Köptråden Xiaomi Mi 11 Ultra

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag skrev till de ang detta via deras what's app support.
    ALDRIG blivit bemött så dåligt. Skata en printscreen så ni fattar vad jag menar.

    [​IMG]
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår inte. Hade tradingshenzhen skickat telefonen och sedan sänkt priset?
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hänger inte riktigt med jag heller:neutral:
     
  4. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Ser inte riktigt vad dom gör för fel tyvärr.
     
  5. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202

    De sänkte priset på 12/256 och 12/512 med ca 500 spänn. Vissa av oss hade inte fått våra telefoner innan priserna sänktes. Gissar på att @Gagg3@Gagg3 ville ha tillbaka mellanskillnaden för prissänkningen.
     
    Last edited: 18 apr 2021
    Gagg3 gillar detta.
  6. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Precis.
    Sökte egentligen inte betalning tillbaka utan vilken som helst kompensation. Som ovan nämner, många av oss har inte fått lurarna än och de har redan sänkt priserna.
    Dvs, det mest sannolika är att de hade höga utgångspriser i början för hype köparna (typ jag) som vill ha produkten direkt oavsett.
    Xiaomi säljer lurarna för 6500 yuan ink laddare i Kina....

    Edit: De gör det fakto inget "fel" men avsaknaden av kundnöjdhetstänk och generella otrevliga tonen gör mig fruktansvärt förbannad och besviken
     
    Last edited: 18 apr 2021
  7. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Gagg3 du skrev ganska otrevligt måste jag ändå säga. Hur såg ditt första meddelande it till dem när du frågade om höjningen?
     
    niclasc gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om jag beställer en telefon från dem nu och de sedan sänker priset på den innan jag fått hem den så skulle verkligen inte förvänta mig någon kompensation. Ser inte problemet här... De har ju en leveranstid på 10-16 arbetsdagar som står klart och tydligt. Självklart kan priset på en vara man beställer hinna gå ner i pris innan den är framme.
     
    Effect och Johanvartaget gillar detta.
  9. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kan inte hålla med dig, var bara en tydlig fråga.

    View: https://imgur.com/a/uDybrOm

    [​IMG]
     
  10. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Handlar återigen inte om det är rätt eller fel. Det är jag tydlig med i början.

    Jag nämner att kundtjänsten hos TS och villigheten att behålla kunder nöjda är lika med 0.
    Låt oss vara ärliga, hade jag drivit ett företag och sänker priset på en produkt som en del av mina kunder inte ens mottagit än när de köpte de till ett högre pris hade jag i alla fall bett om ursäkt och vara trevlig när man svarar.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, tycker verkligen inte detta håller. Du verkar bitter över att priset sjönk. Självklart är priserna högre i början det är helt normalt eftersom de kan tjäna en hacka på de som vill vara först och är beredd att betala mer för det. Därför jag brukar vänta med att beställa nya kinalurar några veckor. Ofta är priserna lägre några veckor efter släpp. Ingen annan liknande kinabutik hade agerat annorlunda. Du kan inte förvänta dig kundservice som typ Inet. Det finns inga gratis luncher.
     
    Last edited: 18 apr 2021
  12. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Vi pratar om två skilda saker.
    Jag pratar om kundtjänst aspekten av situationen och du snackar om att min reaktion är på felaktiga grunder pga de ska tjäna en hacka i början och detta är allmänt känt, därför ska jag inte vara sur?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag ser ingen som helst anledning för dig att vara sur. Du beställer en vara och vet att leveranstiden är 10-16 arbetsdagar sedan gnäller du på att priset sänks under tiden. Självklart kan priset hinna sänkas efter att man beställt en vara med så lång leveranstid. Tonen i dina meddelanden var heller inte speciellt trevlig så tycker inte din skärmdump ger intrycket av att TS skulle ha anmärkningsvärt dålig service eller liknande.
     
    Effect och Jappse gillar detta.
  14. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Världen är fantastisk på det sättet att man kan ha olika uppfattningar och tycken om saker och ting.

    Jobbat hela mitt liv i serviceyrken, möjligt jag som kräver mycket från företag som säljer till slutkund. None the less, skulle någon av mina medarbetare svara som TS gjorde (och gör, enl trustpilot) hade jag frågat om de verkligen vill jobba med ett serviceyrke.

