Är det skillnad på tillverkare och tillverkare i Kina?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av ronny.mild, 16 apr 2021.

  1. ronny.mild

    ronny.mild Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Vet inte om det här är rätt tråd.
    Men min fundering är varför det blev sånt liv runt Huawei men inte dom andra Kinesiska mobilerna.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den stora anledningen är nog att Huawei också bygger 5G/nätverk, det gör inte de andra, förutom ZTE.
     
    Kristy, Ara, katho och 1 annan gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis!
     
    Ara gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är som ovanstående svar säger. Sen har väl Huawei en starkare koppling till den Kinesiska staten mer än de andra tillverkarna också.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, som de andra säger handlade det primärt om att Huawei var en dominerande spelare inom mobilnäten, och med utbyggnaden av 5G uppstod säkerhetsfrågan. Konsumentelektroniken kom bara med av farten i princip, så förbudet handlade inte i huvudsak om att mobilerna bedömdes som osäkra eller dylikt.

    Det har väl vid några tillfällen dykt upp någon enstaka rapport om att X eller Y tillverkare loggat mer än de borde, men det har i regel åtgärdats rätt fort. Oftast brukar det bero på att kod ligger kvar som används på den kinesiska marknaden, minns att särskilt OnePlus gjorde så någon gång.

    Det var också någon incident med Xiaomi förra året, där de loggade surfdata trots att användaren var i inkognitoläget: Mi Browsers get option to turn off data collection in incognito mode

    Just konsumentelektroniken tror jag inte är förenad med någon större risk. Det är inte så komplicerat analysera trafiken och se vad som skickas/vilka tjänster som skickar osv. så ev avlyssning och dylikt brukar uppdagas rätt fort.

    Men samtidigt har ju en del företag och myndigheter policy/förbud om att tillåta telefoner från vissa tillverkare, så man får ju hålla sig informerad genom att hålla koll på tekniksajterna tex, om något skulle uppdagas.
     
    Last edited: 16 apr 2021
    Kristy gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kina kräver ju totalt inflytande av utländska företag, hemligstämplade patent och likande ska överges till kinesisk myndigheter, det är bara 1 av kraven för att få driva företag i Kina, för drygt 1 år sedan gick ju Kina ut och meddelande att kravet på totalt inflytande av utländska företag skulle slopas, men det har ju uppdagas att kraven används mindre ofta men fortfarande giltig.

    Men sedan har ju Kina regering har inte samma krav på inhemska företag däremot finns det en massa säkerhetslagar i Kina som de bruka använda för få totalt inflytande, utom det så kan ingen äga något i Kina så Kina myndigheter kan flytta ett företag eller vägra hyra ut mark där företaget ska finnas.

    Det är ju det västvärlden är mest rädd för. Köper du ett hus i Kina så köper du nämligen bara ett 7 års kontrakt för tomten, efter 7 år måste du betala igen annars får du flytta.

    Det är ju därför kineser investerar sina pengar i övervägande i övriga länder i väst där man faktiskt kan äga grejerna man köper.

    Själv tror jag det har med Hongkong och göra, Väst har i princip aldrig gjort affärer med Kina utan med Hongkong då det var fristående, och större tillit och tillät yttrandefriheten väldigt hög grad, Hongkong var just amazing och om Kina hade vart som Hongkong var innan säkerhetslagarna trädde i kraft så hade Kina just i mina ögon varit bland top 3 länderna i världen. När säkerhetslagar börja träda i kraft i Hongkong också efter Storbritannien överlämnade till fastland kina igen, så är inte affärerna med dom som det var tidigare. Och jag tror så länge fastland Kina kommer dra ner Hongkong kommer väst att skruva upp läget ännu mer för isolera allt mer av Kina, det är vad jag tror.

    Sedan behöver väst inte Kina i samma utsträckning heller idag, då Kina har lämnat och vara utvecklingsland välståndet börja höjas i Kina så höjs även priserna på produktionen så lär nog bli att allt fler väst ländska företag kommer ändå flytta produktionerna från Kina till andra mindre utvecklade länder.

    Och ta upp något annat fattig land tills de uppnår välstånd och förhöjd status, bara kolla på Tawain, Indien, bland annat är 2 länder som Väst har dragit från vara fattigt till ha bättre välstånd, Sydkorea har bland av världen snabbast växande lönehöjningar och välståndet skjuter rakt upp.
     
    Last edited: 16 apr 2021