Varför så mycket skräp på mobilmarknaden?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 6 apr 2021.

  1. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nu får jag erkänna att jag inte haft nån Samsungmobil på många år, men min erfarenhet förr har i alla fall varit att deras mjukvara varit väldigt bloatad vilket gjort att även deras highend-mobiler känts sega från början, det problemet har ju inte Pixel-lurarna då dom kör ett mer rent OS.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Det enkla svaret är att om du vill ha alla positiva saker som pixel 4a har + snabbladdning, större batteri, bättre videokamera i mörka miljöer (större sensor och optik), mer zoom än 4X (större sensor och optik), snabbare processor osv så kommer det att kosta mera så enkelt är det.

    Du tycker att 4a borde sjunka i pris, varför det? Varför kall google sänka priset om folk ändå köper telefonen? Google, Apple osv är intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt precis som alla andra.

    Om man jämför med bilvärden så förstår man bättre tror jag. ingen tror att en bil som kostar som en Dacia har samma motor, kvalitet och funktioner som en BMW eller Mercedes.

    Allt handlar om hur mycket du vill betala och vad du kan tänkas avstå ifrån för att slippa ta banklån för att köpa din telefon.
     
    Kristy gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du har uppenbart missat väldigt många telefoner eller dragit fel slutsatser från recensionerna.
     
    Ircfox gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I grunden styrs utbudet av efterfrågan. De flesta konsumenter tycker inte att sakerna ovan är tillräckligt viktiga jämfört med andra saker. Om det fanns en stor efterfrågan på telefoner i aluminium, okrossbara skärmar eller utbytbara batterier skulle tillverkarna ta hänsyn till detta. Självklart fungerar inte marknaden 100% korrekt men i stort fungerar det. Misstaget är att anta att andra efterfrågar samma sak som en själv. Att du tycker detta är viktigt betyder inte att majoriteten tycker det.
     
    Ircfox och Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    En telefon byggd i rätt sorts plast håller bättre än aluminium som snabbt blir fult.
    Att göra en skärm som inte blir repig är inte enkelt, risken att den istället spricker är väldigt stor och det kan du knappast heller acceptera.
    När en telefon faller ner i asfalten och går sönder beror det oftast hur den landar och exakt vad den landar på, det är näst intill omöjligt att göra en smidig telefon som klarar alla fall, jag tappade min Note 4 med glasskydd på skärmen och den klarade det men studsade och slog ner skärmen på en sten som spräckte skyddet, skärmen klarade sig den gången. Om du behöver en mobil som klarar fall så köp en mobil som klarar fall, det finns sådana men de kostar därefter och de har inte prestanda på topp.
    Att ha ett utbytbart batteri ökar risken för läckage och att ha batterier som kostar under 100 kr som ändå har kapacitet att klara en hel dags drift, gärna längre är inte rimligt.

    Dina krav känns inte rimliga @rockbabe@rockbabe, det måste ändå finnas ekonomi för tillverkarna att göra mobiler och tjäna pengar för att överleva och kunna utveckla nya mobiler.
     
    Kristy, eastbound och flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med.

    Sedan kan man förstås uppmana folk att prioritera andra val om man tycker dessa är oreflekterade (t.ex. varför efterfrågar ni telefoner i glas när ni ändå använder plastskal?) men att utgå från att utbudet i låg utsträckning styrs av efterfrågan tycker jag känns väldigt osannolikt. Rimligare att utgå från att utbudet i grunden styrs av efterfrågan. Det är ju trots allt en marknadsekonomi. Sedan kan förstås tillverkarna skapa olika behov som inte fanns innan och som kanske i vissa fall är onödiga men det är en annan fråga.
     
    MrKarisma gillar detta.