Ansluta gammaldags telefon till 4G-nätet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jimm_y, 14 aug 2020.

  1. jimm_y

    jimm_y Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Då kopparnätet försvinner så måste vi gå över till 3g/4g nätet. MEN, vi vill fortfarande använda en "gammeldags" bordstelefon och då tillsammans med modem/router/antenn på ett ställe som medger bra täckning.

    Efter diskussion med flera elektronikaffärer däribland Kjell& och telia-kundtjänst m.fl. så har ingen kunnat ge mig ett enkelt svar på vilken hårdvara som kan klara detta? har tittat på den wifi-router som telia föreslår, ZTE MF286D, men efter kontakt med kundtjänst så krävs det ytterliggare "boxar" som inte kunde specificeras.

    Tacksam för förslag på utrustning som krävs såsom router och/eller ytterligare anlog/digital-konverter osv.
    (Ett möjligt alternativ kan vara tips på att köpa/bygga en wifi/bluetooth "fejkad" typ LM Ericssontelefon.)
    /Jimmy
     
    Last edited: 14 aug 2020
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kristy gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kristy och 6150 gillar detta.
  4. jimm_y

    jimm_y Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för de tipsen :) ... jepp, de marknadsför de lösningarna. Men jag vill gärna köpa dem utan abonnemang och när jag frågar, tex telia om den enda hårvaran som behövs är ZTE MF286D så fick jag svarat ett nej det finns ytterligare hårdvara som behövs men det ska du inte bry dig om för det får du när du beställer vårt abonnemang?! :(
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antagligen så krävs, åtminstone, operatörens mjukvara för att det ska fungera. Så om du köper routern från Telia och sedan har ett Telia-abonnemang bör det fungera. Det fungerar troligtvis inte med annan operatör, då det är fel inställningar.

    Om du köper en MF286D från något annat ställe, kan du inte räkna med att det fungerar. Vet inte hur lätt det är att konfigurera så att det fungerar, eller om Telia ens lämnar ut informationen som kan krävas.
     
    Kristy gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om ni har ett fast telefonnummer idag så rekommenderar jag att flytta det till Internetport: IP-telefoni för privatpersoner och företag - Internetport
    Flyttar du dit ett befintligt nummer så får du abonnemang utan månadsavgift. Internetport är också mycket bra att ha och göra med. De har något idag så ovanligt som en kundtjänst du kan ringa till som svarar direkt och ger snabba svar! :)
    Gör du så här har du löst abonnemangsbiten.

    Sedan gäller det hårdvaran. Där rekommenderar jag absolut att använda någon Gigaset IP-telefon. De ser ut och fungerar som en vanlig sladdlös fast telefon.
    Du kan beställa även den av Internetport men det blir billigare om du köper den själv: Gigaset C530 IP (Trådlösa telefoner)
    Konfigurationen kan dock vara lite pillig även om Internetport har en mall på sina hjälpsidor. Köper du den av Internetport fixar de konfigurationen.

    Till en sådan Gigaset basenhet kan man ansluta upp till sex olika DECT handenheter. Man kan också ringa internt mellan olika handenheter.

    Edit: Det krävs att man har ett trådat nätverk anslutet till internet för att använda ovanstående lösning. Men det förutsätter jag att ni fixar med någon 3G/4G router.
     
    Kristy, Buzz, Mini12 och 3 andra gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om telefonen är tillräckligt modern för att RJ11-kontakt så går det att koppla kabeln direkt till en sådan telefonbox som internetport har annars behövs en adapter från gamla telefonkontakten (gristryne) till RJ11. Sedan ut från telefonboxen är vanlig RJ45/TP-kabel som du kopplar till valfritt modem/router.
     
  8. jimm_y

    jimm_y Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för bra svar, jag tror jag förstår hur det fungerar och vad vi kan välja på. Ska undersöka IP-tfn till att börja med och se vad hårdvaran går på. Tack igen så långt!
     
    Last edited: 18 aug 2020
    Kristy och Buzz gillar detta.
  9. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej @jimm_y@jimm_y

    Hade samma problem och har nu löst det med ett Huaweimodem.
    För de som söker liknande lösning, t.ex. ett Huawei B593 med rätt firmware gör detta jobb billigt.
    Så gjorde vi och det funkar klockrent.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag hjälpte min svärfars mamma med detta när hon blev av med sin kopparlina för ett tag sedan.

