Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är bara att prova sig fram tills man är nöjd, ibland kan det gå lite snabbare att hitta fram om man lyssnar på råd från andra. Jag tror inte att du kommer bli missnöjd med PS4, även om jag inte själv har någon erfarenhet av Michelin brukar många i sportbilskretsar tala gott om de däcken.

    De där märkningarna säger inte allt om däck, det finns många fler faktorer som spelar in, t ex om det blir ståplattor efter en vinterförvaring eller kanske rentav efter bara en natt i garaget, hur snabbt däcken slits o s v. Även om ljudnivån är en av de egenskaper som märks upp i specarna kan ljudnivån variera med både temperatur och naturligtvis underlag.

    m v h Henrik
     
  2. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Sonax flytande hårdvax funkar bra, kört det i många år innan. Tycker dessvärre inte hållbarheten är den bästa. Nu sist testade jag

    Bilvax Soft99 Fusso Coat White (2.0), 200 g

    Vilket var väldigt smidig applicering.

    Den absolut största skillnaden får du absolut om du kör någon sorts polering innan, sonax rubbing fungerar utmärkt med en oscillerande maskin som är lätt att använda.
     
    bernard gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då har sommar däcken kommit då väntar jag bara på fälgarna..

    IMG_20210329_170237.jpg

    IMG_20210329_173403.jpg
     
    Last edited: 29 mar 2021
    bernard, henca och tojjetok gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då har fälgarna kommit hämta ut dom idag sommar däcken åker på imorgon

    Screenshot_20210408_181522.jpg
     
    MacLeod gillar detta.
  5. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Någon med koll på båtar?
    Inte riktigt mitt område men var och kollade på en ny AMT 230DC med 300hk Yamaha idag och fick ett hyffsat pris som jag eventuellt tänkte ta.

    Vilka andra förutom flipper 650/700 finns det i samma klass på daycruiser?

    10 poäng frågan är, krävs det någon form av förarbevis när både storlek på båten och motorn kommer upp i den här klassen?
     
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jobbat en hel del med fritidsbåtar, är inte lika uppdaterad i dag som för ett par år sedan. Men när det gäller själva skrovet är det små skillnader mellan tillverkarna. Välj den vars layout och egenskaper du (och plånboken) gillar!

    Yamaha gör riktigt bra motorer. Sköt servicen så har du många års problemfritt ägande framför dig. Sällan jag hade några reparationsarbeten på nyare yamahamotorer.

    inget förarbevis krävs så länge du inte ska köra i kommersiell trafik. Rekommenderar ändå att du går en kurs typ kustskeppare för att få koll på alla regler till sjöss. Underlättar för både dig och dina medtrafikanter :) överkurs är att gå handhavande av snabba fartyg. Misstänker att den båten med 300hk gör en bit över 40 knop.
     
  7. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Många tack för svar! Vilka andra tillverkare finns det? Tänkte kolla på flippern under nästa helg, bor granne med AMT försäljaren och kunde få en båtplats där i väntan på någon av klubbarna i närheten så det är ju ett stort plus.
    Kul att höra det om Yamaha. Du råkar inte sitta på bränsle uppgifter mellan tummen och pekfingret för 1350kg båt? Kändes inte helt rimligt med vad säljaren sa (1,2-2,5 per NM). Den skulle klara 50kt :)

    Ska definitivt gå lite sådana kurser. Såg själv på när en klåpare gav sig ut i höststormen förra året med en segelbåt. Slutade med att de åkte baklänges upp på land...
     
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Andra tillverkare som jag misstänker har båtar i den klassen är typ Yamarin, Uttern, Askeladden och Flipper som du nämnde. Finns säkert många tester av daycruisers att läsa, men det brukar oftast koka ner i att skillnaderna är mycket små och de egenskaper som testförarna anmärker på är oftast sånt som en glad fritidsbåtsägare inte ägnar en tanke åt :)

    1,2-2,5 liter per nautisk mil låter rätt rimligt med en del last och marschfart. Med lite ekonomiskt tänk i körandet går det säkert att komma ner kring litern. Förbrukningen ökar markant när båten är fullastad med fru, barn och packning för en weekend. Den högre siffran i spannet gäller vid högre farter.

