Mjukvarutråden Mi 11 Ultra / Mi 11 Pro (kinesisk MIUI, Xiaomi EU)

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 4 apr 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tänkte att vi kan köra diskussioner om kinesisk mjukvara och xiaomi eu i denna tråd.
     
    Last edited: 4 apr 2021
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Angående kinesisk MIUI. Kopierar ett svar jag gav i tråden om MI 11 Pro.

    Det går inte att säga vilka begränsningar det exakt innebär om du kör den med kinesisk mjukvara. Det kan variera från fall till fall eller vilket användningsmönster man har. Jag har kört många Xiaomilurar med kinafirmware då man i regel måste vänta en vecka på att kunna låsa upp bootloadern och vill man använda telefonen under tiden får man nöja sig med kinafirmware. Problemen har varierat. Vanligast har nog varit att android auto inte fungerat eller att google kalender inte synkar. Ibland fungerar inte kontaktsynk med google heller då får man importera kontakterna manuellt. Sånt brukar i regel gå att fixa om man söker på guider på nätet men ibland är det meckigare än man kan tro. Har hänt att jag följt instruktionerna till punkt och pricka men ändå har inte kontaktsynk fungerat.

    Jag skulle i längden aldrig nöja mig med kinesisk mjukvara utan det är bättre att låsa upp bootloadern och flasha in Xiaomi EU. Det jobbigaste är att man måste vänta en vecka innan man kan låsa upp. Själva upplåsningen och installationen av Xiaomi EU går ju väldigt snabbt.

    Oavsett om ni tänker köra kinesisk MIUI eller inte är det lika bra att ansöka om att låsa upp bootloadern direkt när ni får hem telefonen. Det skadar ju inte att göra själva ansökan så nedräkningen på en vecka börjar direkt. Om ni sedan inte vill låsa upp den är det ju bara att låta bli det. Om ni skippar att ansöka och sedan upptäcker olika problem med tiden är det drygt att behöva vänta en vecka i onödan.
     
    JML, Jowee och pallish gillar detta.
  3. callemed

    callemed Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite sugen på att köpa mi 11 (eller pro/ultra) från tradingshenzhen. Hur struligt är unlocked bootloader och omflash långsiktigt? Jag tänker i huvudsak på safetynet och widevine grejerna.
     
    Last edited: 5 apr 2021
  4. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Inte det minsta struligt.
    Precis köpt pron
     
    flipp gillar detta.
  5. callemed

    callemed Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8
    Har du erfarenhet av detta sedan tidigare eller har du redan hunnit flasha din pro?

    Min spontana uppfattning var att EU roms innehåller lite workarounds för att få attesteringen i exempelvis safety net. Det finns inga problem på horisonten med att detta blir motarbetat?
     
  6. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Just flash och unlock är likt många enheter, Xiaomi är till o med lättare.

    Just EU romen har safteynet igång och fungerande på alla versioner förutom den senaste 12.5 uppdateringen. Som det ser ut handlar det mer om att det är ny update o därmed tar lite extra tid att få klart.
    Buy with confidence
     
    flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har också rätt högt förtroende för Xiaomi EU. Tror också intresset kommer öka nu med Mi 11 Ultra och Mi 11 Pro vilket gör att engagemanget för utvecklarna sannolikt kommer bli ännu högre.
     
    Gagg3 gillar detta.
  8. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Fungerar inte det? Jag kör senaste och har safetynet passed...

    edit: aha..jag kör MI11. inte pro/ultra :P
     
  9. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Vad är det för skillnad mellan global och EU rom? Borde inte EU ingå i global?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Lite rörigt med Xiaomi.

    EEA: EU anpassad version utav Global (minimala ändringar, såsom varning för volym i hörlurar)

    Sen har vi Xiaomi eu som är en helt annan sak med massa andra olika tillägg och funktioner. Det baseras på senaste china beta men det släpps även som stable versioner ibland.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis sedan är ju Xiaomi EU en custom rom medan EEA är en officiell rom från Xiaomi själva. Vissa har missat detta och tror att Xiaomi kan hållas ansvariga för buggar i Xiaomi EU. :) Har sett sådana kommenterar på forumet för Xiaomi EU ibland.
     
    dannejanne gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Namnet "Xiaomi EU" är ju väldigt olyckligt. Som jag förstår det bytte de namn på romen p g a att domänen xiaomi.eu var ledig och de ville ha ett bra domännamn.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Exakt det är ju viktigt att förstå.
     
    flipp gillar detta.
  14. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Är det någon störrre skillnad i performance eller möjligen kamera om man flashar xiaomi.eu? Kommer från oneplus och vad jag förstått så släppte dom aldrig källkod för kameran så den blev sämre när man flashade custom rom.
     
