Banggood - frågor & svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av ftangstrom, 16 jun 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Någon som har tips på något roligt och väldigt prisvärt på banggod just nu? Kikar runt lite och såg att Xiamoi’s drönare Fimi X8 2020 modell kostar strax över 3000kr. Ungefär
    hälften jämfört med svenska sidor. Tänkte om ni sett något annat liknande :)
     
  2. Nemo E

    Nemo E Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en längre tid funderat på att köpa mig en elcykel från Banggood då priserna för motsvarande cykel i Sverige är det dubbla. Jag har lusläst alla svensktalande forum men kan ändå ha missat om frågan tagits upp tidigare. Kort och gott vill jag höra om andras erfarenheter kring köp av just elcykel från banggood eller någon annan "kinasida". Då straffavgifterna + moms ligger på över 100% av inköpriset hade det varit tråkigt att missa någon detalj och få betala 24000 för en 10000kr-cykel.

    En cykel som denna skickas med "EU priority shipping" från Tjeckien. Är det, det bästa alternativet för oss i Sverige? Om jag förstått det rätt så kan man omöjligt åka på straffavgiften då cykeln kommer från EU. Frågan är dock om man kan lita på att den faktiskt kommer från EU eller om de drar en fuling och skickar den från kina varpå man åker på den saftiga tullavgiften.


    Om jag förstått inläggen rätt här är det fördelaktigt att betala med paypal ifall man måste reklamera något?
    Jag är väl medveten om cykelns starka motor och regelverket kring det så det kan vi lämna därhän.

    Är tacksam för alla svar då jag är en total noob på området
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag kan inte svara för varje gång men jag tror faktiskt att dom skickas från Tjeckien om det står CZ. Beställde senast för typ 2 veckor sedan från CZ lager och fick det på 5 dagar. Så det lär inte gått från kina. Men som sagt, jag vet inte alls om det är så varje gång
     
  4. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    EU priority bör det inte bli nån tull, iaf inte dom gånger jag beställt men då har det varit mindre grejer.. en cykel kan jag inte tänka mig skicka o reklamera sen ifall nåt strular, måste ju va skyhög shipping på en sån.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. Barret

    Barret Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    90
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Ser ut som dom gjort en rejäl höjning på fraktpriserna. Från ca: 30 till 80 kr :-(
     
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har köpt tre el-cyklar därifrån som skickats från Kina utan nån tull/moms men med försäkring på detsamma. Det har gått utan problem men tre mån, frakt-tid.
    Två av dessa fast vita och en mindre Fiido 16". SMLRO MX300 48V 13Ah 500W 26in Electric Bike Bicycle 35km/h Max Speed 80km Max Range IP54 Waterproof E Bike
    Finns samma utan bakre stötdämpare som konstigt nog kostar en tusing mer.
    Jag är väldigt nöjd med valet av dessa som känns att vara hög kvalitet hittills.
    Ja, bäst att betala med Paypal om nåt strular, reklamationer, el. man ångrar sig sätter de tillbaka pengarna på en gång.

    Såg förresten att samma SMLRO MX300 kostar 18000:- på Amazon.se, så visst kan man säga ca. halva priset på Banggood för en del iaf.
     
    Last edited: 9 mar 2021
  7. miklo

    miklo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej..
    stor fråga
    Är orolig för min investering på typ 7500kr inte ska komma fram.

    Jag har beställt en elscooter från banggoods. Undrar om jag kommer få hem den eller om jag måste se till och få tillbaka pengarna. Betalat med paypal och kollat spårningsnumret.
    Men det verkar vara olika uppgifter och när jag kollar banggood:s sida idag så kan inte de leverera till Sverige..

    Samtidigt står det i Appen att Paketet har steriliserats och skickats ut 30 mars 2021. Beställde med European Railway Direct Mail. Från Kina... kanske därför de steriliserar elscootern..

    Det har gått 16 dagar idag, sedan beställningen och inga fler notiser i appen än packning och skickats ut finns. Står Levereras.

    Har kollat UPS där står det att avsändaren skapat en ettiket men varan har inte kommit fram till UPS,,, Det står citat
    "Label Created 12.04.2021 3:39 Germany"
    Weight...20.00 KGS..Shipped/Billed On 12.04.2021

    Shipment Category

    Parcel

    Och på percelsapp står det citat
    12 Apr 202103:39


    Avsändaren har skapat en etikett, UPS har inte mottagit paketet ännu. Germany

    Destination Sverige
    Weight 20.00 KGS
    Found in UPS
    Tracked with couriers UPS
    Service UPS Standard®
    Shipper Number
    Days in transit 3


    Samtidigt står det i Appen att Paketet har steriliserats och skickats ut. Levereras står det... Beställde med European Railway Direct Mail

    Händer det här ofta? Hur ser processen ut,,, är det vanligt att sakerna fraktas genom tyskland?
    När ska man kontakta supporten på banggood och paypal? I vilken ordning ska man kontakta paypal och banggood om ingen notis/avi med info kommer de närmaste dagarna? och när ska man kräva tbx pengarna?
     
