Varför så mycket skräp på mobilmarknaden?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 6 apr 2021.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det kommer hela tiden ut nya mobiler och de bedöms och recenseras i olika forum, på Youtube osv.

    Trots att marknaden är full av märken och modeller har varje mobil mängder av brister. Möjligen gäller inte detta de allra dyraste modellerna men allt under det tycks innebära dålig funktionalitet på ett eller annat sätt.

    T ex när kameror jämförs är det alltid exempelvis dåligt foto i mörker eller dålig videoinspelning.

    Processorn är alltid lite för långsam om man använder mobilen mer än 'litegrann" varje dag.

    Skärmen har alltid fel som att vara för ljussvag i solsken eller återge färger för dåligt.

    Varför produceras så mycket skräp på mobilmarknaden? Varför tillverkas inte framtidssäkra mobiler som innehåller allt det som användaren väntar sig när alla de som sedan recenserar mobilerna om och om igen pekar på alla dessa brister oavsett modell och märke?

    Självklart är det en prisfråga men mobilmarknaden tycks helt klart vara en marknad där allt för många dåliga och billiga kopior av de dyra modellerna hela tiden fortsätter att produceras.

    Själv håller jag kvar vid en flera år gammal mobil för att jag insett att det alltid kommer att vara brister i en telefon som inte gör den värd sitt pris. Om man nu inte köper en telefon för typ 500 kr enbart för att ringa och sms:a.
     
  2. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    402
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Kort svar - För att du ska ständigt köpa nästa modell, nästa uppgradering.
    Orkar inte gå in på djupet för vi kan grotta ner oss i all oändlighet, men ja...håller mig till det korta svaret.
     
    Ann-Cathrine, katho och chraist gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som tidigare talare, företagen vill givetrvis sälja nytt och på så vis få in nya pengar i kassan. Sen glömmer du kanske bort att vi har en hel del fattiga länder i världen där dessa billiga "skittelefoner" är en ren lyxvara.

    Så med andra ord, telefonerna finns för alla och i alla prisklasser som speglar just detta.
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är väl en avvägning mellan funktionalitet och pris där olika individer gör olika bedömningar. Jag måste dock säga att det skett enorma framsteg senaste åren på midrangetelefoner. Ta en telefon som Redmi Note 10 Pro som har en riktigt ljusstark AMOLED-skärm och en kamera som tar bra bilder i mörker för 2500 kr. I min mening absolut ingen dålig kopia av en dyrare telefon utan en billig telefon där man gjort rätt avvägningar för prisklassen. Min egen åsikt är precis tvärtom. Varför ger flaggskeppen så lite för pengarna jämfört med midrangetelefonerna? Varför får man bara en aning bättre funktionalitet/prestanda på de flesta områden om man köper en OP9Pro jämfört med en Poco F3 trots att priset är 2x eller 3x så dyrt.
     
    eastbound, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Därför att det är en telefon. :) Du skall trycka in samma funktionalitet som i en dator, en kamera, en TV mm i någonting som går ned i fickan, helst inte väger över 200 g och har ett konkurrenskraftigt pris. Speciellt när det gäller kameran är det svårt eftersom bildkvalitet och ljusupptagningsförmåga är starkt beroende av sensorn storlek. Vi är fortfarande beroende av fysikens lagar, även om man kan kringgå dem ganska mycket med hjälp av mjukvara.
    Utvecklingen går framåt i snabb takt och det blir bättre och bättre, men dagens teknik och den kostnad kunden är villig att betala sätter gränser för hur bra en telefon blir idag.
     
    spigen, eastbound, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Arbiträrt att sätta en gräns för en godtagar nivå på funktionalitet vid flaggskepp från t.ex Samsung eller Apple. Någon skulle kunna ta fram en telefon för 30 000 kr som slår dagens dyraste flaggskepp på flera viktiga punkter. Skulle vi då kalla en S21 Ultra för en blek kopia? Det är ju helt och hållet relativt var man sätter gränsen och vilken måttstock man använder. Betänk att många av dagens midrangetelefoner är bättre än vad flaggskeppen var för 3 år sedan.
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nästan som natt och dag om man jämför telefoner med tex Snapdragon 650/660 mot telefoner med den nyare 700-serien. 700-serien är rentav mer än dubbelt så snabb, och man hör också få klagomål på prestandan vid tex surf och dylikt från användare som har en telefon med Snapdragon 700-serien.

    Så som de andra i tråden nämner har det hänt rätt mycket i mellansegmentet/lägre mellansegmentet sedan särskilt 2019, då SD6xx-serien dominerade, och prestandan var rätt odräglig.

