OnePlus suger. Så vad är bättre?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 10 apr 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan lägga till att jag hade en Pixel 3a XL samt en Pixel 3 XL ifjol och köpte en Moto G9 Plus för ett tag sedan. Har inte varit imponerad av någon av dessa även om Pixel 3 XL inte alls var dum förutom batteritiden. Överlag har det varit telefoner som inte alls varit så bra som priset gör gällande tycker jag. I fallet med G9 Plus var den dessutom väldigt laggig och ryckig på ett sätt jag inte upplevt telefoner med samma systemchipp från Xiaomi och Realme på ganska länge. Utifrån min erfarenhet har OnePlus, Oppo/Realme och MIUI det snabbaste och bästa flytet även om MIUI 12 har varit lite ojämnt. Sedan MIUI 10 har telefoner från Xiaomi i regel varit riktigt rappa. I synnerhet på midrangelurar. Dock kan det finns en del mikrolagg i systemet beroende på telefon och mjukvara. Tror lurar från OP varit mer förskonande från det. Kanske delvis för att man har färre telefoner att underhålla. Man får nog också en något bättre intryck av MIUI om man flashar in Xiaomi EU. På senare tid har Oppo/Realme gjort flytet på deras UI riktigt riktigt bra.
     
  2. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    stelex gillar detta.
  3. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    What?! Jag är absolut ingen Oneplus fanboy utan köper det jag tycker är bra och spännande för tillfället men recensionerna för Oneplus 9 Pro är väl ändå väldigt positiva? Många skriver att dom just utmanar Samsung och Apple på riktigt nu. Tycker det är rätt komiskt hur vissa lever kvar i drömvärlden om att man ska kunna köpa flagskeppstelefoner till budgetpriser. Det är ju inte så i någon annan bransch så varför skulle det fortsätta vara så i mobilvärlden? Jag vill ha en Ferrari men jag vill bara betala priset för en Opel...... Oneplus sålde billiga telefoner i början mycket pga att slå sig in på marknaden. Det är knappast hållbart i längden. Prismässigt ligger ju dom ju dessutom med sin toppmodell i klass med Samsungs S21 och då är Oneplus 9 Pro en bättre telefon på många sätt.

    Har man orimliga förväntningar så förstår jag att man blir besviken.

    Nedan är dom 4 första recensionerna som dök upp på Google för Oneplus 9 Pro

    Android authority review 9/10
    Tech Radar 4.5/5
    Android central 4/5
    Cnet 8.7/10

    Osv osv.
     
    eastbound gillar detta.
  4. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Jag har ägt 3 olika Xiaomi telefoner och kommer alltid till samma punkt. Att det är en kanontelefon kvalitetsmässigt men att jag inte gillar mjukvaran. Det första jag gjort varje gång när jag köpt en Xiaomi telefon är att ladda ner nya launchers, Icon packs med mera för att få det att se ut så lite som MIUI som möjligt :)

    Smaken är som baken :) Tycker det dock att det är synd att jag känner såhär annars hade jag nog ägt en Xiaomi nu. För jäklar vilka fina telefoner dom gör i övrigt.
     
    flipp gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Samsung S21 ligger faktiskt lägre i pris och har ett långt starkare varumärke och Samsung har bättre kamera och bättre uppdateringar. Så varför skulle man välja OnePlus? Det skulle vara för att laddare följer med möjligen.
     
  6. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Fast Oneplus 9 Pro har i många recensioner bara varit snäppet sämre än S21 Ultra så nog är kameran bättre än vanliga S21. Sen kommer det garantera tweakas med mjukvara eftersom samarbetet med Hasselblad är relativt nytt.

    Sen har varenda telefon jag ägt av Samsung kännts långsamma i UI medans OP känns otroligt snabba.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inte sett någon recension där S21 Ultra inte varit överlägsen OnePlus 9 Pro kamerauppsättning. Jag har inte heller sett någon jämförelse där inte S21 vunnit kameratesterna. Så det får du gärna visa mig.

    Ja, OnePlus har riktigt snabb mjukvara och det är en stor anledning till att jag köpt OnePlus.

    Vad gäller Hasselblad så verkar de bara vara inblandade i färgåtergivningen, så jag förväntar mig inte mycket i den här generationen.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Exakt så
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man jämför ju såklart med Xiaomi. De har ju producerat billiga telefoner 10 år i rad. Nu har de ju alternativa intäktskällor och ett helt annat ekosystem av produkter. Inte rimligt att OP skulle kunna hålla samma prisnivå men åtminstone ligga närmare Xiaomi och Realme än de gör idag. OP9 för 5000 kr och OP9 Pro för 7500 kr hade känts rimligt. Prisvärdheten har ju varit en väldigt viktig aspekt av OP:s varumärke, inget man kan tumma på hur som helst utan att bli kraftigt ifrågasatt. I slutändan är det kunderna som bestämmer och röstar med plånböckerna. Om färre köper OP9/OP9Pro ger det en signal till OP att prisvärdheten är för låg och de tvingas sänka priset i framtiden.
     
    katho, Kristy och Ara gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om alla haft samma företagsmodell vore det enklare att jämföra, men det blir ju dyrare när man ska erbjuda support/garanti som tillverkare, och inte bara skyfflar över det på lokala aktörer som kan gå omkull när som helst, särskilt för flaggskeppen blir det extra knepigt. Jag skulle inte gärna själv betala ~10k för något som tillverkaren bara indirekt tar ansvar för. Som konsument är det nog bra om man inte helt ignorerar hur konsumentvänligt ett bolag är, för det kan ju alltid slå tillbaka i ett senare skede.

