Diskussion: iPhone - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Fredriks, 2 jan 2013.

Taggar:
  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det är nog på sådana platser en vanlig kund kommer att kunna märka det mest. Likaså även i områden där det normalt vistas mycket folk. Platser som Gröna Lund, Liseberg osv kan också få nytta av sånt. Men problemet är ju att det är fortsatt väldigt begränsad räckvidd, så det krävs noggrann planering och många väl placerade antenner.
     
    RuffyMan och jnsson gillar detta.
  2. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Hej hopp! En av tjejens ungar har spräckt skärmen på sin XR.
    Var skulle ni rekommendera att köpa en ny skärm så att jag kan byta den?
    (Har en polare som byter åt mig)
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Hur lång är räckvidden, kan du uppskatta i tiotal eller hundratal meter? Förstår att det skiljer sig mycket beroende på terräng, omgivning osv, som du skrev - men på ett ungefär typ.
     
  4. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Kolla witrigs.com, har köpt deras delar i OEM kvalle som känns som original.

    Osäker om du får tull på 70+ från postnord nu då det var ett tag sen jag handlade sist.
     
    nexusS gillar detta.
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Fick en uppdatering av operstörsinställningar idag.

    Är det Apple eller någon av mina operatörer som skickar ut det ?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis en kombo av båda. Operatören skickar till Apple, som efter godkännande skickar ut den till telefonerna
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    14.4.2 ute nu

    [​IMG]
     
    mange76, Dockland, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  9. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Hej, jag har inte fått fingrarna ur men vad tror ni om denna? Skulle den funka att byta skärm med?
    IPHONE XR 3D TOUCH LCD DISPLAY SCREEN REPLACEMENT BLACK | eBay
     
  10. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Droidare som överväger att byta till iPhone eftersom jag aldrig provat... Idag är jag inte längre någon power-user. Rootar inget, customizar väldigt lite och min hemskärm är egentligen bara rader av ikoner (och mappar med ikoner) och har sett identisk ut (+/- nån ikon) i flera år.

    Det känns därför som att jag kanske är i ett stadie där en iPhone skulle fungera bättre än vad det kanske hade gjort när jag "mekade" mer med telefoner. Men ett par frågor då till er som har bytt från Android till Iphone relativt nyligen.
    • Vad är det ni tycker blev mest påtagligt sämre?
    • Vad är det ni tycker blev mest påtagligt bättre?
    • Hur fungerar det att fortsätta använda Googles tjänster när man kör en iPhone? (E.g. Gmail, Drive, Google Maps, Photos)
    • Hur fungerar det att köra Chromecast och Google Nest/Home med iPhone?
    • Erat största argument för att byta samt för att inte byta?
     
  11. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Bytte till iphone för en månad sen ungefär. Mina intryck så här långt (även om jag har en iphone som jobbtelefon sen tidigare)
    • Vad är det ni tycker blev mest påtagligt sämre?
      • Användarvänligheten. Kommer från MIUI där man, i mitt tycke har bättre gesthantering. Man kan även dra ner varifrån som helst på hemskärmen för att komma åt notiser. Men även små saker som att kunna stänga av kommande återkommande larm bara för denna gången med ett klick. Jag vaknar oftast före larmet och nu måste jag göra tre-fyra klick för att göra samma sak, plus att komma ihåg att sätta på larmet igen..
        Påhittet att ha backaknappen, eller krysset, uppe i vänstra hörnet är bara… dumt.
        Inte kunna lägga appar där man vill ha dom på hemskärmen.
        Ljudhanteringen.
    • Vad är det ni tycker blev mest påtagligt bättre?
      • Notiser
      • Bluetothkopplingen till bil och hörlur (airpods)
      • Smidigt med ipad och iphone, kopplingen fungerar verkligen bra.
    • Hur fungerar det att fortsätta använda Googles tjänster när man kör en iPhone? (E.g. Gmail, Drive, Google Maps, Photos)
      • Inga problem alls
    • Hur fungerar det att köra Chromecast och Google Nest/Home med iPhone?
      • CC fungerar fint när det gäller överföringen, men hanteringen från en Android fungerar bättre. Då tänker jag framförallt på att jag fick reglage för spelningen på låsskärmen, det får jag inte nu. Jag får inga reglage alls faktiskt, utan styr spelningen från fjärrkontrollen till TVn.
      • Har inte Goolge nest/home
    • Erat största argument för att byta samt för att inte byta?
      • I mitt fall var det dels att jag hade en ipad sen tidigare och att resten av familjen körde iphones. Så nu har jag tagit ett familjeabb med 200GB moln plus Applemusic o lite annat skräp som vi delar på. Så jag spar nån krona där istället för Spotify och separata molntjänster.
      • Den största anledningen är dock storleken. Att hitta en top notch android i vad jag tycker är vettig storlek är mer eller mindre omöjligt. Gick till en iPpone mini och tycker det är rätt behagligt att kunna styra allt med en hand igen. Plus att den är sååå lätt!
      • Argument för att inte byta är såklart väldigt personligt, men för mig skulle det vara att användarvänligheten brister och att det krävs koppling till andra appleprodukter för att kännas som om man tjänar nåt på det.
     
    Englund81 gillar detta.
  12. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @Page03@Page03 tack för svar! Blir en del att vänja sig med. Det där med larm känns ju klumpigt som du säger t.ex..

    Lite följdfrågor..

    • Går det inte att backa med gestures istället för knappen?
    • Kan man inte flytta om appar alls? Jag minns att jag har sett att man inte får ha hålrum på skärmen, men att kunna flytta runt ordningen måste man väl kunna göra?
     
