Ansluta gammaldags telefon till 4G-nätet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jimm_y, 14 aug 2020.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Alla lösningar med sip förutsätter väl att personen har en internetuppkoppling väl? Vad drar en siplösning i data? Utan internet blir nog inte sipvarianten mycket billigare eller?
     
  2. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Beror lite på codec, men typ som ett mobilsamtal.
    Ringer man lite är det definitivt bra ekonomi i det långsiktigt. Annars troligen inte.
    Har satt upp ett sådant abonnemang själv för en släkting för det gamla telefonnumret var viktigt.
    Kontantkort eller billigast möjliga SIM för orten, SIP abonnemang och Huawei router som sagt.
    Efter uppstart på 5-600 pix är det väl några tior i månaden.
     
    Yoko666 gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast då har man ju risken att potten tar slut för ”storpratare”. Vet inte vilken bitrate de har, men pratar man i timmar varje dag så går det åt en del.
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Men samtalen går väl troligast som ett vanligt mobilabonnemang inte på voip/sip på abonnemangets eventuella datapott.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nej det tror jag inte. Det är nog helt vanliga vanliga datapaket som skickas till en SIP-server som modulerar ut samtalet på kopparnätet.

    Det skulle vara om trafiken till SIP-servern är undantagen från datapotten.

    Men om man gjort sig besväret att göra det så skulle man väl lika gärna kunna lägga in ZTEs uppdateringsserver också?
     
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Låter rimligt att det är någon sån lösning. Men jag tror inte det finns obegränsad mobildata på hemtelefonen via mobilnätet. Jag gissar att någon lär nog testa denna hypotes ganska snart. Om det nu är obegränsad surf kanske man ska hålla tyst om det :)
     
  7. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Om jag känner telia rätt är det inte obegränsat alls ;)
    Läste det finstilta i mitt "obegränsade" abonnemang och det är inte alls obegränsat, utan har flera begränsningar och godtyckliga caveats som ger telia rätt att stänga av eller begränsa hastigheten på abonnemanget på flera vis. Men det får duga för tillfället då priset är ok och intet annat erbjuds.
     
    Last edited: 12 apr 2021
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att operatörerna har tämligen dålig koll på sina accesser. Jag hade ett Telenor kontantkort med gratis fri surf förut. Det var 0 kr kvar men surfen fortsatte ändå att funka i ett år tills kortet blev ogiltigt p.g.a. utebliven laddning.

    Det skulle inte förvåna mig om man valt att göra alla abbonemang för "framtidens nät" likadana. Om någon som bara betalar för telefoni börjar surfa 1000 GB/mån så kontaktar man kanske vederbörande.

    På just dessa abbonemang tror jag att Telia är livrädda för att begränsa. Många av kunderna har ju fått det som substitut för ADSL. Om de inte kan använda internet som de är vana vid så blir det ett himla liv!

    Nästan alla kunder finns dessutom på landsbygden och där är överbelastning ett begränsat problem.
     
  9. houser

    houser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    tldnr;
    Jag har precis ett sådant "ersättning för ADSL då kopparn tas bort" abonnemang.
    Telia har en del riksdagsbeslut att följa om att ersätta koppar med 4G till rimligt pris när de tar bort kopparn. Det är en politisk het potatis:
    https://www.pts.se/globalassets/sta...och_kopparnatsavvecklingen_pts-er-2019-10.pdf
    Det står inte enkelt tillgängligt på telias hemsida men det bör man känna till när man beställer nytt abonnemang. Den sortens abonnemang verkar dock alltid vara begränsade på flera vis så vitt jag kan se. Telia har som jag förstår det efter att ha ringt dom nån sorts liten avdelning som sitter och kikar på datamängder och sätter in dessa begränsningar manuellt. Har varit med om sådan begränsning en gång och försökte då ta reda på exakt vad som gällde, men det jag fick till svar var lite otydligt. Det verkar som att de jobbar med nån sorts manuell övervakning med en manuell combo-algoritm på max data per helmånad och/eller data per given period och/eller plötsliga större datamängder upp eller ned. Det som händer först triggar en manuell broms på systemet på 4 Mb/s som släpper igen den första i månaden oavsett när och vilken aspekt som triggade begränsningen. Inget större problem kortsiktigt egentligen, förutom för Netflix och sånt. Men de berättade i mitt fall inte ens om att de satt in en begränsning. Jag fick reda på det när jag ringde deras support för att internet blev segt ;)