Mesh; Köpa nytt eller behålla?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lejonel, 11 apr 2021.

  1. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER

    Brukar stå "internetåtkomst saknas" sen tar det kanske någon halv minut till några minuter innan det fungerar igen.

    Så med andra ord är det bättre med tre noder direkt in i mediaomvandlaren istället för nu router - nod - nod - nod?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså låter ju mer som något är fel än något annat. Har du testat att resetta allt och börja från början? När felet kommer, blir det bara på en specifik enhet eller på alla samtidigt på hela nätet eller de som är kopplade till en nod?

    Om du använder kabel till alla mesh-noder så spelar det ingen roll hur många du har eller hur de är kopplade egentligen. Att prestandan försämras med fler noder gäller bara om de är trådlösa och billigare varianter som inter har dedikerad trådlös backhaul.
    Alltså om du redan har tillräcklig täckning med bara router eller en nod, så kommer prestandan bli sämre om du istället placerar en trådlös nod mellan dig och routern.
     
    Kristy gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kan ju också tillägga att jag utan problem kan utnyttja mina 250/250 på 105kvm och två våningar utan några som helst prestandaproblem med bara min RT-AC68U. Det låter som onödigt mycket med fyra mesh-noder som du har nu. Jag skulle prova att koppla bort en eller två och se om det blir bättre.
     
    Kristy gillar detta.
  4. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 852
    Mottagna gillanden:
    562

    MINA ENHETER


    Fan kanske ska ta och prova utan några nod alls då. Aldrig testat det. Noddarna köpte jag pga jag hade en bedrövlig router från Comhem innan.
     
  5. Cylen

    Cylen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har du provat att köra bredbandskollen på de ställen där du har sämre uppkoppling ? och blir det någon skillnad gentemot när du står närmare routern ?