     
    Dune1 gillar detta.
  4. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Även jag söker något för 100plus. Lite högre budget och har tittat nyfiket på Ninebot max G30 tråden. Den ser alla ut att var nöjda med och talar om att den känns rejäl. Men G30 är väl vad jag förstår också bara 100Kg? Men om M365 klarar 150kg så borde väl M365 PRO modellerna vara minst lika bra? Ursäkta jag kliver in i denna tråd och ställer andra frågor än vad ursprunget gäller. Jag skulle vilja få tag på två bra att ha med på resor för att smidigt kunna se sig om lite längre än vad jag orkar gå. Jepp, inte bara åldern som ökar med åren.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    G30 borde verkligen klara mer än 100 kg i praktiken. Den har en mer rejäl konstruktion och större dimensioner på det mesta i jämförelse med M365.

    Men det handlar ju också om hur den står sig över tid samt hur den klarar större påfrestningar, som om man kör ned från en trottoarkant och dylikt. Jag antar att man får köra lite försiktigare för att hålla sig inom toleranserna med en högre lastvikt.
     
    Dune1 gillar detta.
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vi har kört vår från augment med 130kg person.
    Alltså klart som tusan det påverkar effekten men nog verkar den tåla vikten iaf
     
    Dune1 gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    lite dyrare än du angivit men det finns nån/några som köpte denna för 10% av priser så någon borde väl finnas till salu https://www.amazon.se/dp/B08MXSTMYW/ref=cm_sw_r_cp_apa_glc_i_G3FM0GF34NEBPMNZAJ2C/
     
    Slinky, Dune1 och bernard gillar detta.
  8. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Det va jag som köpte den till 90% av priset även om jag fick tillbaka min 500 hundring.
    Den är verkligen värd 5000kr batteriet håller inga 40km som de skriver mer 25-30km och då väger jag 75kg har "bara" lyckats komma upp i 38km i timmen. Annars är den robust och super skön då det är stora tjocka vaccum däck (lär bli helvete när punkan kommer). Sadlen har jag monterat av. Väger 20kg.
    De negativa är att du kan inte välja att stänga av bling bling led på brädan när du har lysena igång och personligen gillar jag tumgas mer än pekfingergas. Lite glapp på höger sida av styret då jag inte kunnat spänna skruven då den ör rundad.
    Backar är inga problem.

    Lätt bästa scooter jag åkt på.

    Dock böter om farbror blå skulle få för sig att stanna dig och kolla motorn som är 800w
     
    bernard, Dune1 och katho gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har kört över 100 kg (mig på 80 kg + barn på 30 kg) på min 1S utan problem.

    Räckvidd och hastighet sjunker, men 10+ km i 20+ km/h fixar den.

    Det är ju mer eller mindre samma produkt som m365, så antar att den klarar det lika bra.

    En M365 borde du kunna hitta beg. inom din budget utan problem. Kanske även en ny 1S om du importerar från t.ex. banggood.
     
    Dune1 gillar detta.
  10. AmateuS

    AmateuS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
  11. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    Den scootern säljs av en säljare på amazon. Så stor risk du får moms och import avgifter.
     
  12. AmateuS

    AmateuS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Dune1 gillar detta.
  13. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Fick precis hem min inmotion L9.
    Den ska klara mer än andra ex xiaomis. Nu har jag inte provkört den än men jag kan säga att den är riktigt rejäl. Tyvärr lite stor men går fortfarande att vika ner styret som på M365. Väger ca 28kg. Däcken är stora och stötdämpning fram och bak.

    Finns på Ali express för 6500 ish från Polen. Fick den på några dagar bara.
     
    bernard och Dune1 gillar detta.
  14. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Tack för infon. Tror du den är bättre och klarar mer vikt än G30 som jag ser andra köpt?
    Max 140kg låter toppen.
    Berätta gärna mer när du kört den.
     
  15. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Den är specificerad vad jag kan se till 330lb vilket är ca 150kg. Borde vara bättre än G30. Ska testa senare men har typ inga backar härmen återkommer.
     
    Dune1 gillar detta.
  16. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Premiärturen med inmotion L9 avklarad.

    Första intryck - Riktigt skön att köra, man märker att stötdämparna hjälper mot komforten. Den känns stabil men samtidigt lite lurig när man svänger i låg hastighet, kanske pga de stora och breda däcken.

    Pigg var den också, nu körde jag bara fram och tillbaka på en raksträcka men men. Toppade 29km/h i sport och 23km/h i drive läget.

    Blinkers är ingen höjdare, blinkar rött så fort man lutar Scootern lite men det går att stänga av. Man kan även stänga av lampan som lyser under Scootern. Men kanske bra att ha på för ökad synlighet när det är mörkt? Strålkastarna var helt klart godkända.
    I övrigt ganska tung att bära men det går under kortare sträckor.

    Hade lätt kört på inmotion L9 än xiaomi pro/2 i alla fall. Ninebot max har jag aldrig kört men kan tänka mig att inmotion passar bättre för den tyngre viktklassen.

    Finns lite videos på yt om den men jag kommer aldrig kunna köra 90km på en laddning, men säkert 40km vilket är riktigt bra. Ett annat plus är att man kan ladda den med två laddare samtidigt och halvera laddtiden nästan.
     
    bernard, harmgc och Dune1 gillar detta.
  17. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    @Davvelavve@Davvelavve några mer synpunkter du fått på den nu efter en vecka ?
    Är riktigt sugen på den. För samma pengar som g30 kostar så låter Inmotion l9 riktigt bra. hur är den i backar ?
    Vilken säljare köpte du av ?
     
    Dune1 gillar detta.
  18. pannkakstårta

    pannkakstårta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    7
    Är det ens lönt att köpa en elscooter om man väger in på 110 pannor? Kan någon rek en starkare modell som inte kostar 20k
     
  19. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Om du tittar lite längre ned så är denna fråga redan igång och diskuteras :)
     
    pannkakstårta gillar detta.
  20. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Tull och moms får du tillbaka av Amazon när du skickat inbetalningskvittot till dem
     
    harmgc och bernard gillar detta.