Dator eller grafikkort

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mr Dodi, 7 apr 2021.

  1. Mr Dodi

    Mr Dodi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har kollat men känner inte igen mig i andras problem så testar en ny tråd. Jag har en DELL Precision T3500 med Xeon 2.8Ghz. Fyra kärnor.

    Moderkort är ett DELL PCI-E 2.0 x16 (5GT/s)
    Minne 18Gb DDR3
    Grafik GTX 1050 2Gb
    HD main ssd 220Gb mest för windows
    HD 2Tb för spel och program lagring bilder och video
    550w psu


    Så när jag kör Red dead 2 online har ni oskå räknat ut att jag kan köra det men på lägsta möjliga kvalité. Sonen har likadan uppsättning fast RTX 2060 Phoenix 6Gb grafik och kan köra maxat på rd2.

    Så min tanke är att beställa ett RTX 2060 6Gb jag med eftersom det verkar ju funka. Men finns det fördelar med att byta dator till nyare?
    Har kollat status när jag kör rd2 och de fyra kärnorna i processorn ligger på 80% i snitt. Gissar att dom får jobba mer med 1050 kortet. Då grafikkortet tar över mer och mer av spelens krav, eller tänker jag fel?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en gammal dator vid det här laget. PCIe 2.0 flaskhalsar nog inte RTX 2060, men CPU:n ställer nog till det, särskilt om du vill spela med mer än 60FPS.

    Men visst, du kan ju alltid uppgradera det andra vid ett senare tillfälle.

    Ett kraftfullare grafikkort ställer högre krav på CPU:n för att fungera optimalt. Hänger inte CPU:n med får grafikkortet vänta på instruktioner och utnyttjas inte maximalt, så det är egentligen tvärtom.
     
    Kristy och Mr Dodi gillar detta.
  3. Mr Dodi

    Mr Dodi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar
     
  4. Mr Dodi

    Mr Dodi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Last edited: 8 apr 2021
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tempen och utilization är klart högre för cpun bortsett från minnet på gpun.

    Så nog flaskhalsar gpun men tror inte cpun är långt ifrån att bli flaskhalsen.

    Men något måste ju vara en flaskhals.
    Kan du låna sonens kort och testa i din maskin? Så får du veta hur mycket bättre det blir utan att behöva beställa ett nytt direkt
     
    Kristy gillar detta.
  6. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    RTX 2060 har likt alla andra högpresterande grafikkort (ja, det grafikkortet är fortfarande något att räkna med 2021) ökat kraftigt i pris p.g.a. kryptomining men också hög efterfrågan bland gamers. Jag hade inte köpt det grafikkortet idag, vill du uppgradera är det bättre invänta/slå till på en kampanj hos HP eller Elgiganten m.m. (brukar vara de två) på en färdigbyggd dator. Håll utkik på fyndtråden på SweClockers i så fall.
     
    Mr Dodi gillar detta.
  7. Mr Dodi

    Mr Dodi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  8. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Det är ju en väldigt gammal dator, bl.a. så är CPU:n 11 år gammal och var tänkt till servers och inte gamingdatorer. Ett Xbox One eller PS4 skulle gett dig en mycket trevligare upplevelse och de kostar ju inte mycket idag (mycket billigare än att investera i ett grafikkort som inte löser grundproblemet).

    Ni både verkar köra med Intels stockkylare, alltså den man får med vid köp (vissa processorer har dock ingen medföljande processor). Dessa är inte alls bra till gaming. Därför ligger processorns temperatur på 75-82 grader. Jag tror inte det skulle göra någon skillnad i ditt fall men en kylare som t.ex. Cooler Master Hyper TX3 Evo för 244 kr med frakt skulle vara en vettig investering för sonen.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=AUF2-QWl4bo&ab_channel=Uever
     
    Last edited: 10 apr 2021
    Mr Dodi gillar detta.
  9. Mr Dodi

    Mr Dodi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Oki update. Bought a new computer to son (Acer Orion 3000) and took his RTX 2060 graphiccard into my workstation. Changed cooling paste on CPU and it wasent a stock but some more with copper. But no fan right on it.

    Noticed this: cooling paste made 3-4 degrees less on CPU but it seams cooling faster. Running Red dead 2 online is nice in maxed settings. Grapich card generates heat that seams flow against side of computer. So leaving the side more open. Thinking of cutting a hole maybe install a fan.