Diskussion: Piss-Tradera

Diskussion i 'Off Topic' startad av paulreedsmith, 1 apr 2021.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Riktigt dålig "streak" på Tradera just nu.

    Köpte en iPad pro som hade en spricka under displayskyddet och var i allmänt risigt skick.

    Köpte en Macbook Pro som säljaren sen inte ville sälja till mig.

    Köpte en Macbook Pro som hade trasigt tangentbord, mer battericykler än angivet, inget kvitto och var fel modell.

    iPaden löste det sig med. Skrev till säljaren som först desperat försökte slingra sig med massa patetiska ursäkter, men han fick betala tillbaka en del av pengarna sen och båda var nöjda. Nu tar den inte riktigt laddning heller, så det var ju en usel deal ändå.

    Inte så mycket att orda om den första Macen. Han fick inte det priset han ville ha så han skrev direkt efter att annonsen avslutats, att han sålt den på annat håll. LOL. Roliga var att han högst upp i sin annons skrivit att han inte villa ha några "oseriösa köpare"! Jävla clown!

    Nu till diskussionen. Köpte en annan Macbook då. Säljaren hade listat lite ord bara i annonsen. "2017, kvitto, bra skick" etc. Den enda frågan jag ställde innan avslut var hur många cykler batteriet hade. Han svarade ca 200! Vann budgivningen och jag skrev med säljaren, som svarade direkt på alla meddelanden. "Like a f*cking grayhound" på tangenterna direkt jag skrev. Datorn dök upp och den hade inte original laddkabel. Inget kvitto heller. Irriterande. Tangenten "N" fungerade inte och det var en 2016 modell och den hade 350 battericykler. Inte glasklart detta med vilken modell det var, då han bara hade skrivit "2017" längst upp i annonsen. Men Apple namnger ju modeller/generationer på det sättet så tycker inte det är några tveksamheter egentligen. Antalet battericykler är en ren lögn, och tangentbordet är "icing on the cake" som gör att datorn i stort sett är obrukbar. Påpekat detta för säljaren som sett meddelandena, men inte svarat. Kommer säkert visa sig att han haft "massa på jobbet" när jag tar detta till nästa steg.

    Frågan är vad nästa steg ska vara? Börja leta upp närstående och se om de kan hjälpa mig tänker jag.
    Tidigare på Tradera har man Swishat till Tradera som sen betalat vidare till säljaren. Nu är det inte så längre. När man scannar QR-koden så går betalningen direkt till säljaren. Så jag antar att jag är körd den vägen! Vad hände med hela det systemet undrar jag.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  3. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo datorn är tillverkad i januari 2017 så de 4 åren har just gått ut. Antar att han själv testat med detta och den har inte gått igenom, och därför har han sålt skiten. Har inte kvitto som sagt, och antar att det är härifrån detta med 2017 kommer ifrån. Datorn är köpt 2017.

    Så jag kan kanske sälja den som "2021 Macbook pro!" (köpt begagnad 2021)
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fan klantigt av mig att missa den biten. Trodde de var snällare än så.

    Be om delar av pengarna eller alla pengarna tillbaka av säljare, svarar inte säljare så kontakta Tradera alternativt din bank.
     
  5. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Ja asså den KAN ha rätt till serviceprogrammet om den är köpt/aktiverad senare, men har inte kvittot.

    Har inte tagit "nästa steg" i hela detta ärendet ännu, men även om de skulle laga tangentbordet och byta batteriet, som jag tror de gör när de byter hela topcaset, så ska jag ändå ha tillbaka pengar av skitstöveln pga detta är den nesliga 2016 modellen.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja oavsett utgång har du i MacBook caset rätt till prisavdrag pga antalet cykler och modellåret imo.
     
  7. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Tråkiga historier. Var länge sen jag råkade ut för några större missöden. Jag brukar alltid kolla omdömena ordentligt samt alltid betala med paypal, så får man ett visst skydd..
     
  8. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo han hade 4.9 i omdöme med 18 omdömen. Jag betalade med Swish lite med det gamla "systemet" i åtanke. Hade en kompis som blivit blåst på Tradera som fått pengar tillbaka när han anmält säljaren, så körde på Swish. Men som sagt, nu Swishar men direket till säljaren, något som jag inte tänkte på djupare.
     
