Smartphones och den personliga integriteten

Diskussion i 'Allmänt' startad av rockbabe, 15 apr 2021.

  1. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag har sedan något år tillbaka gått tillbaka till gamla mobiltelefoner som inte är lika lätt att spåra som smartphones samt självklart använder jag oregistrerade kontantkort för att varken jag som person eller min exakta GPS-position ska vara lika lätt att läsa av för den som är intresserad.

    Det finns väl många anledningar varför gamla mobiler som enbart kör på 2G GSM är att föredra som ex att man inte vill bli övervakad utan förbli hyfsat anonym. Det är väl inte en slump att datoranvändare använder webläsare som TOR och olika effektiva VPN-tjänster samt krypteringsmjukvare som VeraCrypt mer och mer. Just för att man vill förbli hyfsat anonym vilket är något knepigare med smartphones oavsett om de kör via (3G) 4G eller 5G.

    Deltar man aktivt på många olika forum så finns det alltid en viss risk att man möts av en våldtäktsman eller en galning med ett vapen som står och lurar på en när man kommer hem från jobbet eller om man går ut på kvällen. Eller dataintrång och dataavlyssning/dataavläsning rent allmänt.

    Så denna tråd är till för att undersöka hur medlemmarna på Swedroid tänker vad beträffar vår personlig integritet.


    Personlig integritet är den enskildes rätt att kontrollera vem som kan få tillgång till dennes privata information.

    Lagrum
    Personuppgiftslagen (1998:204)
    Regeringsformen (1974:152) 2 kap. 3, 6 och 12 §§
    Europakonventionen artikel 8
     
    Grauior gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Personligen har jag nog mer eller mindre gett upp när det gäller personlig integritet på nätet. Orkar verkligen inte bry mig. Dock inte sagt att det är fel att göra det. Angående ditt exempel med galning med ett vapen etc så finns en risk. Men det finns också en risk att bli påkörd av en bil när man går över gatan. Man får väga nyttan mot en sannolikhetsbedömning av ev. faror. I slutändan kokar det ner till hur riskaversiv man är.
     
    Last edited: 15 apr 2021
    Helge67, ulrier, eastbound och 3 andra gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag är inte särskilt rädd att Google ska dyka upp runt knuten, beväpnad. Kan inte påminna mig om att jag någonsin hört talas om någon dataavlyssning/dataavläsning gjord av privatperson som inte redan haft tillgång till offrets telefon/dator/annan hårdvara.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, och i slutändan måste man ju väga in hur stor risken är. Exemplet du tar upp är nog väldigt ovanligt. Möjligen kan det bli vanligare i framtiden. Själv uppdaterar jag mig eftersom. Om det visar sig att någon påtaglig risk uppenbarar sig i framtiden är jag beredd att ändra beteende. Det kan såklart redan vara kört då men den risken är jag beredd att ta. Är man helt ointresserad av smartphones kan man ju såklart gå över till gamla mobiltelefoner men det är nog rätt uteslutet för de flesta på forumet. ;)
     
    Helge67 gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det är nog ett större problem att folk självmant delar med sig av saker de gör, vad de köper och var de är på sociala medier snarare än att de skulle förföljas och avlyssnas via sin telefon.
     
    Kristy och F-Forward gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kan du ha rätt i. Dock kan man fråga sig om även detta är ett stort problem. Kanske, men inte uppenbart tycker jag. Dock intressant fråga som inte kommer bli mindre aktuell med tiden. Det finns många möjliga nackdelar. Men det finns något trevligt också med ett mer transparent och öppet samhälle.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja påstå att en gammal GSM-telefon är betydligt lättare att både spåra och avlyssna än en modern uppdaterad 4G-telefon, iaf om man stänger av internet på den om man nu är paranoid av sig.
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    My thoughts exactly!