    Min gamla Flipper 717 gick att köra på ca 1,3l/NM i 17-19 knop, med lagom last och stiltje. Den hade å andra sidan en gammal inombords V8..

    Det är otroligt svårt att ge uppgifter om bränsleförbrukning på en båt då det är så många faktorer som spelar in.

    Rekommenderar verkligen att gå en Kustskepparutbildning, som är steget efter förarintyget, det är inte bara väldigt nyttigt utan även väldigt roligt!
     
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Kan inte förstå hur varför man visar (ALLT?) på en bil fast med lite kamouflage, som denna videon. Allt visas egentligen förutom då att den är lite maskerad. Visst,skapa hype osv , men är verkligen utseendet på utsidan så jäkla viktigt? Vi vet ju mer eller mindre hur den kommer se ut. Insidan och alla funktioner har dom inga problem att visa . Jag förstår inte..


    View: https://youtu.be/wUqZQTp_gpI
     
    Last edited: 13 apr 2021
  10. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Haha jag tänkte också på det när jag såg videon. Lite löjligt är det faktiskt.
     
    eastbound gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det är troligtvis för att bygga hajp bara. Att gradvis visa lite mer för att försöka hålla uppe intresset.
     
    eastbound gillar detta.
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Verkar vara en teknikfylld bil iaf, märkligt val att ha en gammal Samsung tablet i baksätet..
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Att de valt en 7 år gammal tablet antyder kanske hur lång utvecklings-cykel som krävs för att ta fram en ny bil. Dock ser jag inte det som någon showstopper med tanke på hur den är tänkt att användas. Jag gissar att den inte är tänkt som någon generell tablet utan främst som en enhet via vilken det går att nå bilens funktioner. Mercedes största utmaning kan komma att bli om denna tablet blir end of life under deras produktion av bilen eller under tiden som bilen skall underhållas. Min gissning är att de byggt upp ett stort lager av sådana för att täcka såväl produktion som framtida reparations-ersättningar. Räkna med att det kommer kosta att köpa en sådan reservdel, sannolikt åtminstone tiofalt mer än vad det skulle kosta att köpa en modern tablet som man ändå inte vill ha till det syftet då den inte passar perfekt i facket och saknar den speciella mercedes-programvaran.

    m v h Henrik
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 535
    Mottagna gillanden:
    2 804

    MINA ENHETER

    Om den är gr
    Hårdvarumässigt är det oerhört oroande på många plan. Oavsett så faller ju inte bilen på detta.
     
  15. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Kan någon med koll hjälpa mig.

    På gatan långt före den sitter en P-Förbud skylt. Men vad gäller efter denna?


    Screenshot_2021-04-22-20-01-26-761_com.google.android.apps.photos.jpg
     
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det är handikapparkering 0 till 12 meter efter skylten, avgift för parkeringen ska erläggas mellan kl 0700-1900 på vardagar, och 11:00 till 17:00 på lördagar, eller dag före helgdag. På Söndagar och helgdagar är det avgiftsfri parkering.

    Du behöver ha handikapptillstånd och betala avgiften för att stå där!
     
    bernard gillar detta.
  17. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Tack, efter handikapp är det P-Förbud igen eller är det betal parkering?
     
  18. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Rent skyltmässigt ska det vara betalparkering efter de 12 metrarna som är avsedda för handikapp, men jag kan tänka mig att man hamnar för nära korsningen då, och såldedes är det p-förbud :)
     
  19. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Fick 1100:- i böter, läser skylten på samma sätt men tänkte dubbelkolla så jag inte överklagar i onödan. Stod utom räckhåll för korsningen och boten nämnde inget om den
     
  20. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Var det denna eller den här skylten som satt uppe?

    Jag hade överklagat.