Diskussion: Xiaomi Mi 11 Pro (SD888, GN2 50MP, 67W wireless charging ) - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    204
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är min uppfattning iaf :/
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Vad har det inneburit tidigare för modeller som inte släpptes i Sverige?

    Har man ändå kunnat köpa den kinesiska modellen och flashat en internationell rom?
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kan alltid flasha in Xiaomi EU. De stöder alla xiaomilurar med snapdragon-soc. Däremot släpps det aldrig någon officiell global rom till lurar som bara säljs i Kina. Sedan släpps ju vissa xiaomilurar utanför Kina men inte i Sverige, då finns det även en officiell global rom. Ska man dock låsa upp bootloader och flasha in en annan mjukvara tycker jag det är lika bra att gå på Xiaomi EU ändå eftersom den i regel är bättre än officiell global mjukvara.
     
    Lord Vader gillar detta.
  4. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kan du sammanfatta vad som är nackdelar med Xiaomi EU? Är det kinesiska i vissa appar/inställningar ändå? Funkar google pay? Funkar bankID och annat sånt där som man bara förväntar sig ska fungera?

    Jag är sugen på en Mi 11 Pro i första hand me 11 Ultra funkar det också även om jag gillar Pro lite mer. Men om de inte släpps i Sverige så lutar jag åt att köpa nåt annat, tyvärr är det väl S21 Ultra som lockar mest även om jag skulle vilja ha en OP9 Pro men kameran är lite för viktig i min bok tyvärr.

    Tillbaka till tråden, det bästa hade varit en Mi 11 Pro/Ultra men det känns långsökt att köpa från Kina, speciellt om det är meckigt att flasha och ännu mer om det finns nackdelar med Xiaomi EU.
     
    Jowee gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inga nackdelar vad jag kan komma på. Numera fungerar gpay direkt, iaf har de gjort det på de lurar jag testat senaste halvåret. Tidigare var man tvungen att köra magisk/root för att det skulle fungera. Bank-id och sånt har alltid fungerat. Finns ingen kinesiska i vissa appar/inställningar. Tvärtom. Poängen med Xiaomi EU är att den är anpassad för användare utanför Kina. Den är "helt" bloatfri också. Alltså mindre skräpappar än du får på officiell global mjukvara. Bara de nödvändigaste apparna från MIUI och Google är installerade. I regel brukar EU-romen också kännas snabbare och ha bättre flyt än global firmware. Dock kan det ibland vara tvärtom. Det kommer ju nya versioner av EU-romen varje vecka eftersom den bygger på china developer firmware. Om jag flashat in en version som känns bra brukar jag inte uppdatera varje vecka utan kanske vänta någon månad ibland. Onödigt att ändra något som fungerar bra bara för sakens skull. En uppdatering kan ibland introducera en bugg eller att flytet blev lite sämre. Precis samma sak som kan uppstå på officiell firmware ibland.

    Romen har egentligen inget med Europa att göra. De reggade domänen xiaomi.eu och så fick romen heta samma sak. Den går inte att jämföra med en s.k. "shop-rom" alltså en modifierad variant av kinesisk MIUI som en del säljare på aliexpress kan skicka med telefonerna. Dessa brukar innehålla kinesiska inslag och inte gå att uppdatera etc. Xiaomi EU är otroligt mycket bättre. Så bra att det kan vara värt att låsa upp bootloadern även på en svenskköpt lur och köra den istället för officiell global mjukvara.
     
    Last edited: 31 mar 2021
    Jowee, Leo83 och Nexa gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns också en EEA mjukvara från Xiaomi själva numera som telefoner som säljs inom EU brukar ha istället gör global version. Köper man från Aliexpress o liknande får man dock inte EEA versioner utan globala
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror det finns "a case to be made" för att denna lur är androidvärldens mest prisvärda flaggskepp eller kanske t o m bästa flaggskepp om man inte har något emot MIUI. Ultran är lite för nischad med sin enorma kamerabump och extrema vikt. Om Xiaomi har rättat till problemet med dålig batteritid från Mi 11 har denna lur i princip inga nackdelar och står sig mot de absoluta bästa på nästan punkt efter punkt.
     