  9. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Enbart 18 omdömen skulle jag säga är väldigt få. Jag skulle då inte köpa något dyrare från en sådan säljare utan enbart billigare produkter för några hundralappar.
     
  10. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Men klart du ska påpeka det för Tradera, dom är ju enda förmedlare av affären
     
    paulreedsmith gillar detta.
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som tidigare talare, ta det med supporten omgående om affärerna är gjorda nyligen.
     
    paulreedsmith gillar detta.
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Har faktiskt aldrig förstått vad som är så bra med Tradera, alla gånger jag försökt handla där så får jag känslan av att det är massa oseriösa säljare där, sen vet man inte heller om folk har bulvaner som höjer buden. Aldrig riktigt sett storheten i Tradera och har inte ens det i tankarna om jag letar något begagnat.
     
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tradera suger, riktigt värdelös plattform.
    Sålde min gamla mobiltelefon och köparen bad om att få betala vid löning tre veckor senare, jag gick med på det. Tre veckor senare och personen ville inte betala för sig.

    Gav personen ett negativt omdöme, idioten följer upp med att ge mig ett negativt hämndomdöme tillbaka och skickar omgående förfrågan om att vi ska ta bort bägge omdömena tillsammans. Kontaktar Tradera och visar historiken, både chatt och gällande den uteblivna betalningen men de vägrade att ta bort personens negativa omdöme. Inte nog kostade tar de 10 procent på det man säljer, de skiter fullständigt i både säljare och köpare och låter folk bete sig som idioter utan konsekvenser.
     
    niclasc och katho gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Men pengar tjänar dom iallafall.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag slutade sälja på Tradera för länge sedan trots 50+ positiva omdömen som säljare. Tycker det blivit dyrt och tar för mycket tid vilket inte gör det värt mödan. De är även duktiga på att ta extra avgifter för minsta lilla sak.

    Handlar däremot någon enstaka gång då och då om något man har på bevakning dyker upp.
     
    katho gillar detta.
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Absolut, jag kommer dock aldrig sälja något på Tradera igen.
    Jag gick med på att ta bort mitt omdöme för att idioten skulle ta bort sitt negativa omdöme, inte ska jag bli smutskastad för att en vuxen människa inte kan bete sig. Tror Tradera i längden förlorar på att de är så värdelösa.
     
    katho gillar detta.
  17. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo fick hem datorn i onsdags så allt detta är "work in progress".
     
  18. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det finns ju inte många bra alternativ tycker jag, blocket går bort, orkar verkligen inte ha med dryga människor att göra. Tycker man de är mycket jobb med Tradera kan jag inte förstå logiken med att använda blocket istället.
    Facebook har jag inte använt men känns som det är väldigt oseriöst...
    Bara typ Swedroid forumet kvar men väldigt liten kundkrets och även här ser man ju titt som tätt krångel som att folk luras osv.

    Tycker faktiskt Tradera funkar väldigt bra, dock oherört dyrt.. då det inte är värt att sälja småkrafs. Ingen vill betala 50spänn i frakt för saker värda 50spänn...
    Har 200+ omdömen och aldrig haft problem, något småkrångel men det har alltid löst sig.
     
    paulreedsmith gillar detta.
  19. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo har varit lite upp och ned för mig. Haft många bra affärer där, men nu har det gått åt skogen lite. När jag handlade gitarrer på Tradera har det uteslutande varit så att gitarrerna har varit av typen går-inte-att-sälja-lokalt-för-om-någon-testspelar-dom-så-kommer-det-upptäckas-vad-usel-gitarren-är-gitarrer. Med teknikprylar har det faktiskt varit bättre! Men när jag tänker efter, så köper jag mkt på Tradera med lokal avhämtning.
     
  20. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo samtidigt som dom inte gör ett skit åt problem. Anmälde säljaren som påstod sig ha redan sålt datorn jag vann, men det kontot är fortfarande uppe med 2 andra negativa omdömmen.