Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Mittmotor är MYCKET bättre än nav dito, testat båda varianterna i flera år
     
    Millwad och bernard gillar detta.
  2. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag var en hårsmån iväg från att beställa en Trek 5 alliant plus, men blev en Foxcus planet 2 5.7 tanken är att den skall gå på grusvägar samt landsväg uteslutande. Jag avyttrade min senaste cykel en Merida Big nine xt i helgen för jag kör sällan eller aldrig skog stig etc. Och min rygg säger nej pga den körstilen. Det är ju sjuk efterfrågan samt väntetid på cyklar i hela landet, trek skulle jag köpt via sthlm butik och fått uppskickad, men blev att köpa lokalt på orten ist. Nu till min fråga nån som har nån erfarenhet av Focus? polaren köpte en precis likadan som jag precis köpt, och han har redan hunnit cykla på en hel del både själv samt med cykelvagn och är nöjd. Det är ju ett nedköp i komponenter rakt av, men för att cykla från a-b kändes den riktigt trevlig.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tycker den ser väldigt bra ut som pendlarcykel/stadscykel: Focus Bikes - PLANET² 5.7. Det är i regel bra kvalitet på ramen, de tillverkas i Tyskland av samma tillverkare som har dessa märken: BrandsDerby Cycle.

    Om du har lite problem med ryggen kan man också smäll dit en dämpad sadelstolpe av något slag. Du har ju dämpning fram och sedan 47mm-däck, så redan där blir det ju rätt skonsamt, men jag är riktigt förtjust i min Kinekt-dämpare: Kinekt 2.1 Seatpost.
     
  4. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Aha ja det låter ju toppen, finns den hos svenska åf måntro?
    Japp det är precis det som är tanken med den ta sig från a till b samt cykla med barnen etc. Ingen urstark oxe i skogen.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror ingen i Sverige har dem, men de finns på lite olika platser i EU. Dessa vet jag skickar till Sverige tex:
     
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Toppen får kika på det, förhoppningsvis skall jag ej av avvika speciellt många ggr från grus/asfalt med tanke på cykelns ändamål och funktion, men kan ändå vara intressant att ev prova något liknande ur grop/gupp/trottoar. För ryggen har sett sin bättre dagar, efter 30års lidande mer eller mindre. Men tack för input och det låter bra att den verkar bra för ändamålet, blev ju nästan ett impulsköp då det var sista de i hade i butiken med den ramstorleken, och visste inte när de fick in en ny, så bestämde jag mig på lunchen när jag väl stod där. Är ju ändå en slant.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Butikerna brukar annars ha i alla fall några modeller med dämpad sadelstolpe med varierande lösningar/tillverkare om man vill testa. Finns rätt mycket att välja på och som är olika bra förstås.
     
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tack för svar, det fick bli den.
    Det enda jag tänker på är hur struligt det blir när man ska byta batteriet. Är det mer värt att skicka in till batteridoktorn eller är nytt att föredra?

    Största nojjan ligger i att behöva ett nytt batteri men inte hitta ett som passar.
     
    Last edited: 19 apr 2021
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Sambon är intresserad av köpa en elcykel, tyvärr har jag ingen aning om vad som gäller.

    Jag förstår att ni hade velat veta hur mycket hon vill lägga på en men jag skulle vilja vända på frågan, vid vilken prisklass får man en vettig cykel?

    Den kommer att användas för att cykla till och från jobbet. Hon vill ha en design som en klassisk damcykel.

    Växlar, hur stor spelar dem roll på en elcykel?

    Hon skickade denna, som jag misstänker inte är så bra, för någon dag sedan.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på, men om man mest cyklar runt i stan och det inte är så backigt kan man klara sig på 6 växlar. Tre tycker jag är lite begränsande själv. Med åtta växlar är det så klart enklast att hitta en kadens man trivs med, men sedan försvinner väl mervärdet lite för "vardagscykling" i alla fall.

    Främsta klagomålet på elcyklar med färre växlar brukar vara att man får trampa fort för att hålla 25km/h, men det är ju enkelt åtgärdet genom att tex byta drev. Dock hade jag inte kört på färre än ~6 själv.


    En motor fram är sämst, motor bak mer OK medan en motor i mitten är mest optimal. I alla fall om man vill ha cykelkänsla. Motor fram har jag aldrig varit en fantast av då det får cykeln att kännas mer som en moped än en cykel och sedan ger det sämre kontroll än bakdrivet. Gör i min mening cykeln lite oberäknelig, vilket är mindre bra under särskilt vintern.

    Shimano eller Bosch och mittdrivet är väldigt pålitliga och enkla att få service på mest överallt bland de som säljer elcyklar, då de är så vanliga. Mittmotor ger generellt sett också bäst räckvidd.

