Diskussion: Mac - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av 220volt, 31 okt 2016.

Taggar:
  1. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag kör med en mac mini m1 och en samsung C49RG90. Denna kabel kör jag med: https://www.amazon.se/gp/product/B08B3SB5VC/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

    Jag får ut högsta upplösning (5120x1440) på 120hz vilket är bra!. Problemet är att när datorn går i viloläge eller om jag stänger av datorn så dyker det upp ett meddelande på skärmen som studsar runt hela tiden.
    Enda som verkar hjälpa är att stänga av skärmen manuellt.

    Är det något som vet vad som spökar och hur jag fixar detta? Har senaste versionen av Big Sur.

    [​IMG]
     
  2. agerberg

    agerberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Vänta till nästa version av OSet.
    M1 Mac Mini Won't Wake Connected Displays, Some Owners Complain
     
  3. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Finns det något gratisprogram som låter mig flytta dessa ikoner (menyraden höst upp på skärmen) till mitten av skärmen istället för högra sidan? Rätt störande när man har en 49" ultra widescreen skärm och allt hamnar på sidan av skärmen :)

    [​IMG]
     
  4. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Känslan är att statusmenyn har alltid legat till höger och kommer alltid att göra det. Jag har en 40-tummare och har inte ens tänkt tanken att det ska gå att flytta dessa. Ungefär som att man skulle vilja att notiserna inte kommer uppe i högra hörnet. Men så har Apple bestämt det...

    Appledokumentationen om menyraden på datorn säger: Vad finns i menyraden på datorn?

    Det program som är mest känt för att hantera statusmenyn är Bartender: Bartender 4 - Take control of your Menu bar
    Det används dock till att städa upp/gömma objekt eller ändra på avståndet mellan objekt. Allt räknas dock från höger.
     
  5. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Japp, det går bra att flytta dem runt, men endast där det finns ikoner, men allt håller sig fortfarande på högra sidan.

    Kanske finns något program som skapar en massa "blanka" ikoner som inte syns, som man sedan kan flytta synliga ikoner dit man vill ha dem?
     
  6. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Jag editerade precis mitt svar ovan om Bartender som har sk spacers, borde finnas blanka som förskjuter de man vill se åt mitten: Bartender 4 - Take control of your Menu bar

    With Spacers your menu bar is uniquely your own, with the ability to customise menu item grouping and display labels or emoji to personalise your menu bar.

    I receive some fantastic setup examples from users, and I think it would be great to start sharing some of these.
    This user has setup spacers to visually separate their menu bar items, I think they look really cool:

    [​IMG]
     
  7. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    japp, har kollat på Bartender, men det känns så onödigt att betala 170kr för detta. Finns det inga gratis appar som funkar? :)
     
  8. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Problemet är inte filtypen. Alla excel liknande program har egna syntax för att skapa formler och importerar du en variant från ett annat format är det inte helt säkert att den tolkar rätt.

    Så det har inget med att Microsoft försöker "förhindra" någon, då OOXML är ett öppet format där specifikationen finns publikt där vem som helst kan välja att implementera deras standard. Som du kan se på wiki sidan har flera program redan gjort det.
     
  9. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Mac-användare betalar och är nöjda så ;) Det du är ute efter är sådana appar som kommer åt gömda inställningar såsom:

    TinkerTool: TinkerTool: Description
    Onyx: Titanium Software | Operating system utilities for Mac - OnyX
    Deeper: Titanium Software | Operating system utilities for Mac - Deeper
    MacPilot: Koingo Software, Inc. | MacPilot 12: Unlock 1200 features in Mac OS X
     
  10. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Menu Bar Splitter är gratis: jwhamilton99/menu-bar-splitter

     
  11. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
  12. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
  13. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
  14. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    En fråga, har en gammal bärbar hårddisk NTFS, en massa bilder jag hade velat kika på, kan jag komma åt dom på något sätt? Har en MacBook air m1.
     
  15. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Diskar formaterade med filsystemet NTFS kan läsas på MacOS automatiskt, men inte skrivas till. För att skriva till dem krävs:

    macFUSE
    macFUSE is an open source project from Benjamin Fleischer that extends the Mac’s standard capabilities to accomodate additional file systems, such as Linux EXT, NTFS-3G, SSHFS, and others, such as procfs, AccessibilityFS, GrabFS, LoopbackFS, SpotlightFS, and YouTubeFS.

    As a user, installing the macFUSE software package will let you use any third-party FUSE file system. Legacy MacFUSE file systems are supported through the optional MacFUSE compatibility layer.

    As a developer, you can use the FUSE SDK to write numerous types of new file systems as regular user space programs. The content of these file systems can come from anywhere: from the local disk, from across the network, from memory, or any other combination of sources. Writing a file system using FUSE is orders of magnitude easier and quicker than the traditional approach of writing in-kernel file systems

    macFUSE 4.10 is free, open-source software for macOS 10.12 and up, with the latest release bringing native “Apple Silicon” support for M1 Macs. (See the macFUSE Wiki and FAQ for additional details.)


    Microsoft NTFS for Mac
    Microsoft NTFS for Mac is software from Tuxera Inc. for supporting full access to Windows-standard NTFS storage volumes (while Apple only provides read access). Features include automatic translation of file names, “speed similar to native HFS+” with “smart caching”, support for NTFS extended attributes, and compatibility with “any third-party software”, including Parallels and VMware, plus a Disk Manager app for formatting, volume checking and repair. (See FAQ and its Known Issues section for additional details.)

    Microsoft NTFS for Mac 2020.1 is priced at $15 for Mac OS X 10.4 and later (3-Mac home license) with a 15-day trial period after downloading and running an installer program. (The download also includes a user manual.)
     
  16. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Åh super ska prova detta!


     
  17. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Jag glömde skriva att NTFS kan läsas av MacOS automatiskt. Så se dina bilder bör du kunna göra oavsett om du installerar någon extra drivrutin.

    How to use NTFS drives on a Mac | TechRadar
    "MacOS has been designed to read NTFS-formatted drives but not write to them. In other words, as a Mac user you can only open and view files on Windows drives: you can’t change them in anyway, nor can you copy new files to NTFS format disks."
     
  18. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Nja ser inget alls på disken när jag pluggar in den
     
  19. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Brukar externa enheter automatiskt synas då du kopplar in dem? Funkar disken på PC?
    Kan hända att filsystemet blev låst pga utryckt kabel utan avmontering på PC:n sist.

    Gammalt svar på liknande fråga: How to mount a NTFS USB harddrive to Mac OS X that was unsave removed from Windows?
    "The Problem is, when the USB device is removed from a Windows box, without using the "remove hardware" function from the task bar, the drive is locked. When I want to mount it in Mac OS, I get an error message and have to connect it to back to Windows and cleanly unmount it."

    Appen Mounty kan assistera i diagnos: Mounty for NTFS

    My USB stick will not re-mount. An alert is popping up telling me to re-attach the stick, but this doesn't help.
    [​IMG]
    This can happen when the USB stick is not cleanly unmounted from the Windows PC. If you simply unplug the USB stick from PC without using the little tray icon to detach the hardware correctly, the volume will be marked as "not cleanly unmounted". There might be some dirty sectors left and Mac OS X will not be able to re-mount in read-write mode for that reason.
     
  20. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Intressant! Får ta med disken till jobbet o kika på det. Disken är inte använd på ganska många år, kan hända att jag drog ut den, minns inte riktigt :)
    Men vet att den funkar eller ja den funkade sist jag använde den, men kanske gått sönder me, men ska kolla imorgon på en PC.