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Går utmärkt att backa med gester i webläsaren och många appar, du kan lägga apparna i vilken ordning du vill på skärmen.
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @msandstedt@msandstedt tack för att ni lugnar mitt hjärta! :)

    Låter väl som att det kommer gå okej med lite inkörningsperiod här. Om det är fler som har input och synpunkter tar jag gärna fler åsikter!
     
  15. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tänkte på det här med Chromecast ofta måste man in i den app men spelar upp ifrån för att kunna styra eller så går man in i Google Home-appen så går det styra därifrån. Haft liknade problem med Android också så det är ingen större skillnad.
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Bytte för flera år sen nu men körde en längre tid men en av varje men valde till slut iPhone.

    Hade samma oro ang Google men allt jag gör fungerar hur bra som helst i iPhone. Kör Gmail, Google photos, Drive osv utan problem. Har även Google home med flera home högtalare sam Nest Audio och har inte sett några begränsningar.

    Android hade föööör mycket val för mig, modifierade hemskärm och luncher alldeles för mycket men när det blev mindre intressant fungerade en iPhone bättre för mig. Bytte telefon alldeles för ofta tidigare men nu max en gång per år och har faktiskt inte saknat Android.
     
    ajo.lill och livinl0ud gillar detta.
  17. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Du kan backa genom att svepa höger men det gäller tyvärr inte alla appar. Du kan flytta om appar men precis som du säger så kan man inte ha hålrum etc

    iPhone blir bättre ju mer du investerar i Apples ekosystem men annars fungerar det bra ändå

    Androids notifikationer är betydligt bättre med fler valmöjligheter, floating apps, multiwindow, enklare att använda ihop med en PC etc, kunna spela gamla SNES/NES spel utan jailbreak, filsystem som en PC, att klicka på en reddit länk i Chrome öppnar i Boost

    Men i själva Apple ekosystemet så är det ju fantastiskt. Öppnar jag en hemsida i ipaden så ligger den kvar redo att öppnas på min iPhone. Kopierar jag text på iPhone kan man klistra in på iPad

    Många appar (men en del är faktiskt bättre på Android) är bättre designade och fungerar bättre på iPhone, majoriteten av tillbehör finns till iPhone
     
  18. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Jodå, i de flesta appar går det att backa utan problem men i vissa fall fungerar det bara med krysset. Det måste dessutom alltid ske från den vänstra kanten och inte valbart även från höger, som ju ligger närmast till hands för mig som högerhänt.
    Det går absolut att flytta om appar, men inte lägga dem som du vill dvs tex ha en del av skärmen fri från appar. De lägger sig uppifrån och ner, vänster till höger.
    Mycket är ju rena vanesaker och för mig var storleken viktigare än något annat, så jag ångar absolut inte bytet. Det har ju många fördelar också.
     
  19. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Väldigt märkligt hur mycket Apple tycks köra på "uppifrån från vänster". Backa-knappar sitter där och ikoner börjar där. Swipe för att backa är till vänster.

    Det är nästan som att man har råkat vända bakifrån på vad som är lättast att komma åt? Någon som har en förklaring på varför man har gjort så?
     
  20. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro

    Jadu. Jag har kört med iPhone och Android. Skiftat många gånger mellan dessa. Allt ifrån Samsung, Huawei, Pixel och OnePlus. Inget har riktigt fallit mig i smaken och haft det jag varit ute efter. Kört många olika iPhones med. Men nya 12an har varit perfekt. Jag älskar hur lätt det är att använda med en hand, och hur mycket enklare IOS är nu. Med widgets, appdrawer och mera. Laddningen har oxå förbättras överlag. Visst vissa saker saknar man väl ifrån Android, tyckte att Chromecast var lättare att hantera på Android. Samt gillar jag AirPlay som finns på Apple.

    Alla google produkter funkat bra, och inga problem där. Önskar väl att Chromecast va lite mer smidigare men det är en iphone nu och ingen google mobil.

    Det jag tycker är bra är hur optimerad alla appar är för iPhone och flyter på bättre. Kameran är mycket bättre här än jag haft på mina android mobiler. OnePlus är väl det som kommer närmast kvaliten hur den är på iPhone. Älskar hur Apple Watch, AirPods och bluetooth uppkopplingen är på min 12a och andra apple mobiler. Det är så
    smidigt så det är sjukt. Man behöver inte ens röra mobilen längre, allt sköts helt själv.

    Mitt argument är väl att jag använder kameran, en hand gestures och hur mjukvaran är. Klart jag saknar vissa saker som fanns på Android men ändå inte. Allt är så bättre optimerat på iPhone, känns som allt bara flyter bättre på iPhone än andra android mobiler. Visst vill man ha bättre/annan storlek så får man väl kö på 12, 11, Pro elr Pro Max. Finns ju klart XS Max oxå. Färgerna har blivit bättre hos Apple nu än förut, och designen blir mer minimal som jag älskar. Kamera layouten är väl inte snyggaste, men det fungerar iaf. Jag tycker att 12an är mycket bra för sitt pris men det är fof mycket pengar man lägger. Jag tycker hur mjukvaran flyter på och allt, det är bara mer simpelt än förr.

    Gillar man Android och använt sig av det hela tin så blir det ovant att byta, för alla funktioner finns inte hos Apple. Då tror man i längden kommer sakna alla Android funktioner. Det beror helt på oxå om man har Android smart produkter hemma oxå, det kan vara lättare att använda Android till men Apple fungerar bra dit med tycker jag som har Google hemma och Philips Hue. Men har man vant sig vid Android så kan det bli svårt att byta. Man kommer nog sakna en del funktioner. Det gjorde jag i början, men inte så mycket längre.

    Allmänt är jag skit nöjd med min Iphone och mina apple produkter. Det är helt upp till en själv om man vill köra med Android eller inte. Det är en vane sak/smak sak skulle ja säga.
     
    psp123 gillar detta.