Nackdelen med stora filer är just att det blir galna mängder data att hantera som du märkt
Det är huvudskälet till att jag inte är supersugen på kameror med riktigt hög upplösning. Att sitta med 600-800 bilder efter ett par timmars jobb är inte något ovanligt för mig och ska dessa sen gallras ner till ~60 och sen levereras inom 2h så gäller det att det går undan... Med det inte sagt att det inte är trevligt ibland, att till exempel kunna beskära från liggande till stående (eller vice versa) och fortfarande ha ordentligt med upplösning är något jag i allra högsta grad saknar...
70-200:at riktigt trevligt, jag hade med mig 85 1.4 också men orkade ärligt talat inte ens byta till det då 70-200 levererar tillräckligt bra i 99% av fallen.
LR kör jag i första hand för katalogiseringen, verktygen som finns tillgängliga är i princip de samma som i CR.
Mitt flöde är: Photo Mechanic för gallring, beskärning och metadata --> import till LR för grundläggande justeringar (och oftast export till FTP för leverans) (--> ev. export till PS för större retusch --> tillbaka till LR igen för export). Det hänger givetvis på vilken typ av jobb det är men när det är sport så kör jag enbart PM och LR till stor del automatiserat med olika förinställningar där jag anpassat olika mallar för olika kombinationer av kameror, objektiv och hallar, porträtt går alltid genom PS för att göra ytterligare justeringar.
LR ska inte ses som en ersättare till PS utan just som ett komplement och huvudsakligen som ett katalogiseringssystem. Jag är lite inne på att överge LR till förmån för Photo Mechanic Plus som katalogiseringsprogram men är inte riktigt där ännu...
Vet att vissa gått över till Capture One och annat men jag har ärligt talat inte orken att göra några större förändringar i ett flöde som funkar bra nog.
Click to expand...