Hangouts tar bort stöd för telefonsamtal till vanliga telefoner - hur ringa istället?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 30 mar 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Hangouts har en väldigt smidig funktion för att ringa över internet till vanliga telefoner - med datauppkoppling, fast till vanliga telefonnätet. Jag laddade på en hundralapp för massor av år sedan, med den potten har jag kunnat ringa från datorn (eller Hangouts-appen i telefonen) till vanliga telefonnummer för en billig peng. Det är ytterst sällan jag behövt detta, men det har alltid känts bra att veta att jag kan göra vanliga telefonsamtal med webbläsaren i datorn eller över telefonens dataanslutning, om vanliga telefonfunktionen med min mobiloperatör inte fungerar, eller om jag saknar sim-kort eller liknande. Tyvärr, som Google ofta lyckas göra, så har de nu sabbat denna funktion genom att ta bort den, och återbetala pengarna.

    Kan någon tips om annan, liknande funktion? Jag använder detta väldigt sällan som sagt, och det var väldigt smidigt att ha det i Google-kontot - därför efterfrågar jag allra största enkelhet om ni tipsar om någon annan tjänst. Försvinner pengarna efter en viss tid, hur lång tid tar det att ladda på? Är det enkelt att skaffa konto i den tjänsten ni tipsar om, eller en stor process där man får "massor på köpet" genom att skaffa konto? (Exempel: Vill man köpa prylar på Amazon eller prenumerera på Prime Video så får man ett massivt Amazon-konto på köpet som innehåller massa annat jag inte efterfrågat, vilket känns lite jobbigt).
    Är Skype något att ha idag?

    Google Voice är ju enbart släppt i USA men vissa delar har öppnats upp i andra länder, t.ex. Sverige. Om jag besöker Google Voice Voice så ser jag t.ex. samtalshistoriken från Hangouts inne i Google Voice, jag kunde se saldot där också (samma saldo som Hangouts använde), tjänsterna tycks alltså sammanlänkade. Men när jag försöker ringa på "nummerplattan" jag ser på Google Voice-länken ovan så går det inte att trycka på "ring", det är gråmarkerat. Och saldot är ju återbetalat till mig, 0 kr har jag innestående står det, så kanske därför jag inte kan ringa. Jag får inte riktigt ihop det, jag blev tvingad att ta tillbaka pengarna, men oklart om Google förutom Hangouts samtalsfunktion också tar bort Google Voice-funktionaliteten att ringa här i Sverige, som av allt att döma var tillgänglig i Sverige också (tror jag). Hangouts visar ett stort meddelande om att funktionen tas bort, Google Voice visar inget sånt för mig ovan.
    Vore det ett alternativ att fortsätta använda Google Voice för att ringa, och ladda på pengar igen? Hmm. Knepigt.
     
  2. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Det enda jag kommer att tänka på är Skype
    Skype till telefon-abonnemang för internationella samtal med låg kostnad | Skype
     
    katho och CartelZ gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    IP-telefoni / VoIP / SIP kan vara nyckelord att googla på, om du inte redan gjort det. Din telefon kan ha inställningar för att direkt lägga in ett SIP-konto. En nackdel med det kan vara att telefonen drar mer ström.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Måste man ha Microsoft-konto idag eller funkar det att ha endast Skype-konto?
    Förvisso har jag en hotmail-adress så borde väl funka utan behov av nytt konto.
    Hur lite kan man ladda på (per laddning), hur länge sparas potten i kontot?

    Sist jag använde Skype var 2013, då var deras app tyvärr totalt värdelös, kvaliteten/komprimeringen över dataförbindelse också totalt värdelös. Är det bättre idag?
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skype konto nu för tiden är ditt microsoft konto, såg också att Skype införde stöd för Android Auto för inte så länge sedan.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Hur betalar man för Skype-krediter, måste man ladda på en hundring eller annat fast belopp eller kan man ladda på småpengar? Kreditkort? Förverkas saldot efter en viss tid om det inte använts?

    Antar att funktionen att ringa till vanliga telefonnummer är tillgänglig både i Skype-appen och på deras webbsida.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du får 60 minuter med Office 365 per månad annars har du abonnemang du kan köpa du kan hitta alla här.
    Skype till telefon-abonnemang för internationella samtal med låg kostnad | Skype

    Här har du abonnemang för Sverige antingen via krediter eller via fast pris.
    Ring Sverige direkt med Skype | Från 31,3 öre/min
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Ok, det går alltså att ladda på 30 kr eller 60 kr. Det ska jag minnas. Den gång jag behöver ringa och mitt vanliga nummer inte funkar / inte är tillgängligt av något skäl, så kan en Skype-påladdning säkert funka bra ;) Så tror att mitt problem är löst.

