Diskussion: Bästa spel controller för mobil

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av henrik_6, 13 apr 2021.

  1. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Grabben fyllde 10 bast och önskade sig en controller till sin mobil så det blir lite enklare att spela vissa spel.

    (Han kör även mycket Xbox spel och ville även testa streama via Xbox appen.)

    Han fick denna:
    SN30 Pro for Xbox Cloud Gaming On Android | 8BitDo

    Men, den fungerar inte.. testat allt från att uppdatera, nollställa , olika mobiler etc etc.
    Fungerar på vissa saker med i spel eller så händer inget. Läst forum och kollat YT guider men de flesta verkar ha samma/liknande problem. Så den åker tillbaka.


    Så min fråga.
    Vilken/vilka controllers är bäst att spela mobil spel med. Helst inklusive mobilhållare så det blir enklare vid resor etc.

    Alla tips mottages
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Men exakt vad är det som inte funkar med den? Är spelen som nu testar med tänkta att fungera med en Xbox One-kontroller? Många spel funkar ju både med Xbox One och PS4-kontrollers, men vissa bara med det ena och vissa fungerar inte med kontroller alls såklart.
     
    Heleg gillar detta.
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Som @F-Forward@F-Forward skrev skulle det vara bra att veta mer om vilka spel det gäller och vad det var som inte fungerade med kontrollen innan jag ger tips. [emoji846]

    Men en kontroll jag tycker fungerar bra för Android till både Xcloud och till andra spel såsom minecraft PE eller vissa FPS spel är Ipega 9167:

    IPega PG-9167 Bluetooth Gamepad (Android/PC/iOS) (Handkontroller)

    Annars, för att spela exempelvis COD Mobile behövs annan kontroll såsom en DualShock eller Xbox-kontroll. De fungerar väldigt bra till många spel men man får köra med ett clip för att fästa telefonen på kontrollen. Ipega passar även tablets då den går att expandera och passar då ungefär som en Nintendo switch.
     
    henrik_6 gillar detta.
  4. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Xbox kontrollern funkar nog bäst för xcloud och streaming, men som sagt inte säkert med android-spel.

    Den nya versionen till series x/s går ju att koppla om mellan mobil och xbox genom en knapptryckning och även de tidigare kan man ju para via bluetooth och testa enkelt.
     
    henrik_6 gillar detta.
  5. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    På telefonen testade vi spel som

    Asphalt, Fortnite och andra liknande spel.
    Genom Xbox appen kunde vi starta fjärrspelning på telefonen, man såg allt på skärmen men inget hände (följde Instruktionerna)
     
  6. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Funderade med på att köpa en ny xbox kontroller istället och ngt fäste.
    Många som skrivit att det fungerat bra
     
  7. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Ahh, det låter smidigt.
    För han har Xbox One nu, och den kontrollern går bara koppla till en åt gången. (om jag förstått det rätt)
    Så då måste han koppla om den varje gång han ska spela på mobil eller Xbox
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Märkligt. Den kontroller du har fungerar ju på exakt samma sätt som en xbox-kontroller och ska såvitt jag vet fungera med alla spel som stödjer dessa. Men testa att ansluta er vanliga xbox-kontroller istället och se om det fungerar med den?
    Det stämmer att den kontrollern bara är gjord för xbox cloud gaming, ytterst dåligt av dem. Om han tycker om sin Xbox one-kontroller så synca den eller köp en till.
     
    Last edited: 14 apr 2021
    henrik_6 och Sunbringer gillar detta.