Nödinformation

Diskussion i 'Allmänt' startad av stelex, 2 apr 2021.

  1. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Last edited: 2 apr 2021
  2. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Är det någon som lagt in sina uppgifter i "Nödinformation"?
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ja det har jag inlagd, det är information som sjukhus kan se även om telefonen är låst, vilket kan förkorta tiden för se blodgrupp, om du är algerisk, för alla sjukhus har ju inte din sjukjournal den är ju bunden till länet så är du i annat län måste de beställa en om dig från det länet och det kan dröja.

    Flytta från län till annat län tar normalt 2 veckor för det nya länet och få över det, bruka dock gå snabbare med akutjournaler.

    Dessutom kan det vara bra om de behöver kontakta anhöriga till dig och meddela att du kanske varit i trafikolycka.

    Finns väl ingen anledning och inte fylla i den då den faktiskt kan rädda ditt liv.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, och jag rekommenderar att göra det. Inte bara vid sjukhusärenden. Jag kunde använda mig av Apples motsvarighet när jag hittade en telefon (jobbar inom kollektivtrafiken) och kunde då kontakta en vårdnadshavare.
     
    Kristy, stelex och Dockland gillar detta.
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Yepp det är också ett sätt den kan komma till nytta, minns då jag tappade min Pixel 3 XL när den var nästan ny och gick till polisen så hade det fått in den, så ville de ha en beskrivning på den då sa jag bara åt dom att aktivera nödsituationen så finns namn på kontakter där och min data så det kunde lätt fastställa att det var min Telefon.

    Då sa polisen i receptionen vad har du för blodgrupp, vilka nödkontakter och all information instämde med vad jag uppgav, så fick igen den klockrent.
     
    Kristy, stelex och jnsson gillar detta.
  6. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Det trista är att blodgrupp kan man inte få reda på någonstans. Varken Vårdcentral eller sjukhus har det tillgängligt, jag har försökt få tag i det. Man får själv bekosta ett blodprov för att få reda på blodgrupp.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant. En föregående sjuksköterska (som numera jobbar på min dagliga verksamhet) sa att vårdcentral/sjukhus kan/bör kunna ge dig den infon. Jag frågade henne vart man kunde få info om sin blodgrupp
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Och för oss som föddes sent fick ju brickor med namn blodgrupp och allt vid födseln som var tänkt användas vid militärtjänsten. Vet dock att 90 eller 2000 något så slutade med dessa brickor.

    Du kan ju också vid ge blooddonationer så kan du få veta den, de behöver ändå fastställa vilken blodgrupp du har vet dock inte om alla ställen har så du kan få veta det.

    Eller så fråga dina föräldrar så kan du fastställa din egen blodgrupp, den kan också finnas i din sjukjournal på 1177 om du har behövde blodgrupp som är relevant till vården tidigare vid typ vid ärende där du behöver blood.
     
    Last edited: 3 apr 2021
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Hade dom brickorna verkligen blodgrupp... Det anses som risk att annars ange vilken blodgrupp man är vid tex händelse av krig oavsett om man är i det militära eller som civilperson. Detta för att man kan tappas på blod av fientliga styrkor.

    Edit: Mindes rätt, se bild
    [​IMG]
     
    Last edited: 3 apr 2021
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    På min bricka fanns det, kanske föräldrarna som tog gradera in den då, men det går få reda på blodgruppen av föräldrarna också då det är ärftligt, men det finns undantag i den metoden också om föräldrarna har anlag till en annan blodgrupp.