  8. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Ditt paket kommer gå med tåg från Kina till Tyskland och importeras. Därefter kommer det lämnas över till UPS i Tyskland och sen tar det 2-4 dagar till Sverige. Spårningen fram tills dess att paketet lämnas till UPS kommer vara klen och antagligen inte få några uppdateringar.
     
    miklo gillar detta.
  9. Pcmac

    Pcmac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    Mig blåste dem. Fick varje varan eller pengarna tillbaka. Dock va det en lägre summa. Lycka till.
     
  10. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Därför man alltid betalar med PayPal ;)
     
  11. Pcmac

    Pcmac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja eller ger fan i att någonsin handla av dem igen. De förlorade åtminstone några tusen mer på att blåsa mig än vad de hade gjort om de var ärliga. Men som jag säger till alla gällande dem, handla av ett seriöst företag istället även om de är nån krona dyrare. Ha d fint
     
  12. miklo

    miklo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    tack Edvio
     
  13. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Alla kinasidor är såna, men jag tror knappast de medvetet scammade dig, paketet försvann antagligen, och då det är utanför EU så gäller inte lagar om att avsändaren är ansvarig, öppet köp osv
     
  14. Pcmac

    Pcmac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    Fast det gjorde dom, de bemötte mina frågor på sina offentliga sidor där andra kunde läsa, med uppmaningar om att jag skulle höra av mig till deras kundtjänst. Men därifrån var det tyst/autosvar.
    Jag har redan märkt förr att du gillar och försvarar dem redan. Kul att du är nöjd med dem men jag försöker varna andra. Ha en bra dag.
     
    Chuhe gillar detta.
  15. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Supporten är kass, det kan jag hålla med om, men det finns ingen kinasida som sköter det bra
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mina erfarenheter av Banggood är relativt goda. Jag har nog handlat 50+ saker därifrån under ett antal år. Reklamationer har jag haft 2-3 gånger och har alltid lyckats få ersättning. Ibland har det behövts lite tjat men på det stora hela tycker jag nog att Banggood är en av de bättre Kina butikerna att handla ifrån. Dock har jag aldrig handlat dyrare varor därifrån utan mest elektronikprylar för upp till några hundra kronor.

    "Package has been sterilized and shipped out." Det skriver de på alla paket. Förmodligen för att verka seriösa i Corona-tider.

    Jag tycker du ska gå in på Banggoods sida, klicka på My orders och Order details. Där står ett "Expected delivery date". Så länge du inte har passerat det kan du nog ta det lugnt och avvakta. Om du har passerat det så kan det vara i sin ordning att kontakta Banggood. Skulle du trots allt inte få ordning på ärendet efter några kontakter med Banggood kan du ta det vidare till Paypal och lägga ett ärende där.
     
    Ducceman och miklo gillar detta.
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har köpt 2 st. el-cyklar med samma fraktsätt därifrån och båda har kommit. Dock går det inte att spåra förrän de kommit till Tyskland vilket kan ta upp till 3 mån. men sen har man varan hemma på ett par dagar.
    Tror du kan vara lugn för att du får din elscooter.
     
    Last edited: 15 apr 2021
    svenix gillar detta.
  18. miklo

    miklo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    [QUOTE="svenix,

    Jag tycker du ska gå in på Banggoods sida, klicka på My orders och Order details. Där står ett "Expected delivery date". Så länge du inte har passerat det kan du nog ta det lugnt och avvakta. Om du har passerat det så kan det vara i sin ordning att kontakta Banggood. Skulle du trots allt inte få ordning på ärendet efter några kontakter med Banggood kan du ta det vidare till Paypal och lägga ett ärende där.[/QUOTE]

    Det finns inget förväntat datum för leverans.
    Beställningstid 03/29/2021
    Betalningstid 03/29/2021 09.02
    Det står frakttid 05/04/2021 23.20

    Jag har bara fått 3 notiser :/ att det är packeterat och steriliserat samt shipped/ levereras.
    Inga andra datum än de jag redovisat i första posten.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det som är bra med dom är att de har mkt i CZ på lager.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skulle tro att det betyder att de tänker leverera senast den 4 maj.
    Så du kan nog avvakta några veckor till innan du börjar oroa dig på allvar.
     
    miklo gillar detta.