Vilka köpvillkor vid köp från Saturn Tyskland?

Diskussion i 'Google Pixel 4a' startad av Ann-Cathrine, 10 apr 2021.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har beställt en Google Pixel 4a via Saturn i Tyskland (via Panprices) och kontaktade Saturn för att få veta vilka köpvillkor som gäller när man beställer till Sverige men trots specifika frågor kunde de inte svara.

    Jag undrar nu om någon här på forumet har erfarenhet av att beställa därifrån och vilka köpvillkor som då gäller:

    1. Vilken garantitid gäller?
    2. Har man rätt att pröva mobilen och sen skicka tillbaka den om man ångrar sig eller är det enbart obruten förpackning som gäller?
    3. Vad kostar en retur om man antingen vill lämna tillbaka telefonen alt behöver reparera den?
    4. Vad kostar reparation och vilka typer av reparationer täcks av garantin?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Får du originalkvittot från Saturn av Panprices, eller hur fungerar det? Annars har du ju bara möjlighet att vända dig direkt till Panprice om du vill göra en retur/ångrar köpet.

    Google erbjuder två års garanti inom EU, så för garantin kan du vände dig till Google i den region den är köpt (kan dock kräva kvitto från butiken den är köpt i, men osäker). Jag tror några i forumet lyckats gå via Google Sverige också, men oftast får man bara till svar att den inte säljs i Sverige och att de inte erbjuder support på den här för tillfället.
     
  3. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått telefonen än så jag vet inte hur kvittot ser ut men jag tänker att även om importen går via Panprices är det ju fortfarande Saturns köpvillkor som gäller. Panprices ska visserligen enligt dem själva sköta allt som gäller returer, reklamationer etc men det kräver ju att goda villkor finns för att t ex kunna göra en retur och få mobilen reparerad vid behov.

    Bor man i Tyskland och behöver reparation är det inga problem, tydligen skickar de telefoner för reparation till Polen. Men frågan är då fortfarande vilka typer av reparationer som täcks av garantin och om de tar emot en telefon som de ser sålts till Sverige. Så borde det vara eftersom Panprices säljer många olika produkter från olika länder runt om i världen och då bör kunna erbjuda kunden service vid fel på produkten.

     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Hela processen är ganska komplicerad, svårt att veta vem Saturn anser att köparen är, och vilken adress de skickat till. Många säljare sätter ju sig på tvären när man använder sig av forwarders, och de har dessutom ingen skyldighet till retur eller reklamationsrätt än någon annan än den som de ansett sig sälja till. Jag ser därför inte något mervärde i att handla via panprices. Fanns telefonen inte att beställa direkt till Sverige från FNAC eller någon säljare på ebay?
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Har du något exempel på någon som vänt sig till Google Sverige med en Pixel-telefon och fått den reparerad?

    Jag har en Pixel 3a från Inet. Inet lämnar 1 års garanti på telefoner, vilket i mitt fall har passerat. Så om Google lämnar 2 år så vore det ju bra. Tror du att jag kan vända mig till Google i något EU-land och få den reparerad, isf i vilket land? Svårt att veta var Inet köpt in den hmm, jag har ju dessutom köpt den i Sverige så Google Sverige hade ju varit mest naturligt att vända sig till..
     
  6. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag köpte en Pixel 3a när den var ny från Google Store i Tyskland. Efter ett halvår blev skärmen kass och mobilen gick inte att använda. Jag hade hört att man var tvungen att vända sig till Google i det land man köpt den i så det försökte jag med i någon månad utan resultat. I desperation ringde jag till Google här i Sverige och fick förstklassig hjälp hur jag skulle skicka in den osv. Efter två veckor kom det en ny mobil [emoji846].
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Tjusigt. Ja, jag tror man gott och väl kan inleda med att försöka i Sverige först. Man kan ju också då nämna att man läst om andra som fått hjälp med sina EU-inköpta telefoner och påpeka att Google lämnar två års garanti på produkterna som säljs inom EU.

    Tekniskt sett tror jag dock inte de har någon skyldighet att hantera dessa ärenden, men det är ju utmärkt att de uppenbarligen hjälper till i alla fall.
     
    Kristy och mixxno gillar detta.
  8. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Du har rätt att reklamera en vara inom tre år efter affären, oavsett om säljaren bara lämnar ett års garanti. Jag skulle skicka luren till Inet.
    Konsumentköplagen | Hallå konsument – Konsumentverket