    Det har ju också skett en övergång från rätt mediokra LCD-paneler till rätt bra och särskilt ljusstarka AMOLED-paneler med fin färgåtergivning.

    Det har nog aldrig funnits mindre anledning att köpa ett flaggskepp än idag i mitt tycke i alla fall, särskilt när Snapdragon 780-telefonerna blir tillgängliga.

    Vad har du för telefon idag? Om du har höga krav på kameran är ju Pixel 4a tex ett utmärkt alternativ med Snapdragon 7xx under skalet utan att den kostar en förmögenhet. Ser väldigt få användare klaga som köpt en Pixel 4a (har någon sett någon här i forumet ondgöra sig över kamera, bildskärm eller prestanda i Pixel 4a?)
     
    eastbound, ajo.lill, Kristy och 2 andra gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar som TS har dåliga erfarenheter av Galaxy A41. Det är verkligen ingen representativ telefon för midrangeklassen. Samsungs billiga telefoner är minst sagt usla även om det kan finnas undantag.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det stora utbudet kanske kräver att man läser på mer innan köp eftersom det kan bli komplext med alla olika modeller och märken. Dock är ju en stor fördel att man kan hitta en telefon som ger ett väldigt högt subjektivt prisvärde. Tror det är få som kräver att telefonen ska vara i absolut toppklass på varje punkt. Ofta är det ju någon eller några funktioner som inte behöver hålla toppklass. Långt ifrån alla som bryr sig om videoprestandan, de flesta verkar mest ta stillbilder med kameran i så fall räcker det med en telefon som tar bra stillbilder och det är onödigt att betala extra för videoprestandan. För många duger prestandan på SD765, varför ska man då betala 3x-4x så mycket för SD888 o s v. Någon gillar inte MIUI men då finns Realmes UI som är mer likt vanilla-android etc.
     
    Kristy gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns ju riktiga minor på marknaden, som tex Motos G-serie. Även årets upplaga kör ju för tjyvens hakar Snapdragon 660: Motorola Moto G30 (6GB RAM) 128GB (Mobiltelefoner)

    Det är helt obegripligt.
     
    eastbound gillar detta.
  11. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack. Jag har en Samsung Galaxy A5 (2016) och trots att den laggar, har dåligt batteri osv så har jag inte hittat någon telefon som uppfyller de krav jag har när jag inte är beredd att betala 10000 kr eller mer för en telefon.

    Många talar om Pixel 4a men så går man igenom några recensioner på Youtube och inser hur många brister telefonen har och att den dessutom inte sjunker i pris trots att rykten säger att Pixel 5a snart är på väg.

    Det är likadant för alla telefoner; till en början verkar de ha bra specifikationer men så upptäcks brist efter brist när man går igenom ett antal recensioner.


     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tror det delvis beror på att mobilmarknaden är så dominerande av två märken som följs åt i mycket Samsung och Apple.

    Ser man på PC marknaden finns det Dell, HP, Acer, Asus, Lenovo etc..
    Men inget märke har en så hög enskild marknadsandel så de måste vara på tårna hela tiden.

    När Huawei blev ett ”hot” så blev det lite av en blåslampa på de två mobilmärkena i toppen. Nu är det inte så längre.

    Nån gång så kanske det kommer en stark tredje aktör igen? Tror dock inte i närtid.
    Personligen hoppas jag att Google steppar upp ordentligt med sina Pixel mobiler och börjar konkurrera i fler länder. Men det verkar gå trögt med det.
     
    Kristy gillar detta.
  13. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Sitter själv med en Pixel 4a och har inte heller sett någon klaga. Visst finns det bättre, men kameran är bra, och med tanke på prislappen på luren (runt 4000) så tycker jag definitivt inte man ska klaga. Men det verkar ju folk heller inte göra.

    Det enda man kanske kan sakna är t.ex trådlös laddning eller så, men sånt anser iaf jag är lite mera lyx och inget man egentligen behöver.
     
    eastbound och Johnh3 gillar detta.
  14. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ju fler brister, desto snabbare blir ju telefonen omodern och kommer inte klara framtidens appar och andra krav på prestanda. Att då lägga många tusen på en telefon som man redan vet inte kommer att uppfylla morgondagens krav på prestanda är bara befängt.

    Om kritiker och recensenter, jag avser då sådana som på ett professionellt sätt recenserar och bedömer mobiler, om och om igen talar om t ex processorer som har för lite kraft i förhållande till det man förväntas kunna göra med en mobil, att skärmarna inte funkar ordentligt i solljus eller t ex inte är stöttåliga eller vattentåliga, att ljudet från högtalarna är för dåliga, varför skulle då någon ändå köpa en sådan mobil?