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Xiaomi.eu är svårnavigerad, enklast är nog att gå in på första posten i den MIUI version man är intresserad av och läsa där vad som gäller.
    Det finns bl.a. en lista över hur Xiaomi.eus rom skiljer sig från Xiaomis egen official Global rom.
    Det är rätt invecklat alltihop, du är varnad.
    T.ex.:

    MIUI 12.6 21.3.31/4.1/2

    Historisk bakgrund:

    Jag hade ett privat chat med MarkHUK efter att han hade tagit bort några trådar som jag hade startat ang. bl.a. ryska MIUI versioner eller ev. något annat som han inte ville ha på deras forum.

    Här är hans mest intressanta svar, något svar ang. hur Xiaomi.eu finansieras fick jag aldrig.
    (Jag tog bort några ovidkommande personliga detaljer.)


    Sep 9, 2018
    cobben said:
    Ok, if it is that sensitive.

    It would be interesting, to avoid these kinds of problems in the future, to learn what Xiaomi.eu has as a "business model", and how the relationship to Xiaomi actually works.

    Don't you have "inside access" of some form to their China ROMs, source code, etc.?

    You wrote recently I think that Xiaomi got their Global ROM from Xiaomi.eu in the beginning, or did I misunderstand?
    . . .

    MarkHUK
    Founder of Xiaomi.eu
    Staff member


    We have no business model as there is no company behind xiaomi.eu. When I founded the site way back as miui-dev.com and then miuiandroid.com and then xiaomi.eu the only interest was translating MIUI to English, this later spawned a lot of others to take on the challenge to translate MIUI to their own languages. This was also what started 'MIUI Fan Sites'. A project I started in 2013 for Multi language was running by myself, ingbrzy and others, I later left the MIUI project in 2015 after doing some official work with Xiaomi for MIUI and Mi Jia in 2017. I helped with the official Malaysian localisation and some other countries and yes you didnt misunderstand, our efforts here are what made MIUI Global start.

    I've not honestly had good relations with them recently, Chinese companies are very difficult to work with. They have a totally different approach to that of the western world unfortunately. Recent botched projects such as the Mi Box 3 International version and the lamentable attitude of Xiaomi has left me in a little disillusion as to their intention and honesty with Western users.

    As for source code, you can see what's available on the Git repo such as Kernels and such. No MIUI source code has been made public but yes, i've seen some of it in the past of course.

    Predominantly we are for EU users on this site, hence .eu domain upload_2021-4-6_18-52-13.gif

    Hope that clears it up for you.

    Mark
     
    Last edited: 6 apr 2021
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, eftersom basen är officiell MIUI China blir det inte dessa problem med prestanda eller kamera. Dessa problem kan dock dyka upp om du flashar t.ex. Lineage OS.
     
  17. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Juste det är sant!
    Och det är att föredra xiaomi.eu framför global iochmed snabbare uppdateringar och fler features?
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Först och främst finns väl inte global ännu till denna lur. Det kan dock vara värt att köra EU ändå på grund av minimalt med bloat och lite fler features/tweaks.
     
    Bowe gillar detta.
  19. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Är det samma fil man ska flasha för Mi 11/Pro/Ultran? Kamerorna är olika men innehåller mjukvaran Tutti enheters mojs?

    Vad jag kan se finns inte Xiaomi.eu för Ultran står endast Mi 11? Är det något som kör annat än Kina rom på sin Pro/Ultra?

    Mvh
     
  20. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202

    Näh, du får nog ge det lite tid. Helt ny telefon så lär väl dröja lite.

    Nån som minns hur lång tid det tog för Mi 10 ultra/mi 11 att få Xiaomi.eu från release?
     
    flipp gillar detta.