Fråga: Någon som köpt från Nördic?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av allander, 24 jun 2020.

  1. allander

    allander Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Är ute efter en prisvärd 18w USB-C-laddare med Powerdelivery och hittade denna för 80 spänn. Känns lite för billigt för att vara sant och jag har aldrig hört om märket men samtidigt är det en svensk ÅF med ett märke som finns på bland annat Elgiganten och Åhléns. Är det riskabelt att använda en sån med min iPhone eller tror ni att det är ok? Några erfenheter av Nördic?
     
    bernard gillar detta.
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Bra tänkt!
    Är det för billigt eller?

    Nu har jag inga erfarenheter av Nördic.

    Nördic slänger sig med fina ord på sin hemsida om miljö och minimalistiska förpackningar, omsorgsfulla val av leverantörer och effektiva arbetssätt.
    Kort så tror jag att de säljer någorlunda bra saker de kommer över till rimliga priser i Kina.

    Precis som alla andra.
    Sidan är en standard shopify-sida. De har rimliga leveranskostnader och 30 dagars öppet köp.
    Med tanke på att du har 14 dagar på dig att få och kontrollera produkten så tycker jag att det kan vara värt att prova att handla där. Även om det verkar för billigt.
    Det är ju inte förrän de har kunder som kan kommentera deras kvalitet som vi vet!


    Men, det är inte Elgiganten som säljer deras prylar, det är dem själva.
    Det står på sidan för deras produkter att "Varan säljs av Nördic AB", även från Åhlens så skickas den från Nördic.
    Visst borde dessa två stora handlare borga lite för vad de släpper innanför sina "virtuella väggar"
    Men ändå..

    Tycker att det där är ett allt större problem, folk blir förvirrade när de handlar.
    De tror att de handlar på ett ställe men egentligen handlar man av en annan butik.
    Visserligen så kan man som kund alltid vända sig till det företag man handlat av.
     
    Kristy och allander gillar detta.
  3. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag kan inte uttala mig om märket eller företaget.
    Det jag däremot kan rek. är denna bundle hos webhallen som jag kör med min iPhone XS Max och jag tycker det fungerar super: Webhallen.com
     
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Handlade faktiskt en USB-A- - USB-C-kabel från dem förra veckan genom Elgiganten. Den kom i förrgår.
    Sladden verkar bra men har bara använt den en gång.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Priset är "suspekt bra" med tanke på att det inkluderar 25% moms och sedan deras vinstmarginal. Det blir ju väldigt få kronor i slutändan för att täcka produktionen.

    Kikade lite på Amazon för skojs skull, och det är nästan omöjligt att hitta någotn under 10 euro som inte är "noname."

    Ugreen, Aukey, Blitzwolf osv ligger på mellan €10-€15.

    Vet inte om jag chansat med just laddare själv, har som princip att hålla mig till etablerade märken där, men om någon köper en Nordic-laddare vore det lite spännande att höra hur den fungerar, hur varm den blir och kanske lite bilder på innanmätet.


    Finns dock exempel på laddare i samma prisklass med bra omdömen: https://www.amazon.de/dp/B07W1ZDR51/?tag=oid02-21
     
    Kristy gillar detta.
  6. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog inte köpt en så billlig laddare. Sladdkartongen jag fick såg ganska kinesisk ut.
     
  7. allander

    allander Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Intressant nog är den du länkade en Deltaco-pryl, vilket är ett märke som grundaren av Nördic tydligen också startade för mången år sedan. Tror dock att jag kör på något sådant, är inte sugen på att sabba batteriet för att spara någon hundring.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. allander

    allander Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Verkar ju lite vara deras affärsidé. "Minimalistisk paketering" betyder tydligen bulklådor från Kina.
     
  9. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag har köpt lite olika prylar av de (USB-c dockningsstation, HDMI kabel, billig 720p webbkamera) nu i våras och kan väl inte anmärka på något, det funkar som förväntat för det låga priset.
    Köpte av nån anledning också den länkade laddaren, men har inte använt den mer än möjligen något enstaka tillfälle.

    Personligen så struntar jag i hur de paketeras så länge de är hela när de kommer fram, det är bara bra med mindre förpackningar mm att återvinna.
     
    bernard gillar detta.
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Förpackningen spelar ingen roll men en billig låda kanske innebär att de snålat in på annat också. Jag skulle inte vilja riskera en brand.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Lips74

    Lips74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Köpte en 8k HDMI kabel 0,5m från dem för 400:- . Tog fem dagar att få hem. Den känns som bra kvalité.
     
    bernard gillar detta.
  12. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Köpte en röd HDMI ultra high speed 8k för 190kr med frakt. Fick den i brevlådan dagen efter i en snygg svart bubbelkuvert.

    Kabeln var även certifierad vilket saknas på många andra.

    Kommer definitivt köpa härifrån igen ☺️
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Känns spontant som att de pysslar med greenwashing.
     
  14. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Köpt några grejer därifrån. Kablarna har varit rejäla. Dock rätt styva. Inget som jag bryr mig så mycket om men vet att andra gör det. Alltid packat bra. Vadderat kuvert med bubbelplast på insidan. Sen det du köpt minimalt inslaget. Bra, slipper man massa skit att sopsortera.
     
    nza gillar detta.
  15. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Har en 65W USB-C laddare till min laptop från Nördic med absolut inget särskilt att klaga över. Mycket bra kvalitet för priset (175:-)! Utöver det har jag deras USB-C hane - USB-A hona för ynka 25:- som gör jobbet alldeles utmärkt!
    Har även en 30W Snabb laddare med två usb-portar (1 USB-C & 1 USB-A) av något annat märke men också köpt direkt från Nördic som faktiskt är väldigt liten och fungerar väldigt bra.

    Har (uppenbarligen) inget negativt att säga, prylarna gör sitt jobb helt enkelt!
     
    bernard gillar detta.