Problem: Dela en Google Kalender med min bror som har Outlook?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Salvion, 14 apr 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag är fullt inne i Google träsket och deras tjänster och har flera kalendrar i Google Kalender, en är rö mina arbetstider som jag "delar" men min bror och far som båda också använder Google, men min bror har nu migrerat allt till Outlook/Microsoft och jag försökte i morse dela 2 av mina kalendrar med honom och angav då han Outlook adress men han får ingen "inbjudan"
    Någon som kan vet hur det är med detta? MÅSTE den jag delar min kalender med använda googles tjänst eller kan jag/vi göra något fel?
    Mycket tacksam för hjälp!
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Du behöver plocka fram din iCal-adress från delningsalternativen på kalendern och ge den till honom. Sen får han lägga till den manuellt (hur exakt är svårt att säga då Outlook kan betyda väldigt många olika appar/system/program). Observera att vem som helst som kommer över länken kommer kunna se kalendern, och för honom kommer det inte gå att göra annat än att titta, inte uppdatera.
     
    bernard, katho och Kristy gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Han ska kunna prenumerera på kalendern som en ics-feed, men det kräver att du har gjort din kalender publikt åtkomstbar via inställningarna i calendar.google.com samt att du skickar länken till ics-filen som innehåller kalendern, denna länk skapas när du gör kalendern externt åtkomstbar. Men givetvis blir denna endast läsbar eftersom en extern tjänst inte får skriva till din kalender.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    MAn kan även plocka fram en ical-adress utan att dela kalendern publikt.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tack för era svar, jag är inte bra på detta men har letat mig fram till där man hittar det här Ical grejen, frågan är bara hur det fungerar...

    Det finns 2 st alternativ som jag ser,
    Offentlig adress i Ical format , här står det att kalendern måste vara offentligt

    och

    Hemlig adress i Ical format, och här står det att kalendern inte behöver vara offentlig

    Vad är faran? jag vill bara att min bror skall kunna se den allt eftersom jag uppdaterar den, alltså synas i hans Outlook.
    Är inte helt klar med vad den "offentliga" delen är? kan någon vem som helst leta upp den? det är ju inget bra...
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Precis, alternativ 1 så är den helt offentlig, vem som helst kan söka upp den. Med alternativ två så är det "bara" de med länken som kan hitta och titta på den.
     
    Kristy och Salvion gillar detta.
  7. KenStarfighter

    KenStarfighter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Har också en fråga ang Google Kalender och Outlook
    Sambon har Outlook, men använder sig ut av google Kalender på sin telefon.
    Jag kan bjuda in henne till händelser utan problem, men hon kan inte bjuda in mig?
    Gör exakt på samma sätta med båda våra telefoner, hon Xiaomi 11T pro och jag en Pixel 6 (om de nu ska ha något med det att göra)
    Men mina kommer fram och hennes verkar försvinna ut i internet djungeln, får inte ens inbjudningarna på gmailen.

    Går de att lösa?
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Du skriver att hon också använder Google kalender, så det är egentligen Google till Google inbjudningar som inte fungerar?

    Ni har inte funderat på att skapa en familjekonto, då skapas en delad kalender.
     
    Kristy gillar detta.
  9. KenStarfighter

    KenStarfighter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Hon använder Google kalender, men med sin Hotmail som jag invitar till. De kommer upp på hennes kalender men de invites hon skickar till mig. På exakt samma sätt fungerar inte.
     
  10. KenStarfighter

    KenStarfighter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Tror jag löste det, den har lagt till en extra användare på hennes telefon som heter Calender_displayname_local, don't ask me why.
    Men det var därför hennes inte skickades vidare, när jag valde att hennes logg in var den aktiva så verkar det fungera. for now.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.