    Kika lite på tex. Bikester. Här är ett par exempel bara: Ortler E-Summerfield 7-speed Trapeze röd | bikester.se Ortler CTY 1.0 Wave brun | bikester.se Ortler Wien Wave 7-speed vit | bikester.se

    Finns en bra tysk ÅF också om man vill ha större utbud, men lite jobbigare hantera reklamationer, dock inte omöjligt: E-Bikes | Electric Bikes for Sale at Bike-Discount


    Edit: Glömde nämna att det kan vara fördelaktigt med navväxel vad berör underhåll, särskilt med mittmotor. Mittmotor sliter mer på kedjan, men det blir ett mindre problem med navväxel då kedjan inte hoppar mellan olika kuggar. Rengör man den bara då och då och smörjer med något annat än WD40 så håller de bra mycket längre. Sedan slipper man ju böket med att rengöra/byta kassetten då och då. Allra bäst är remdrift, då behöver man inte ens bry sig om oljan, men de är fortfarande rätt dyra.
     
    Last edited: 30 apr 2021
    Leo83 gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vi var inne i en Bikester-butik och denna som de rekommenderade fastnade sambon för

    Ortler CTY 1.0 Trapeze | bikester.se
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Såg en kul cykel idag: SPEEDSTER - Trekking - Urban - E-Bike | Cicli Olympia

    900Wh var ju sensationellt bra. Enda jag känner till med den kapaciteten och som är möjligt att bygga in kommer från tyska BMZ, så jag antar att det är deras batteri som sitter i cykeln (?). Står inte vem som tillverkar motorn dock, men den är specad till 85nm.

    Hur som helst så var priset också väldigt bra för att vara en fullt kittad cykel med dämpad sadelstolpe osv. Verkar ligga på €3000 bland de flesta italienska cykelhandlare. Hittade dock ingen tysk eller någon svensk som har modellen.

    Baserat på den här artikeln använder de förmodligen något från Bafang, men jag hittar ingen mittmotor med 85nm från dem: Olympia PowerNine 900 Wh – neue “Super-Batterie” soll 290 km Reichweite ermöglichen - Pedelecs und E-Bikes
     
  13. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Är det någon som har en aning om hur man kan öka hastigheten lite på en sån här biltemacykel Elcykel City Trend 28" 8 växlar

    Googlade och hittade någon variant att man skulle snabbt trycka på power två gånger. Men man kommer tyvärr inte in i någon meny eller kan öka hastigheten på det viset. Alla tips välkomnas
     
  14. venuspassagen

    venuspassagen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser bra ut i relation till priset.

    Beror lite på vad du ska använda den till, men för pendling ser den utmärkt ut, särskilt med Nexus 8 navväxel, så slipper du byta kedja så ofta och slipper bry dig om underhåll av kassetten.
     
    venuspassagen gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Är det mer underhåll än en vanlig cykel som inte navväxel? Samma med kedjan?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, dels behöver du ju rengöra kassetten utöver kedjan när du oljar om, och sedan är slitage på både kassett och kedja större.

    Navväxel påverkas ju inte av vägsalt och annat heller, som en exponerad kassett gör.

    Man tappar däremot lite effektivitet med navväxel, men det är marginellt och märks inte på en elcykel. Handlar om några få procents skillnad (...dvs när man benchmarkar mot ett rent/nyoljat system).

    Vill man slippa tänka på att olja kan man leta efter en cykel med remdrift. Köpte en förra året (dock ingen elcykel) och efter vintern bestod enda underhållet av att fylla en petflaska med lite vatten att skvätta på remmen, så var den som ny igen. De är också tysta/snudd på ljudlösa, vilket gör lite för trivselfaktorn.
     
    Last edited: 3 maj 2021
    venuspassagen gillar detta.
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jo men detta är saker som man behöver göra på en vanlig cykel också sen att de flesta aldrig gör det och istället låter cykeln stå ute i ur och skur är en annan femma. Det är därför jag frågar.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, missförstod nog frågan. Det jag skrev var för en cykel som inte har navväxel.

    Ja, nej, det beror ju lite på hur intresserad man själv är och vad cykeln ska användas till. Jag föredrar det till en "brukscykel" som bara skall fungera oavsett säsong, och som man tex kan låta stå ute till och från etc.

    Är man mer intresserad av cyklar och har kanske mer än en så spelar det ju mindre betydelse, då man kommer hålla allt i topptrim ändå, och då väger kanske inte fördelarna upp mot nackdelarna med en navväxel.
     
  20. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Skickade tillbaka första cykeln jag hade beställt och köpte en Ecoride hybridelcykel. Sambon ska köpa en Walleräng (ecorides f.d premium-märke) elcykel idag så totalt så är cyklarna uppe i drygt 50 000 kr tillsammans och jag har funderat lite kring försäkring och så.

    Försäkringen vi har nu täcker 75% procent av cyklarnas värde men om bägge blir stulna så blir det en rejäl summa i självrisk vilket känns sådär. Någon som har något bra pris på en extra-försäkring man kan signa upp sig på för ens cykel?