Poco F3 (SD870, 6.67" 120hz AMOLED) - allmänna tråden

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 22 mar 2021.

  1. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Den 14e har jag fått som leverans datum.
     
  2. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tackar för länkarna till Belsimpel!
    Förmodar att det är tullfritt från NL.
    Riktigt bra pris kan jag tycka.
    Ska se om jag kan göra en beställning nu då, för jag blev upptagen hela tidigare kvällen med annat.
     
    flipp och mullsjomannen gillar detta.
  3. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Klickade hem en från Gomibo till mamma. Får se om den kan ersätta hennes S9+ :)
     
  4. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Tror den kommer vara en riktigt bra ersättningslur för S9+
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GSM-arenas recension:
    Poco F3 review: Alternatives, the verdict, pros and cons (gsmarena.com)

    Pros
    • Stunning design with a premium build.
    • Excellent AMOLED screen, 120Hz refresh rate.
    • Outstanding battery life, fast to charge, too.
    • Class-leading performance, 5G connectivity.
    • Good stereo speakers.
    • Good daylight photo and video quality.
    • Latest Android and MIUI.
    • Competitive price.
    Cons
    • No official IP rating.
    • No 3.5.mm jack, no microSD, no FM radio.
    • Poor low-light camera quality
    • Mediocre selfies
     
    mullsjomannen gillar detta.
  6. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Vilken sida ska jag beställa från för att få leverans till Mexiko?
     
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Hmm funderar dock på om en A52 5G kanske är bättre. Samsungs mjukvara är ju trots allt bättre än MIUI som lämnar en del att önska.
     
  8. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag byter mobiler oftare än många byter kallingar (enligt min fru i alla fall). Jag måste faktiskt säga att som MIUI har utvecklats så föredrar jag det framför Samsungs. Men som sagt det är en smaksak. Enligt min mening så är en Samsung A52 ett sämre köp än Poco F3.
     
    Hessi gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Värt ett försök. Sälj den raskt om hon inte blir nöjd. Andrahandsvärdet borde vara ok då den inte längre finns till early bird.
     
    Hessi gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag håller med dig. Dock tycker jag de flesta UI är okej förutom vanillaandroid. Gillar både MIUI, One UI, Color OS och Oxygen OS. Vanilla är alldeles för barskrapat på funktioner. Om jag måste välja tar jag nog MIUI helst. Speciellt 12.5.

    Blir dock en extra dimension när man ska köpa till föräldrar. Min far är inte så tekniskt bevandrad och han har varit lite missnöjd med först OnePlus 6 och sedan Huwei Mate 20. Båda köpte han på min rekommendation. Innan dess hade han en Samsung S4 han var nöjd med. Nu har han sagt att han ska ha Samsung igen. Kommer rekommendera en Galaxy A42 5G som är billig med abonnemang på telia/halebop. A52 tycker jag är för dyr sett till hårdvaran. Fruktansvärt överskattad telefon måste jag säga. Åtminstone 1000 kr för dyr.
     
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Finns för 3990 via Benify
     
  12. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Mjo jag vet, det som gör det hela svårare. Blir nog så att vi får testa luren och ev. sälja den om hon inte gillar den.
     
  13. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    @flipp@flipp Har varit inne på GSMarena dagligen för att kolla om deras recension av F3 kommit upp ännu(det tease:ades att de fått in den i testlabbet för 4 dagar sen).

    Synd att bara ett benchmark gick att köra. Har hört att den ska piska Samsung S21 i vissa benchmark och det hade varit kul att se.

    Vettig och saklig recension helt klart, inte överdrivet gnällig som vissa andra.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, precis. GSMarena har väldigt hög kvalitet på sina recensioner. Lite tråkiga men sakliga som du är inne på. Anandtech och Notebookcheck brukar också ha bra recensioner. Androidsajterna brukar vara sämre. Ofta kör de fortfarande med den otroligt tröttsamma inställningen att allt som påminner om vanilla-android ska premieras, och tvärtom, telefoner från Xiaomi bedöms med mycket hårdare måttstockar än andra telefoner. Detta var kanske en rimlig inställning 2013 när google fortfarande hade ett klart försteg på mjukvarufronten. Idag är valet av UI mest en smaksak. Tror också det sticker i ögonen på många att t.ex. OnePlus inte längre är prisvärda. Istället för att erkänna detta så försöker man med mental gymnastik hitta en massa långsökta argument till varför en telefon som Poco F3 i slutändan inte är ett så bra köp och att det är bättre än att lägga 2-3K till på OnePlus. Detta är en reaktionär inställning som inte främjar en utveckling mot mer prisvärda telefoner.