    AndliN, Jowee och tobbe4fun gillar detta.
  8. tobbe4fun

    tobbe4fun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag är fortfarande mer sugen på en Pro än en Ultra.
    Hoppas Pro kommer till Europa
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror tyvärr inte Pro kommer till Europa. I så fall hade den nog lanserats redan nu. Mi 11, Mi 11i och Mi 11 Ultra är Xiaomis olika flaggskepp i Europa.
     
  10. tobbe4fun

    tobbe4fun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Suger ju
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, tråkigt men den hade ändå varit flera tusenlappar dyrare jämfört med att importera den. Den kinesiska versionen verkar ha komplett bandstöd. Flashar man sedan in Xiaomi EU har man en telefon som fungerar lika bra som en "svenskköpt" till ett lägre pris. Visserligen blir det lite meckare med garantiärenden men risken för att den ska behövas skickas in är ändå liten och det lägre priset kompenserar för detta mer än nog.
     
    tobbe4fun gillar detta.
  12. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Hur funkar det med uppdateringar om man flashar in Xiaomi EU alt. EEA som nämndes i den andra tråden? Får man motsvarande OTA-uppdateringar som om man hade den "officiella" globala versionen?
     
  13. tobbe4fun

    tobbe4fun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Kanske får importera en då.
    Men det va väldigt länge sen jag höll på med att flasha ROM i mobilen.
    Måste nog läsa på lite Eller har du någon guide/länk som kan instruera?
     
    flipp gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    EEA kommer inte finnas till 11 Pro. Det är väl en officiell mjukvara?
    Xiaomi EU weekly uppdateras varje vecka (i regel). Den bygger på kinesisk china developer rom. Varje gång den uppdateras uppdateras även Xiaomi EU. Sedan brukar det även finnas Xiaomi EU Stable som uppdateras mindre ofta. Den bygger i sin tur på china stable. Det följer med en app som heter "updater" där man kan ladda ner uppdateringarna.
     
    Jowee gillar detta.
  15. CtrlAltDel78

    CtrlAltDel78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte göra ett försök att få lite grepp kring det här med import från Kina.

    Vad exakt innebär det för begränsningar eller avvikelser att importera en, låt säga Mi 11 pro kontra OM den skulle inhandlats i Sverige/EU.

    Har lyckats haja att just Pro inte tros släppas på vår marknad vilket är synd då den verkar riktigt bra.

    Som bakgrund kan jag säga att jag är tämligen okunnig vad gäller bootloader's ROM hit och dit. Kan säkert lära mig men frågan är om det behövs för att en importerad lur ska funka vettigt här.

    Jag struntar i garanti och support samt har inga problem med att ha engelska som språk i mobilen.

    Tack på förhand för hjälp.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det går inte att säga vilka begränsningar det exakt innebär om du kör den med kinesisk mjukvara. Det kan variera från fall till fall eller vilket användningsmönster man har. Jag har kört många Xiaomilurar med kinafirmware då man i regel måste vänta en vecka på att kunna låsa upp bootloadern och vill man använda telefonen under tiden får man nöja sig med kinafirmware. Problemen har varierat. Vanligast har nog varit att android auto inte fungerat eller att google kalender inte synkar. Ibland fungerar inte kontaktsynk med google heller då får man importera kontakterna manuellt. Sånt brukar i regel gå att fixa om man söker på guider på nätet men ibland är det meckigae än man kan tro. Har hänt att jag följt instruktionerna till punkt och pricka men ändå har inte kontaktsynk fungerat.

    Jag skulle i längden aldrig nöja mig med kineisk mjukvara utan det är bättre att låsa upp bootloadern och flasha in Xiaomi EU. Det jobbigaste är att man får vänta en vecka innan man kan låsa upp. Själv upplåsningen och installationen av Xiaomi EU går ju väldigt snabbt.
     
    tobbe4fun gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
    tobbe4fun gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
    tobbe4fun gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    bernard gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
    tobbe4fun gillar detta.