Poco F3 (SD870, 6.67" 120hz AMOLED) - allmänna tråden

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 22 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Glöm inte gcam, det brukar vara en riktig game changer på mediokra kameralurar. Min orderstatus är oförändrad. Lever fortfarande på hoppet.
     
    marmeladov gillar detta.
  2. Noctrl

    Noctrl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    Vilken modell? Jag beställde vit 8/256 några timmar senare men har inte hört något
     
  3. Matteman87

    Matteman87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Beställde vit 6/128 för 309 Eur. Stod 5-7 arbetsdagar när jag beställde. Stod ju out of stock på vissa modeller också.
     
  4. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Beställde en svart 128 GB från Gomibo.de (ska vara samma som belsimpel) den 2/4. Har inte hänt något än.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Orderstatus har fortfarande inte rört sig en millimeter på amazon.de för mig. Ej skickad och "Arriving Thursday".
     
  6. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    De goda recensionerna fullkomligen haglar in nu: Poco F3 review: A brilliant budget banger [Video] - 9to5Google

    Ingen som snubblat över någon mer kritisk recension? Skulle vilja ta del av den delen av myntet med, ifall det nu finns.

    @flipp@flipp Samma för mig, ingen ändring. Jag har mellan 12-15/4 som leverensdatum. Ingen ändring sedan jag lade min beställning, känns sådär.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ont om dåliga recensioner förutom den på AA som redan avhandlats i tråden. Nackdelarna med denna telefon har väl varit rätt tydliga från start:
    - Medioker kamera (speciellt vidvinkeln)
    - Ring i kamerahålet (en "eyesore")
    - Inget 3.5.mm jack eller microSD-plats

    Om det är buggar och sånt du funderar på kan det nog vara klokt att läsa på XDA forum. Dock har ju få fått telefonen ännu så inte jättemycket att läsa ännu.
     
    marmeladov gillar detta.
  8. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Denna info finns om man går in på kundtjänst och sedan klickar sig fram lite genom några val. Känns ju positivt vid bråkdelen av en tusendels sekund, men inte så realistiskt i detta fall ändå.
     

    Bifogade filer:

  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ytterligare en recension:
    Poco F3 Review: One of the best smartphones you can buy for $400 (androidheadlines.com)

    Något som är rätt intressant med Xiaomi är att de lägger in godsaker som 360hz touch sampling rate och x-axis vibration motor på F3. Det är detaljer som normalt inte brukar nå billigare lurar eller ens vissa flaggskepp. Normalt när företag tar fram ett billigt "flaggskepp" satsar på ett dyrt systemchipp och mycket ram och så sparar in på detaljer som inte syns lika tydligt på papperet men som ändå påverkar upplevelsen på marginalen (eller mer än så). Man kan undra varför Xiaomi gör så. Känns inte givet att F3 skulle sälja sämre med en vanlig vibrationsmotor eller 180hz touch sampling rate, dock bra och positivt.
     
    Last edited: 10 apr 2021
    marmeladov gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar som amazon.de bara har modellen med 6/128 i lager just nu. Dock finns vit 8/256 i lager på både amazon.es och amazon.fr. Får hoppas den tyska butiken får in den imorgon
     
    hasse77 gillar detta.
  11. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag ser det som att Xiaomi försökt ta fram en relativ komplett telefon med stilren designspråk. Fokus har legat lite på att checka i många rutor vad gäller gaming. Samtidigt som man velat hålla den i ett prissegment runt 3000-4000 kr och håller därför tillbaks lite på hårdvaran (ex. kameramodulerna).

    Som sagt med fokus på gaming går den förbättrade vibrationsmotorn och touch sampling raten hand i hand med den 120hz uppdateringsfrekvensen för displayen. Det är sådana "dolda" förbättringar som de vet att deras kundgrupp noterar och är villiga att prioritera över att ha en riktigt bra kamera. De är medvetna om att kunderna oftast är rätt nöjda med kameran som den är eller laddar hem GCam.

    Pocos kunder är sällan dåligt pålästa vid köp av deras telefoner, vid köp så vet de vad de får. Det är inte direkt Torbjörn och Gunilla som traskar ned till lokala Elgiganten för att köpa senaste iPhonen för att få en försäljningspitch av försäljaren.
     
    AndliN och flipp gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du har nog rätt i det. Kanske inte konstigt alls om man tänker att gamers är målgruppen. Tror ni 360hz touch sampling rate kommer märkas även för icke-gamers? Jag tycker vibrationsmotorn är superviktigt trots att jag inte spelar. Märker av den varje gång jag t.ex. skriver text.

