LG 55'' Smart TV - Bästa av dessa 3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sammasak, 7 apr 2021.

  1. Sammasak

    Sammasak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2015
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Samsung GS9
    Dags att byta ut min gamla Andersson 40-tummare. Gjort en del research, men upplever att bäst expertis får man just här.

    Kommer köras en hel del Nintendo Switch tillsammans med streaming, och ev. kommande inköp av Ps5. Dessa 3st LG TV's matchar min budget om 5-6k, och vad jag förstått leverar best bang for the buck. Vilken är den bästa köpet?

    55" 4K UHD Smart-TV för alla underhållningsbehov LG 55UN71006LB

    55" 4K UHD Smart-TV med Filmmaker Mode LG 55UN73006LA

    55" 4K LED-TV med NanoCell-teknik och levande färger LG 55NANO79
     
  2. hagbarden

    hagbarden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    128
  3. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Prioritera inte det sk "smarta" i TVn.
    Anslut en Shield och du är inte bara smartare utan även mer nöjd med den kompletta lösningen
     
    Kristy och stealth.pilot gillar detta.
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER


    Jag har 7100 modellen och är nöjd. Svår att inte bli då jag bytte från en 10 år gammal plasma tv. Jag har viasat box med tv via fiber. Om du har det rekommenderar jag dig att köpa till deras magic remote. Blir mycket trevligare upplevelse då
     
    Sammasak och bernard gillar detta.
  5. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Instämmer i rekommendationen till SweClockers guide. Den är mycket bra. Alla tre ser ut att vara i budgetklass och då är det svårt att skilja dem åt. Nog hugget som stucket, mitt tips är att läsa guiden och hålla koll. Mellanklass går att få till de priserna. Jag köpte en budget 58" Philips med ambilight för 5k i höstas.
     
  6. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Har man en äldre tv är dock allt en sjuk uppgradering och är man inte kräsen är de billigare apparaterna mycket prisvärda.
     
  7. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Undvik 7100 - den har wrgb panel. Tekniskt sett 4K, men varje pixel kan bara visa 2 färger + vitt (w i wrgb). Källa: LG's support eftersom jag var ute efter en billig 4k datorskärm där detta var en av kriterierna för köp. Den har också en enormt störande frc algoritm som har 2 pixlar tjocka linjer som flimrar i c:a 20 graders lutning. Effekten påminner om dåtidens interlaced tv-signal om du sitter tillräckligt nära för att ha nytta av 4K-upplösningen. Jag såg samma sak på deras nano 86 som skulle vara den billigaste 120Hz modellen tillgänglig så antingen är jag en av de som är känsliga för flimmer eller så kommer de undan med att folk sitter för långt bort för att märka något.

    LG är inte de enda som dras med störande frc algoritmer. Samsung har 45 graders lutning på sina budget modeller (hade inhandlat en tu80xx modell) och efter massa foto bevis och video konstaterade supporten att det är inget fel. TCL hade vertikala feta linjer som var riktigt iögonfallande och bäst hittills har varit philips och Xiaomi. Du kommer inte undan frc flimmer helt och hållet så länge panelerna bara har 8 bitars färgdjup vilket i princip är alla trots att det ofta står 10 bitar (nästan alltid 2 som är frc).

    Problemet för mig var att flimret rörde sig i c:a 2 pixlar per frame och var superiögonfallande vid långsamma panoreringar och huvudrörelser då man gärna "trackar" objekt med ögonen. Har man väl sett det en gång ser man det överallt - även i stillbilder i butik. Man behöver bara röra huvudet lite fram och tillbaka och så fort man råkar på rätt frekvens uppenbarar sig fula ränder på skärmar som gör ett dåligt jobb.

    Jag gjorde tom testvideos och la på en sticka och fick köra på några tv:s i butik hos EG. Det var i princip bara en kub som rörde sig i olika hastigheter för att förenkla tracking samt färgblock som växlade färg i 60fps och istället för att uppleva det som en blandning av färgen såg man klara ränder eftersom tv:n i princip jobbar som interlaced.

    Vill ni veta mer om fenomenet heter det temporal dithering och är egentligen någonting som kan ge mervärde, men är här så oerhört slarvigt och dåligt implementerat att jag hade föredragit möjligheten att helt slå av funktionen och dras med banding.

    OLED alla gånger så slipper man sådant här trams om man har råd. Annars titta verkligen i butik. Det blev en Philips 8105 med IPS panel för mig då jag fick bra pris för en. Funkar bra som datorskärm, men hade ändå inte rekommenderat den för fotoredigering etc. Perfekt för CAD och text, med fin skärpa och i princip osynlig frc växling. Den är vertikal i mina tester, men istället för att verka i 80% av nyanserna blev det bara 30% så definitivt bättre färgrymd. Dassigt svart så ej bra för film. Större modeller ska ha VA panel så kan vara bättre för film.

    Av de tv:s du listar så har 7300 åtminstone inte wrgb, har inte koll på nano79, men den ska ha bättre färgrymd så det är väl att föredra? Kolla i butik. Läs recensioner och uttömmande tester på rtings.com
     
  8. Sammasak

    Sammasak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2015
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Samsung GS9
    Tack för ovan, hade ingen aning om guiden!
     
  9. Sammasak

    Sammasak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2015
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Samsung GS9
    Grymt, extremt tacksam för denna insikt! Detta tar jag definitvt med mig.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Just med LG och WebOS så har jag märkt att den inte klarar av vissa filmer. Typ The Hateful Eight på SVT Play exempelvis:
    The Hateful Eight

    Lite märkligt att de har en sån undermålig SVT app.
    Även andra filmer har problem. Så det är nästan ett krav med en separat smart box.
     
    Last edited: 1 maj 2021