Poco F3 (SD870, 6.67" 120hz AMOLED) - allmänna tråden

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 22 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ingen noggrann jämförelse ovan men det känns som man inte kan dra någon annan slutsats än att Xiaomi fullständigt krossar Samsung i prisvärde. Det har nog aldrig varit tydligare än nu. Tidigare hade ju Samsung sin fördel på skärmsidan men detta har de ju tappat nu. Han nämner inte heller att vibrationsmotorn på F3 är på flaggskeppsnivå medan den i 20 FE är som på en budgetlur.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GSM-arenas batteritest på F3:
    [​IMG]
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tydligen drar SD 870 lite mer ström än 732 på Poco X3, 11 tim. skiljer. Lite konstigt med tanke på AMOLED på F3.
     
    Last edited by a moderator: 31 mar 2021
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker antagandet att AMOLED automatiskt drar mindre ström aldrig övertygat mig. Brukar väl främst vara på videotester man ser en fördel där. I verkliga världen har jag aldrig tyckt att AMOLED-skärmar har en edge även på telefoner som är hyfsat likvärdiga i övrigt. Men då använder jag mest telefonen till surf och liknande. Sällan video där AMOLED har fördelen att den inte behöver lysa upp svarta partier.
     
    Last edited: 1 apr 2021
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Poco x3 Pro:

    [​IMG]
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Slående skillnader i videotestet där F3 är överlägsen X3 Pro. Dock tar X3 Pro hem webbläsartestet, samtalstid och förmodligen standbytid. Att samtalstiden och standbytiden är bättre är väntat eftersom X3 Pro har ett större batteri (5160mAh vs 4530mAh)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 11:
    [​IMG]
    Poco F3:
    [​IMG]
     
    900ssie gillar detta.
  8. HankF

    HankF Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2016
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG V30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG V30
  9. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Snyggt! Brukar gå på GSMarena:s tester när det gäller batteritid.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Android Authority har en bias mot Xiaomi. Det skribenten borde ha gjort är att påtala buggarna och säga att dessa mest troligt kommer fixas i en närstående uppdatering (vilket är rimligt att förvänta sig). Istället försöker han få det till att Poco-telefoner inte brukar uppdateras genom att hänvisa till en länk som handlar om uppdateringar till android 11 och inte buggfixar. Sedan lyfter han upp reklam som ett minus fast det går att stänga av i inställningarna. Vidare, att han inte gillar designen på MIUI rent estetiskt är helt och hållet en smakfråga och inget som borde påverka en saklig bedömning av telefonen.

    Ovanstående skulle aldrig inträffa på en proffsig techsajt som gsm-arena eller anandtech.
     
    parkalash gillar detta.
  11. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Många recensenter verkar klaga på just reklam och bloat fast det inte verkar vara några konstigheter att stänga av/avinstallera.

    Angående buggarna så släpps väl de flesta nya telefonerna idag med en "Day 1 patch". Lite som spelindustrin, som också har liknande problem när spel som inte släppts ska recenseras.
     
  12. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Miui 12.5 ska väl fixa bloat problemet där det mesta ska gå att avinstallera
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis! Sedan ska man förstås påtala buggar och det är ju något negativt till viss del oberoende om de sedan fixas. Dock bör man ju i så fall ha samma standard när man testar telefoner från andra märken och inte betona problemen mer bara för att det är en telefon från Xiaomi.
     
  14. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Jag tycker personligen att Xiaomi förtjänar all skit i världen som bakar in reklam i en telefons OS, spelar ingen som helst roll att det går stänga av eftersom det rimligen bara är en bråkdel av användarna som pillar i de inställningarna.
    Hela grejen med reklam sådär ger ett extremt fattigt intryck och skulle endast motiveras genom att telefonen till var gratis.

    Som en liten passus på kritiken bara, i övrigt håller jag med er i kritiken mot kritiken.
     
    flipp gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med om att det gott kan läggas till i listan över nackdelar och att det är lite störande att de solkar ner sitt varumärke med detta. Spontant tänker jag att de nog inte drar in så mycket pengar på detta för att det ska vara värt det. Men förmodligen är det en betydande intäktskälla, åtminstone i Kina/Asien.

    Jag tror min tolerans för detta är lite högre eftersom jag knappt ens har behövt stänga av reklam i alla xiaomilurar jag haft genom åren. Förmodligen för att jag aldrig använder de appar som innehåller reklam. Att det går att stänga av är väl ändå inte ointressant då detta nämns i en hel del recensioner och inte orimligt att tro att rätt många konsumenter läser tester även om det är långt ifrån alla. Sedan får var och en bedöma om det är värt att betala tusentals kronor mer för samma hårdvara för att slippa reklam (som i slutändan går att stänga ner). Om Xiaomi och OnePlus legat på ungefär samma nivå prismässigt hade jag definitivt stört mig mer på detta.
     
    FreeChili och marmeladov gillar detta.
  16. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Jag inbillar mig också att det besudlar sitt varumärke mer än vad det ger inkomst med reklamen i appen, men jag vet inte hur det är. Precis som du skriver, i Asien som är en tokstor marknad, kanske det är världens mest normala grej att få reklam mitt i ansiktet i en köpt telefon.

    Jag har nu en Xiaomi mi 10 jag brukar dagligen (ogillar den kraftigt dock ;) )) och där fanns det reklam från början. Dels i de inbyggda systemapparna (säkerhet, städning osv) men även varje gång man installerade en ny app. Kändes väldigt billigt. Har dock stängt av det och nu är det ju inget problem som sådant.

    Jag har tidigare kört Oneplus under flera år nu som huvudsakligt märke, men känner att anledningen till att hålla sig kvar där inte riktigt finns nu då de i mångt och mycket kostar samma som övriga märken med liknande specs. Dessutom kör de med fingeravtrycksläsare under skärmen, vilket jag avskyr i nästan lika stor grad som reklam i telefonen ;)

    Blir spännande att prova denna F3, när nu Amazon väl tar sig i kragen och skickar telefonen.
     
    flipp gillar detta.
  17. Forza1

    Forza1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Slog till på den svarta 256GB-varianten för 360 euro hos Belsimpel.nl. Sjukt taggad på att få testa mobilen!
     
    FreeChili, 900ssie och Anders_Tu gillar detta.
  18. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Tack för tipset! Slog till på en svart 128gb för 309 EUR. Dock står det "You have not paid yet, or the payment has not yet been processed.". Men jag ser på mitt kreditkort att en dragning är reserverad, så antar det är ok?

    Edit: Nu gick betalningen igenom :)
     
    Forza1 gillar detta.
  19. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Insåg nu att F3 är nog IP53 tålig men Poco har bara inte betalat för klassningen. Redmi K40 är ju IP53 klassad och det är ju samma telefon

    Ändå rätt nice
     
    flipp gillar detta.
  20. 900ssie

    900ssie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det blev en vit 256gb från dem för mig med!
     
    Anders_Tu, Forza1 och flipp gillar detta.