    End of rant.
     
  15. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    jag köpte min den 7e och den har inte kommit än. Så priset för mig är den samma som för dig. Jo jag tycker du var spydig i ditt språk i förta kontakten.

    Tyvärr låter den "tydliga frågan" svensk-engelskan ganska hårt/nedlåtande. Jag vet själv det är svårt men prata med en Britt/amerikan så ska du få höra.

    "Why did you lower it 5 days later?" - Väldigt anklagande och inte alls trevligt.

    "I feel very bad" - för 500 spänn på en lur som kostar 10 lök?

    Screenshot_20210418_123320.jpg


    Kanske nästa gång prova var lite med ödmjuk t.ex.. "Hello, I notice the price have changed since I put in my order. Is it possible to adjust my price to the current One since I'm yet to recieve my device? Best regards PellepluttGladSurPrutt"
     
    Last edited: 18 apr 2021
    TrumJalle, Effect, Timpppa och 6 andra gillar detta.
  16. Themancunian

    Themancunian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    För mig som är totalt dum i hela huvudet, går det att ändra språk till svenska på nåt sätt om man beställer från Kina? Och är det svårt?
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Möjligt att en butik som Wonda svarat med en trevligare ton. Dock hade de knappast betalat mellanskillnaden ändå. Det är inget man kan förvänta sig. Men om någon tycker det är värt 700 kr extra för att bli nekad med en trevlig ton så be my guest. ;) Själv har jag blivit rätt störd på kinabutiker som låtsas ha telefoner i lager och inte skickar på flera veckor, sedan när man tröttnar på att inget händer och vill avbryta ordern slingrar de sig eller slutar svara på mail. Där har vi exempel på riktigt dålig service...

    Sedan hoppas jag att de flesta i forumet förstår att det är en kalkylerad risk att beställa en lur från Kina. Om man förväntar sig service i nivå med en bra svensk butik bör man avstå. Jag har varit helt nöjd med tradingshenzhen genom åren dock har jag aldrig behövt skicka någon telefon på ett garantiärende. Om det händer räknar jag inte med att det skulle vara lika smärtfritt som om jag hade att göra med dustin, inet eller amazon. Därför köper jag bara telefoner därifrån om priset är bra, annars finns det ingen tydlig uppsida, jag väger pris mot kundservice. Var samma sak när jag nyss beställde en Mi 11 Lite från Aliexpress. 500-600 kr billigare än amazon. Dock är frakten långsammare och jag räknar inte med smärtfritt garantiärende men de är så pass sällan telefoner strular att jag tar den risken.
     
    Last edited: 18 apr 2021
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du låser upp bootloader och flashar in Xiaomi EU. Kör du kinesisk MIUI får du nog nöja dig med engelska.
     
  19. Themancunian

    Themancunian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Överkurs för mig, får nog vänta tills den släpps här hemma
     
    flipp gillar detta.
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    @Gagg3@Gagg3
    Skälet till att det går att göra så som du vill här i Sverige är för vi har öppet köp i 14 dagar lagstadgad.
    Den finns inte i utlandet. Vissa butiker erbjuder dock returrätt i 14 dagar men du får betala retur frakten själv. Den brukar dock vara grymt hög av olika anledningar oftast avstånd och hanteringen av returen (för den skall du veta är INTE gratis någonstans).
    Det är det som General Terms and Conditions of TradingShenzhen Int. Ltd. erbjuder.
    Här i sverige så ska man egentligen inte behöva stå för returkostnaden men även det handlar mer om en tolkning av lagen.

    Så det du försöker få en Kines att erbjuda dig är inget som dom är vana vid och det är därför du får den reaktionen som du får.

    Kan berätta en liten anekdot. Vi hade en Kinesisk tillverkare av verktyg som gjorde en fast ringnyckel åt oss. Vi tyckte den var lite dyr om man såg till taiwan och andra asiatiska länder. Så vi förhandlade ner priset en aning och gick vidare stolta över oss själva.
    När dom första proverna kom in så visade det sig att dom böjdes otroligt lätt. Så vi kontaktade leverantören igen. Deras svar var något i stil med: Ni ville ha billigare så vi körde mindre stål för att nå erat krav.
     
    Last edited: 18 apr 2021
    Effect, Timpppa, Djingis.khan och 5 andra gillar detta.