    Men: Någon som vet vad som är tanken med Google Voice, kommer funktionen att ringa från internet till vanliga telefonnummer med Google Voice vara fortsatt tillgänglig i Sverige? Är det ens tanken att den ska vara tillgänglig i Sverige, eller har jag gjort något med mitt konto, lekt med VPN nån gång, så att bara jag fått det aktiverat av misstag typ?
    Jag kan inte starta Google Voice-appen på telefonen, det står något om fel land, men i webbläsaren kan jag nå de flesta funktionerna och det ser ut som att jag hade kunnat ringa där, om jag bara hade ett saldo (vilket Google betalade tillbaka, men inget verkar hindra att jag laddar på saldo igen).
    Om ni går in här Voice vad ser ni då?
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om jag inte minns helt fel så lägger google ner Voice för ersättas helt med Google FI Unlimited & Flexible Monthly Cell Phone Plans - Google Fi bruka själv aktivera FI när jag åker till USA för surfa billigare just aktiverar det med e-sim men du skulle ju kunna ha FI även i Sverige med e-sim men deras prisplaner är ju inte billigare än Sverige.

    Förutom om du ringer mycket internationella samtal så kan ju FI vara nice och ha också även om man bor i Sverige, går ju fint ha e-sim på FI sedan vanlig sim för sverige.

    Fast å andra sidan är ju Google FI billigare om man är ute efter obegränsad data, kostar $20 för 6GB sedan gratis surf efter 6GB men i lägre hastigheter som singel plan.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Jag tycker det ser ut som man måste vara i USA för att aktivera Google Fi?
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så är det det har internationella plan för kunna ringa gratis till 50+ länder om man är i USA, det är ju samma sak med Google Voice har det ju gjort helt USA baserad också. Förr fanns det ju för typ USA, UK, Tyskland några fler om man minns inte helt fel nu.

    Sa ju att jag bruka aktivera Google FI när man är över till USA för kunna ringa och surfa billigare än köra sitt eget nät.

    Finns ju dock trick om du har redan aktivera ett plan engång.
    Mycket har ju med att det inte kan konkurera med svenska operatörer för så där 95:- i månaden med fria samtal, sms, mms etc från USA och tillåta ett permanent aktivt i Sverige.

    Även Google $20 plan är dyrare än så.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Ingen som vill besöka voice.google.com från sverige med svenskt google-konto? Får ni upp sajten och kan använda den, eller blir det felmeddelande?

    Att Google Voice skulle läggas ner tror jag inte (i nuläget iaf). Såna planer har jag inte hört talas om. När Hangouts började sin "tillbakarullning" där de börjat skala av funktioner långsamt, så fick ju Google Voice ta över en del av funktionerna.

    Intressant att du aktiverat Google Fi. Hur gjorde du? Allting går att sköta över e-sim numera alltså, så du behövde inte besöka någon amerikansk butik/plocka ut gammaldags snigelpost från Google Fi eller så? Var du tvungen att ange amerikansk adress, hittade du på en adress eller hade du en faktiskt adress att ange? Du skrev att det "finns ju lite trick om man redan aktiverat en plan en gång" - gissar att du menar att det är enklare om man redan haft Fi aktivt en gång, om man är svensk, att isf aktivera det igen med samma Google-konto. Hur?
    Tog du med prisplanen hem till Sverige och använde en period efter din resa till USA?

    Jag skapade en amerikansk betalprofil i mitt Google-konto för några år sedan. (Går att ha flera betalprofiler, så jag hade en svensk och en amerikansk parallellt). Då kunde jag aktivera lite tjänster, Youtube TV och annat, men behövde VPN samtidigt för att det skulle funka. Var lite kul. Fick dock ange falsk amerikansk adress. Blev rädd att de skulle kalla mitt tilltag "fraud"/bedrägeri och radera hela kontot för brott mot användarvillkoren, så valde att radera betalprofilen rätt snabbt.
    Fick du skapa amerikansk betalningsprofil?
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fungerar hos mig
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nä men porterningen till voice tillexempel sägs inom USA. Och vissa delar där har dragits tillbaka från andra marknader men basfunktionerna funkar fortfarande.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    upload_2021-4-5_21-54-6.png
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Skumt! Kanske vissa av oss har använt VPN-tunnel nån gång och låst upp sajten, medan den som standard är geoblockerad?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte använt VPN mot Voice delen. Bara mot Google Foto för typ 5 år sedan eller nått sånt
     
  18. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag kan också komma in på den, men det står på förstasidan att
    "Du måste ha ett befintligt telefonnummer (mobil eller fast telefon) som är registrerat i USA för att uppfylla kraven."

    Jag kan välja att hoppa över detta och ser jag min samtalshistorik. Den enda samtalshistorik jag är har är att jag tydligen ring mig själv två gånger i augusti 2011 så jag kan ju inte direkt säga att jag använt tjänsten flitigt. Jag har heller inte använt VPN eller liknande. Jag antar att det var öppet även för oss tidigare?