    Jag började fundera på saken ovan då jag testat en hel del andra prisvärda midrangers eller billiga "flaggskepp" och då tycker jag ofta att de varit rätt ojämna. En telefon som Realme X3 Superzoom är ju snabb som en vessla men mycket detaljer skallrar om en billigare telefon såsom skärmen, vibrationsmotorn, byggkvaliteten o s v. Xiaomi sparade in på kameran på F3 men det verkar i princip vara det enda. Rätt ovanligt.
     
    AndliN gillar detta.
  13. Droid113

    Droid113 Guest

    Varför är vibrationsmotorn viktig? Jag upplever den som distraherande, störande och irriterande. Den är bland det första jag stänger av när jag skaffar en ny mobil. Jag har aldrig haft någon användning för den. Den stör även när folk stänger av ljudet under viktiga möten eller föreläsningar. Tänk hur irriterande den är när mobilen vibrerar och väsnas var tredje minut hos någon av åhörarna i en föreläsningssal...
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker det är väldigt störande o inte få någon vibration när man skriver på tangentbordet. Sedan har jag vissa appar där jag ställt in så jag bara får vibration från och inte ljud.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har den också avstängd för meddelanden däremot förbättrar den känslan rejält vid knapptryck. På billigare lurar med dålig haptisk feedback brukade jag också ha den avstängd då den mest kändes irriterande och "svampig" när man skriver men på en telefon som Mi 10T Pro förhöjer det känslan rejält.
     
  16. Västkust

    Västkust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ska bli kul att testa en telefon med så pass bra haptik som alla recensenter verkar överens om att den har. Sitter med en OnePlus 6 idag som inte direkt är känd för att ha den bästa vibrationsmotorn.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, den är nog inte speciellt bra. Förr i tiden var det väl mest Pixel, vissa LG-lurar och iPhone som hade bra haptisk feedback. Resten struntade nästan helt i det. T.ex. Xiaomi Mi 9 var ett flaggskepp utan bra vibrationsmotor. Pixel 3 XL hade däremot en bra vibrationsmotor minns jag. Dock inte i klass med 10T Pro. Alla nyare Xiaomilurar förutom de superbilliga har bättre vibrationsmotorer än tidigare. Xiaomi har satsat mycket på det. Samsung har det bara på de dyra flaggskeppen. T o m en halvdyr telefon om Samsung Galaxy S20 FE har medioker vibrationsmotor. Dock går åsikterna isär kring hur viktigt eller märkbart det är. Vissa bryr sig inte så mycket även när de testar en telefon med en riktigt bra vibrationsmotor. Jag tycker det är viktigare än hög refresh rate på skärmen även om det också förhöjer upplevelsen något. Vi har nu nått en fas där detaljer blir allt viktigare på smartphones eftersom de stora förbättringarna redan skett.
     
    Last edited: 11 apr 2021
    dannejanne gillar detta.
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Snacka om att min mobil är gammal... Den vibrerar så starkt att den nästan flyger ur min hand, känns som att få en elektrisk stöt faktiskt. Jag vågar inte ha mobilen på ett bord nära kanten, den kan glida och ramla ner om vibrationen är på.

    Jag ser fram emot vad ni tycker om Poco F3 (om ni lyckas få den före jul det vill säga). Hittar ingenstans att köpa 6/128 till ett bättre pris. Börjar snegla på Mi 11 Lite 5G...
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En bra vibrationsmotor är en av de enskilt största sakerna som kan förhöja kvalitetskänslan på en mobil rejält. En sån enkel sak gör otroligt mycket för helhetskänslan. En dålig vill man bara stänga av medans en bra vill man ska använda till så mycket som möjligt i systemet. Det fattade LG tidigt men nu börjar det bli lite mer standard tack och lov.
     
    flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    €349 för 6/128 är ju rätt billigt ändå. Lite 5G lär inte bli billigare när den släpps. Har läst lite mer om kameran på MI 11 Lite 4G/5G och det är en mindre 64MP sensor än de som Xiaomi använt tidigare tror jag. Eftersom telefonen är så tunn så valde de en sensor som inte sticker ut för mycket. Därför är det nog rätt tveksamt om den har en bättre kamera än F3. Då är det väl egentligen bara designen som talar för den telefonen och möjligen ett strömsnålare chipp. Annars är ju F3 bättre på de flesta punkter.

    Poco F3 5G Smartphone + Kopfhörer (16,94cm (6,67") AMOLED Display 120Hz, 6GB+128GB Speicher, 48MP Quad-Rückkamera, 20MP Frontkamera, Dual-SIM, Android 11) Weiss - [Exklusiv bei Amazon:( Amazon.de: Elektronik
     
    Droid113 gillar detta.