    Jag förstår naturligtvis att priset blir avgörande men det är så genomgående och ungefär samma brister påpekas. Jag har gått igenom säkert ett hundratal olika recensioner av olika mobiler som ligger under det absoluta toppskiktet och med allt det som framkommer kan man lika gärna antingen behålla en gammal telefon, som den Samsung Galaxy A5 jag har eller köpa en nyproducerad Nokia 3310 eller liknande där man inte väntar sig mer än att kunna ringa och sms:a.

    Det är bara rent löjligt att nya telefoner tillkommer och med varje ny modell följer i stort sett samma negativa synpunkter och samma brister som var helt uppenbara redan föregående år eller året före det inom samma modellserie och märke. Varför då fortsätta producera skräpet? Eller ja, man kan vända på det och säga - varför fortsätter folk att gå på detta och fortsätter köpa dessa halvtaskiga mobiler?

     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för brister med Pixel 4a? Jag tycker att den är en bra telefon för priset så länge man kan acceptera o köpa den från ett annat EU land. Du får en bra kamera, väldigt trevligt format/storlek på telefonen, mer än tillräcklig prestanda och bra batteritid. Den har iallafall allt jag kräver. Möjligtvis att man skulle vilja ha någon mer kamera, i form av typ vidvinkel men det är inget krav för mig
     
    eastbound, Kristy och fryguy gillar detta.
  16. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack. Den saknar snabbladdning, har ett mediokert batteri, dålig videokvalitet vid filmning i mörkare miljöer, relativt långsam processor. Använder man zoom på kameran mer än säg 4x blir bilderna pixliga. I många recensioner beskrivs processorn hålla för de som ägnar sig åt "vardagsbruk" av telefonen vilket brukar vara ett tecken på att den laggar så fort man sitter med några appar öppna samtidigt och liknande. Att processorn är för svag innebär inte bara problem vid resurskrävande spel som recensenterna ofta jämför mot utan också i andra sammanhang.

    Dessutom hålls priset uppe på 4a trots att 5a snart är på väg, en telefon som ändå är flera månader gammal borde sjunka i pris vilket 4a inte gör. Även om priset från början anses lågt håller det inte att hänvisa till det hur länge som helst som Google verkar göra.

     
  17. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Fast det är ju något man själv får avgöra, jag tycker det är bra att det finns alternativ. Pixel 4a är ändå en rätt bra allround midrangelur, som dessutom kommer få uppdateringar (det är väl oftast den biten som är problemet med billigare mobiler annars).

    Alla använder ju inte mobilerna till samma saker heller, vissa kanske inte tycker kameran är så viktig t.ex. (då kanske dom kan köpa nåt annat än Pixel som har bättre SoC) andra bryr sig inte om avancerade 3d spel.

    Vill man ha "allt" så får man kanske kolla på mer highend modeller.

    Problemet är nog större på tabletsidan i så fall skulle jag säga, där det fortfarande säljs och lanseras surfplattor som bara har 2-3GB RAM.
     
    Last edited: 6 apr 2021
    Kristy gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi är ju den tredje aktören. De växer kraftigt.

    Verkar som TS har missat väldigt många alternativ. Har man bara Samsung i och Google i blickfånget lämnar förstås midrangekategorin en hel del att önska. Det är Realme och Xiaomi som i allmänhet dominerar midrange.
     
    eastbound gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den har visst snabbladdning. Medioker batteristorek, men inte i faktisk användning. Bara läs Swedroids recension om den gällande batteritid en. Processorn är det inte heller något fel på. Jag använde en 4a 5G i 2 veckor och den var inte seg någon gång för mig. Att zomma med någon telefon brukar inte vara så bra då det är digital zoom.
     
    Ann-Cathrine, flipp och eastbound gillar detta.
  20. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Största missen på de allra flesta mobiler (smartphones) av idag, oavsett prisklass tycker jag är:
    • en telefon borde rimligen vara byggd i aluminium och inte i plast
    • en telefon borde rimligen ha en skärm som inte kan bli repig
    • en telefon borde rimligen inte kunna gå sönder bara för att man har den i bakfickan och sätter sig på den
    • en telefon borde rimligen klara ett fritt fall ner i asfalten utan att gå sönder
    • en telefon borde rimligen ha ett utbytbart batteri som en person med tummen mitt i handen kan byta på mindre än 1 minut och som kostar under hundringen
    Att hitta en smartphone som uppfyller samtliga dessa krav i år 2021 går inte. Då måste man gå tillbaka till gamla tryckknappstelefoner som är dryga 10 - 15 år gamla. Utveckling? Ja, jag tackar jag. För tillverkarna möjligen men knappast för brukarna.