Kopiera mapp från internminne till minneskort. Information förlorad.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anne8, 14 apr 2021.

  1. Anne8

    Anne8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    När jag via datorn kopierade en fotomapp från internminnet till minneskortet förlorade bilderna sin information och alla fick flyttdagens datum som tidpunkt de skapats. Detta var något år sedan och jag har för mig att när jag sedan kopierade mappen till datorn kom informationen tillbaka. Hur hänger det ihop?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Datum sparas på två sätt, dels som datum på när filen är skapad/ändrad och den informationen finns på alla filer oavsett typ. Men bilder har ytterligare information inbäddat i filen, något som kallas för EXIF. Vilken av denna information som visas beror på operativsystemet och eventuellt bildvisningsprogram/app. Så även om datumen på när filerna skapades kan ha ändrats, så ligger ändå EXIF informationen kvar och kan visas. En kombination av dessa saker kan göra att det ser ut som olika datum på olika enheter/appar.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Anne8

    Anne8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för proffsigt svar!
    Så informationen kan alltså visas olika på telefonens internminne och minneskortet? Jag har för mig att bilderna hamnade på rätt ställe när de visades i appen Album.
    Ex. Jag sparade ner en massa bilder från messengerkonversationer (som skulle användas till en fotobok) och när jag sedan kollade bilderna i telefonmappen på datorn hade alla samma datum! Ett stort detektivjobb att ta reda på rätt dag... (aldrig mer en fotobok...). Det hade kanske löst sig om jag kopierat över nån annanstans?
    Finns det något knep att få reda på rätt datum?
    (Har i forumet en annan fråga, som gränsar till detta. Om att flytta info från gammal till ny telefon, Xperia. Du kanske har svaret...).
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter som om Facebook då inte sparat något datum i filen och då visas det som dagens datum
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Bildfiler brukar innehålla EXIF-information med hm hel den info om när bilden är tagen, ev. var bilden är tagen och ofta info om med bilen egnet, inställningar mm men det finns ingen garanti att informationen är korrekt eller ens sparas när bilden lagras på något specifikt ställe.

    Finns informationen kvar så kan man se den i galleriet på mobilen eller se den i datorn och är den korrekt kan man se vilket datum bilden är tagen.
     
  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    Ett problem är att telefonen inte kopplas till datorn exakt som en hårddisk eller usb-minne om du kör via sladd, bilderna delas via androids medie-databas och har väl då ofta rätt datum i databasen men filerna som förs över får istället bara dagens datum på själva filen.

    Jag sorterar alla mina digitalkamerabilder enligt fildatum sedan länge, men telefonbilder vet jag inte alls var de är förrän de är insorterade i något bildbehandlingsprogram...