    Hon har ”Hemtelefoni via mobilnätet” från Telia med en MF286D+tillhörande abonnemang. Fria samtal för 199 kr/mån

    Det har fungerat helt ok trots att hon bor på landet med rutten täckning.

    Det går dock inte att använda ett vanligt mobilabonnemang. Routern använder en VoIP-lösning som det krävs ett särskilt abonnemang för.

    I hennes fall behövde vi köpa en ny fast telefon. Den gamla fungerade inte ihop med routern. Tror att det måste vara en s.k. knapptelefon vilket hon inte hade.
     
    Kristy gillar detta.
  11. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Jepp. Det finns dock både VOIP abonnemang som funkar gratis eller billigare med t.ex. ett Huawei B593 samt översättningbox om man vill använda en gammal telefon för landet-känslan..
     
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Testade faktiskt detta igår. Sätta ett vanligt mobilabg med obegränsad surf och samtal direkt i en 4grouter med telefonutgång. Kopplade bara in den fasta telefonen, inga inställningar alls allt lirade direkt. Riktigt skön retrokänsla. Både bredband och fast telefoni för priset av ett obegränsat mobil abonnemang. Fin lösning för de äldre som bara kanske bara behöver några gig internet per mån.
     
    Kristy gillar detta.
  13. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej Yoko666,
    Intressant. Får jag fråga?
    Vilket abonnemang och månadskostnad typ?
    Vilket modem?
    Inget SIP VOIP abonnemang alls?
    Antar att SIM kortets nummer då används i den vanliga telefonen?
    Hajar inte riktigt upplägget dock .
    Du skrev både "obegränsad surf" och sedan "några gb i månaden".
    Vilket är det?
     
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag testade med Telia obegränsad i en Huawei b525. Ett simkort utan pin och allt fungerade direkt, behövde inte ens logga in på routern. Kopplade in telefonen och loggade in på wifi allt lirade direkt.

    Min tanke är väl mer om Agda 92 år behöver en fast telefon och någon gb surf per månaden kanske man kan trycka in ett halebop 189 kr eller fello...
     
  15. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Ok. Hajjar.
    Det du skriver verkar ju onekligen vettigt. Ska testa på våra modem vid tillfälle..
    Alternativet är ju som sagt då ett 4g surf kort och billigt/gratis SIP som är ännu lite billigare.
    Finns ju upp och nedsidor på båda alternativen beroende på hur man prioriterar.. tack!
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På lösningen jag beställde så går det faktiskt att både surfa och ringa trots att vi bara beställde telefoni á 199 kr/mån. Var faktiskt tvungen att gräva fram hennes räkning för att kolla att vi inte fått fel, men nej, räkningarna är på 228 kr/mån (med faktura-avgift)

    Antingen är det ett misstag eller så förutsätter Telia att ingen "surfare" får för sig att beställa detta abbonemang ändå. Att begränsa abbonemanget så att det bara kan kommunicera med SIP-servern är säkert möjligt, men kostar kanske mer än det smakar för Telia.
     
  17. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Visst.
    Sedan har ju Telia numer ganska obegränsad surf till bra priser om man frågar rätt.
    (helt obegränsat är det ju aldrig när man läser det finstilta)
    För den som vill ha en fast telefon med sitt gamla nummer och riktigt billig "obegränsad" surf är det inte mycket dyrare än det du nu citerar. VOIP/SIP går ju dessutom att få med det gamla numret, och ringer man inte så mycket kostar det inte många kronor med ett SIP abonnemang. VI har ett på landstället som kostade några hundra att dra igång men sedan ingen månadsavgift, endast samtalskostnad. Bra som nödlösning i obygden.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På det jag beställde så är det fastpris 199 kr/mån. Fanns inget annat att välja på. Ganska dyrt om man knappt använder det.
     
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Gissningsvis en liten datapott på abonnemanget för uppdateringar eller felsökning. Svårt att se att Telia lagt på fri surf av misstag :)
     
  20. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Precis. Man kan ju lösa liknande åt äldre släkting lite billigare på det viset jag nämnt ovan. Ett gammalt Huawei 4G-modem och en engångskostnad på 5-600 i portering av gammalt nummer och ett SIP abonnemang utan fastmånadskostnad och sedan i princip gratis efter det om man inte ringer mycket ut. Årskostnaden år två blir väl nedåt 500/år eller några tior/månad om man inte ringer mycket..