    Men sedan kan man få reda på blodgruppen också vid blodgivning, så det är ju inte nödvändigt köpa ett självtest från apoteket, dessutom om du ger blood så gör du en god gärning i samma veva :P
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  11. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    När jag föddes så fick man brickorna (2 st), och det står blodgrupp, t. ex. B Rh+.
    Jag ringde runt till flera ställen inom sjukvården för ca 6 månader sedan, svaret överallt var att de har inte tillgång till det. Enda gång de kollar blodgrupp är vid typ operationer od.
    Jag har blivit opererad några gånger, men blodgrupp finns inte tillgänglig för personalen. Så vill jag veta måste jag bekosta det själv. Jag ringde sjukvården för att få blodgrupper till övriga i familjen, men men :(
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Finns det självtest för blodgrupp, länk? Hittar inte. Jag vill också veta min blodgrupp, har också försökt få fram det från sjukvården likt någon skrev ovan. Jag var inlagd för operation för ett gäng år sedan, har läst alla journaler från det tillfället för ett tag sedan, där stod blodgrupp inte men infon måste ju garanteras finnas uppskriven nånstans om man varit inlagd på sjukhus tänker jag, de är väl för lata för att leta fram det bara.

    De där brickorna kan i vissa fall ha blodgrupp inpräglat, men då har det präglats av det offentliga (myndighet, sjukhus etc), kanske att det präglas in när personen är vuxen också, vid militärtjänst/lumpen för de som hann göra det enligt det gamla systemet. När jag gjorde militärtjänst under 2010-talet var dessa brickor ingenting man hade med sig, och således präglades det inte in något (ganska dumt egentligen). Min bricka har inte blodgrupp präglat. Poängen med varningstexten är att man inte ska prägla in blodgrupp på eget bevåg, typ om man är "nästan säker" på vilken blodgrupp man har, eller annat dumt, utan om det står blodgrupp på brickan så ska det vara helt fastställt att informationen stämmer så att sjukvård kan lita på det.

    Blir så trött på folk som gnäller att "Google har för mycket information om mig" osv (trots att man själv nästan alltid kan välja vad Google ska spara om en). Av denna anledning har ju Google kommit på att Personlig säkerhet-appen innehåller integritetskränkande information, och att den därför inte ska ha någon backup till molnet. Kunde ju ha gjorts valfritt att ladda upp informationen... Varje gång man fixar ny telefon måste man alltså fylla i denna information på nytt, den kan inte synkas över. Då är ju risken stor att många glömmer det.

    Har någon testat funktionen i samma app, där telefonen ska larma efter en viss period ifall man inte tryckt "faran över"? Exempel på när ni använt det? Hade egentligen velat att den skulle lagra "larmet" i molnet, så att larm kan skickas även om jag saknar täckning eller telefonen är avstängd/förstörd vid själva tillfället när larmet skulle ha gått av.

    Du har helt rätt i att journaler är knutna till varje region/landsting, och att de som huvudregel inte är tillgängliga när man är i en annan region. Men jag trodde att i och med 1177:s e-tjänster och digitalisering av vården så är åtminstone nya journalanteckningar (de som skett senaste åren) tillgängliga för övriga regioner vid behov, om man inte gått in på 1177 och uttryckligen stängt av "samlad journal" eller vad det kallas. Får jag fråga när du flyttade över länsgräns, länge sen? Funderar på om bristen du nämner kan vara någorlunda fixad idag, vilket jag trodde att den var.
     
  13. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Ja det är det många som har
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  15. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Märkligt att jag inte blev rekommenderad det när jag var i kontakt med sjukvården?
     
  16. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Grymt bra svar :(
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju bara gå på en blodgivningsenhet så får du veta det gratis, vissa vårdcentraler har blodgivningscentral, vissa ställen har normalt vagnar som kommer för någon vecka och erbjuder donera blood, du får ju lite pengar donera dessutom om du inte donera dom eller inte plocka ut dom, samt så ger du någon som behöver blood i samma veva.
     
    Rusthoi, stelex och Kristy gillar detta.
  18. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 012
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Så är det kanske, men det är inte svar direkt, först måste man dessutom till en blodgivningscentral och ta blodtester som ska analyseras, sen tar det någon vecka innan man får svar om man är godkänd eller får lov att lämna blod. Blir man inte godkänd så får man inte reda på blodgruppen.
    Nu blev ju detta väldigt offtopic :D
     
    Last edited: 6 apr 2021
  19. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    I Härnösand på vårdcentralen där du lämnar blood på enheten gör det direkt på plats för markera blodgruppen på blodpåsten direkt, kan ju behandlas nog lite olika beroende på vad det har för utrymme.