    Jag tyckte det var oerhört komiskt för några år sedan när det skreks högt över någon sorts platsinformation i Windows. En amerikansk vän var oerhört upprörd över detta och skrev om det på Facebook. En stund senare delade hon sin Runkeeper-data.... Efter vad jag förstod var hon långt ifrån ensam. [emoji50]

    Skulle någon våldsverkare vilja komma åt mig behövs för övrigt vare sig Facebook, avlyssning eller liknande. Det är mycket enklare än så och det gäller nog inte bara mig utan rätt stor andel Svenssons med "vanliga" liv.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag bryr mig inte så mycket. Har inget Facebooks konto, men kollar där om det är något på gång ibland. Typ en musikspelning eller nåt liknande eftersom det sällan annonseras i tidningar numera.
    Att göra sig av med smartmobilen skulle bli för krångligt. Mobilt Bank-ID, parkera bilen och liknande.

    Man spåras ju även via inköp av betal/kreditkort, eftersom kontanterna fasas ut.
     
  10. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Då det i dagens samhälle blir svårt att fungera utan mobil som ovan skrev; bank-id, parkera bil, köpa SL biljetter (Jag har en bra bit till närmaste ställe för att köpa) så kör jag med smart telefon.
    Jag väljer däremot vad jag delar med mig utan att göra mig själv paranoid.

    Finns några enkla saker enligt mig man kan göra.
    1. Använd absolut inte Chrome varken som inloggad eller ej. Rekommenderar detta: Web Browsers | PrivacyTools - Säger inte att Chrome är dålig i sig men då vi pratar om "privacy"
    2. Undvik Google som sökmotor och använd DDG, Qwant eller Startpage
    3. Om du kan undvik t.ex. FB eller dela med dig så lite du kan, speciellt inte ett telefonnummer och använd inte deras appar utan webbläsaren, även på telefonen.

    Jag har själv google home som jag använder dock är hela mitt nätverk bakom VPN där jag kan dela in dem i olika grupper och bestämma vilken VPN server de går igenom.

    I slutändan handlar det inte om vad du gör eller använder utan vad du självmant väljer att dela med dig.
    Dela inget om du inte är OK med att i teorin vem som helst kan läsa eller se, är en bra grundregel.
     
    Last edited: 16 apr 2021
    Puttesson och bernard gillar detta.
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tror inte någon annan än min fru och mitt barn är intresserad av vart jag är. Har ingenting att dölja så om någon nu får för sig att spionera på mig så varsågod.

    Den enda som verkar spionera på mig idagsläget är Google. Får en gång i månaden information om hur långt jag gått och kört med bil samt vilka städer och ställen jag besökt.
     
    Lumamannen och flipp gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du bryr dig om privatlivet på allvar...så är nog android inget för dig... IOS är nog att föredra...ur den aspekten även om det är allt annat än integritetsäkert... jag menar både google och apple har alla möjliga bakdörrar till underättelsetjänster...varesig dom vill eller inte...

    Men om det är främst de underättelsetjänster i väst som du vill dölja dig för och som förmodligen har mer intresse av dig än tex kina så kan ju ett annat alternativ vara att köpa en telefon utan google play tjänster...finns mkt i highend utbudet..många telfoner idag från kina kommer helt utan google tjänster och gms. Vi alla har ett val här och här är det helt klart en vattendelare... jag personligen finner det mindre obehaligt att kina spinonerar på mig än länderna i väst... delvis för att länderna i väst och samarbetar med svenska statens underättelsetjänster och system och delar data med varandra... medans kina behåller allt för sig själv...

    Men om du är en riktigt privacy nörd kan ju Calyx OS kanske vara något för dig ?
    funkar främst till Google Pixel telefoner men ja det verkar onekligen väldigt intressant...annars måste jag säga android går i rätt riktning där man har mer kontroll över permissions och man blir också påmind om detta..men som sagt all datainsamling sker under ytan.. och ja... det finns väldigt många olika nivåer hur paranoid man kan och vill vara.

    Get CalyxOS


    View: https://www.youtube.com/watch?v=qTtgzNGRAfA


    Sailfish är ett annat OS som ska vara lite mer fokus på integritet

    Och angånde 2G det är mycket osäker dataförbindelse som är helt och hållet okrypterad!!!
     
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Går ju stänga av det mesta Google vill veta om dig,problemetr att folk är för lata/okunniga. Jag själv har inga större problem med Google då som erbjuder riktigt bra tjänster. Valen finns men folk vet inte om det eller bryr sig inte.
     
    Kristy, Helge67 och katho gillar detta.