    Själv tycker jag bevisbördan ligger på den som ska motivera varför man ska betala dubbelt så mycket för en telefon som på många plan är likvärdig eller bara en aning bättre än Poco F3. Personligen tycker jag det är rimligt att lägga en tusenlapp eller möjligen 1500 extra för OnePlus 9 över F3, mycket mer än så är inte motiverat givet de små skillnaderna. Jag tycker det är en "fair" bedömning. Sedan kan det fortfarande vara så att vissa absolut inte gillar MIUI och av den anledningen kan tänka sig att lägga 3-4K extra på OP9 men då tycker jag man ska vara ärlig med varför och inte spela ned prisvärdheten som F3 erbjuder.
     
    AndliN, ffodil och mullsjomannen gillar detta.
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Just nu finns det nog inte någon lur som är så prisvärd. Att betala som jag gjorde ca 3200kr inklusive allt för 6/128gb modellen låter nästan för bra för att vara sant. Ok det va på early bird erbjudande men ändå...

    MIUI får nästan alltid stryk i receptioner konstigt nog. Gillar det skarpt och är min favorit. ColorOs 11 är också en av mina stora favoriter.
     
    ffodil och flipp gillar detta.
  16. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ja helt galet prisvärd telefon, allting man behöver ingår i lådan också.

    Vill du till exempel köpa en motsvarande Iphone med samma storlek på skärmen och 256 GB lagring så får man pynta 14790kr på Elgiganten(i skrivande stund). Förstår att den är mycket bättre på vissa eller alla punkter (undantaget hertz på skärmen, heh).
    Med nästan 15000 kr spenderade och du måste fortfarande köpa till skal, laddare och skärmskydd.

    Något man slipper med F3:an, något extremt exempel kanske. Men det finns fortfarande folk som tycker att det är rimligt att betala 15K och sedan bara få en telefon i lådan.
     
    marmeladov, ffodil och flipp gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja det är helt galet. Vi har förstås olika behov och preferenser så ifrågasätter inte att vissa betalar 15K för en iPhone. Dock tror jag många underskattar hur pass likvärdig upplevelse en telefon typ F3 faktiskt kan ge. Naturligtvis inte för alla men för många som inte måste ha iOS. Jag tycker de flesta techsajter har får låga krav när de testar dyra telefoner. Det är naturligtvis orimligt att förvänta sig att en 4x så dyr telefon (F3 vs iphone 12 max) ska vara 4x så bra (vad det nu skulle innebära) men man bör kräva att upplevelsen ska vara avsevärt bättre på i princip alla punkter tycker jag. Om techsajterna hade varit mer kritiska till dessa dyra flaggskepp (även inkl OnePlus) hade de satt lite större press på dem att släppa mer prisvärda produkter. Istället spenderar man tid på att raljera över MIUI. Ovärdigt.

    För att göra en analogi. Om jag spenderar 1000 kr för en middag på en fin restaurang ska maten vara utsökt och servicenivån kanon. Att maten bara är något godare än på en annan restaurang där middagen kostar 300 kr duger inte.

    Jag gillar inte snobberi. Tyvärr låtsas många att "dyrare automatiskt är bättre" stämmer ibland men långt ifrån alltid och framför allt inte in den utsträckning som myten gör gällande. Ofta behöver man upp till en kritisk nivå på priset (nästan oavsett vad man köper) efter det blir nyttan kraftigt avtagande. Som konsumenter vill vi väl maximera prisvärdet på produkter. Att apple gör enorma vinster är inget som gynnar oss. Xiaomi strategi att ta ut en låg vinst är tvärtom väldigt konsumentvänlig. Bra om utvecklingen gick mer åt det hållet. När någon tar fram mer prisvärda produkter än Xiaomi byter jag direkt.
     
    Last edited: 4 apr 2021
    marmeladov, svenix, ffodil och 1 annan gillar detta.
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 613
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Det va banne mig den bästa sammanfattning jag läst på länge, håller med verkligen!
     
    flipp gillar detta.
  19. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    @flipp@flipp Snyggt! Gillar när du flexar dina skrivar-skillz.

    In other news.. Såg att vi redan gått om Poco F2 Pro-underforumet i antal sidor i tråden och telefonen är inte ens släppt. Efterlängtad lur? Det verkar så.
     
    mullsjomannen och flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack! :)

    Ja, det har helt klart dragit iväg med antalet sidor. Får hoppas att vi inte överhypar telefonen nu. Vore lite trist om telefonen i slutändan visar sig vara en riktig buggfest med undermålig mjukvara samt ett chassi som knarrar och flexar när man håller i den. GSM-arena kanske visar sig vara köpta av Xiaomi och därför underlät att berätta om alla fel. Då skulle man verkligen sitta med skägget i brevlådan. ;)