    Håller dock med om att de tar ut för mycket i förhållande till varumärkets tyngd. Samsung eller även Sony har ju större anledning att ha högre priser pga det, medan det är svårare för OnePlus, som fortfarande är relativt okända för den breda allmänheten.
     
    Last edited: 13 apr 2021
    katho, eastbound, Kristy och 3 andra gillar detta.
  11. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Saxat från conclusion av denna recensionen tex. Att den Oneplus 9 Pro går "Toe to toe" med S21 Ultra i vardagsscenarion ser jag som ett stort steg i rätt riktning. Men folk verkar aldrig nöjda. Det ska vara bäst annars är det automatiskt mellanmjölk eller dåligt.

    Camera shootout: OnePlus 9 Pro vs Samsung Galaxy S21 Ultra

    "Samsung’s Galaxy S21 Ultra is one of, if not the best smartphone camera packages out there for its robust combination of consistency and versatility. Although the OnePlus 9 Pro goes toe to toe in common scenarios and scores a few wins of its own, the Galaxy S21 Ultra remains the better all-around option for those who value long-range zoom, low light shooting, and selfies"
     
  12. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Fast Xiaomi Mi11 tex är ju bara ca 1000kr billigare än Oneplus 9 Pro och Oneplus 9 Pro är ju en bättre telefon på många sätt än vanilla Mi11.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mycket tveksamt antagande.

    Sedan angående priset. Skillnaden kanske inte är jättestor vad gäller listpriset men i praktiken kommer skillnaden vara större då priserna på xiaomilurar ofta minskar rätt mycket över tid samt att det kommer olika erbjudanden. Amazon.de kör t.ex. just nu mi 11 för €699. Detta är ytterligare något som är trist med OP. Det går i princip aldrig att hitta deras telefoner till rea-pris vilket man kan göra med de flesta andra tillverkare.
     
    spigen gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast folk överskattar ju garantier väldigt mycket. I regel inte värt att betala mer än några hundralappar extra för garanti om man räknar på det. Hur man än vrider och vänder på det blir försvaret av den gigantiska prisskillnaden mellan Xiaomi och OP aldrig rimlig tycker jag.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tappar man sin Amazon-telefon i marken och skärmen går sönder går den ju inte att få lagad sedan med originaldelar. Det tror jag en och annan normalt sett väntar sig skall vara möjligt.

    Eller bara en så enkel sak som att byta batteri sedan, så telefonen kan leva vidare, och inte bara slängas i papperskorgen.

    I Sverige vägrar ju Xiaomi ens acceptera enheter mot betalning om de inte är köpta av X eller Y ÅF.
     
    Last edited: 13 apr 2021
    eastbound, Kristy, stelex och 1 annan gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, sånt kan ju vara värt att betala en liten slant extra för men motiverar inte den stora prisskillnaden om man räknar på förväntad nytta. Jag antar att du inte brukar uppmuntra folk i allmänhet att köpa dyra tilläggsförsäkringar när de köper telefoner... ;)
     
    stelex gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, men det är en aspekt som är värd att ha i åtanke. För egen del är det en principiell fråga, dels ur konsumentsynvinkel (de flesta känner inte till att de får kalla handen om man köpt telefonen på tex. Inet, det framgår inte så tydligt och är ju allt annat än självklart då det normalt sett aldrig fungerar så) och dels ur ett hållbarhetsperspektiv. Jag gillar inte att slänga saker om jag kan slippa.

    Det hade varit betydligt bättre om de tog sig i kragen och erbjöd en mer seriös modell i Europa. Majoriteten av alla andra tillverkare tar ju ansvar för sina produkter, så jag förstår inte varför Xiaomi inte också kan göra det.
     
    eastbound, Kristy, jnsson och 1 annan gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det beror ju såklart på priset. De har ju överlägset prisvärde istället. Att lägga mer pengar på saker som driver upp priserna utan att nyttan ger tillräckligt mervärde är inte befogat tycker jag. Då tappar Xiaomi sin USP också. Dock vore det bra om de kan göra detta samtidigt som de bara höjer priserna en aning. Men jag tror vi aldrig kommer vara överens om prioriteringarna här. Minns att vi diskuterat detta tidigare. :)
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller med Bernard på denna punkt. Borde inte vara något problem o köpa från ett annat EU lands officiella butik och sedan få service i Sverige, vilket inte går med Xiaomi
     
    eastbound, Kristy och flipp gillar detta.
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    en korrigering. Xiaomi har inget med det att göra. de som inte accepterar är east and west distribution som på nåt sätt blivit "återförsäljare" åt xiaomi.