I'm Yours - betalkort från Marginalen

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 26 nov 2020.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har samma setup för mig och frugan och haft i många år, fungerar perfekt och väldigt bra internetbank tycker jag.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vilken namn.. men jag tror också att I'm Yours kommer att kosta i framtiden. Det här sätter nämligen deras lönekonto ur spel. Varför väljer man att ha deras lönekonto om man kan köra med I'm Yours.
     
    svenix gillar detta.
  3. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Har använt Marginalen ganska länge, av och till. Lönekontot+kort sa jag upp när det började kosta pengar. Tror jag är en av som har använt flest banker då jag byter då och då. Swedbank, Handelsbanken, SEB, LF, Skandiabanken, Svea, Forex, Marginalen och nu Danske Bank.


    Sen en hel drös andra nischbanker och sparinstitut. Den enda banken som har utmärkts sig är Danske Bank som har ett otroligt dåligt GUI, internetbanken och mobilappen jobbar på olika sätt och olika ord för samma saker.

    Men gult är inte fult!

    F7E648F9-52B5-4D9C-8028-602C99C47418.jpeg
     
    Sale, bernard och svenix gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Vad är poängen med kortet?

    Det enda alternativet är väl att använda denna bank istället för en vanlig bank, men personligen så skulle jag aldrig överlåta det till en helt nystartad bank.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Utan att gå in på om Marginalen är en bra eller dålig bank kan jag dock säga att den inte är nystartad. Jag har haft sparkonto hos Marginalen i över tio år.
     
    Sale gillar detta.
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Oj fan, jag har aldrig hört talas om dom, och deras hemsida såg inte ut som en "vanlig" bank precis. :eek:
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De är väl ett finansbolag i grunden men som skaffat sig banktillstånd. Mitt sparkonto hos dem har som sagt funkat bra i mer än tio år.

    Jag kan hålla med om att jag kanske inte skulle välja Marginalen som enda bank men om man vill ha ett sparkonto eller ett gratis kort kan de vara OK.
     
    Sale och darkshippo gillar detta.
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag ger I'm Yours max 2 år innan de börja ta betalt! De riskerar ju att konkurrera ut sitt vanliga lönekonto+kort. Iofs så får man 0,6% ränta på lönekontot, men det är ju låg risk att man låter grejerna ligga kvar.
     
    bernard gillar detta.
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Lade in kortet i Curve!
     
    bernard och svenix gillar detta.
  11. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Marginal banken har visst lite sparränta på kontot, 0.55 % i ränta Sparkonto med hög sparränta på ditt sparande
    Fördelen då är om man även har sin buffert där och är som mig gillar att ha lite på kontokortet så kan man ändå tjäna på marginal banken jämfört med Skandiabanken då de fortfarande har 0% i ränta.
     
    bernard gillar detta.
  12. InVision

    InVision Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max
    Jag var trogen kund hos SEB fram tills att de höjde månadsavgiften till 35 kr per mån för "Enkla vardagen" eller bara kortet för 350-400 kr per år tror jag och inga betalningsmöjligheter, då krävs "Enkla vardagen". Där och då sa jag upp samtliga tjänster förutom Mobilt BankID som Marginalen saknar, de har dock nyligen lanserat digipass likt alla stora banker. Jag fann Marginalen för drygt 4-5 år sedan och såg att deras avgift ligger på 19 kr per mån, ingen kostnad för kortet heller, i jämförelse med SEB. Utöver detta har Marginalen ränta på både sitt lönekonto och sparkonto, vilket ingen av de stora bankerna har. Jag har lite över en halv miljon på mitt sparkonto hos Marginalen och ungefär lika mycket på börsen och på Bitcoin. De pengar jag har på mitt sparkonto ligger och dammar samtidigt som de jobbar åt mig, jag får ut drygt 3200-3250 kr i ränta per år. Jag vet att börsen ligger runt 8% per år i årlig avkastning men jag behöver pengarna inom kort.

    Jag har aldrig stött på något problem hos Marginalen överhuvudtaget, supporten (in-app) svarar inom 30 minuter max. Jag betalar räkningar med e-faktura, autogiro, etc på lönekontot som i princip är ett vanligt privatkonto. Jag beställde I'm Yours-kortet när det lanserades och det har jag lagt in på Curve. Kortet som är kopplat till lönekontot har aldrig strulat, varken i butik, att blippa, online, på Curve, detsamma gäller I'm Yours-kortet. Jag har rekommenderat Marginalen för familj och nära och samtliga lämnade sina tidigare banker för Marginalen och är mer än nöjda.
     
    bernard, svenix och Some1 gillar detta.
  13. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Marginalen har digipass? Hittar inget om det på deras hemsida.

    Är det att få tillgång till internetbanktjänsten som kostar 19 kr per månad?

    Ser att lönekontot kostar 19 kr / månad för att man ska få 0.6% ränta.
    Har man 20000 kr på det kontot i genomsnitt på ett år blir det 120 kr i ränta och 228 kr i avgift.

    Ett sparkonto hos de kostar inget med 0,55% ränta.

    I am Yours kostar 0 kr / månad. Tror inte det har någon ränta. Kan man koppla det till något gratiskonto?
     
  14. InVision

    InVision Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max
    Marginalens digipass kallas säkerhetsdosa. Processen är i princip detsamma som SEB, knappa in din pinkod, få en kod och logga in, betala, etc. Se nedan.

    Säkerhetsdosa - Marginalen

    Marginalen är min huvudbank, jag betalar 19 kr i månadsavgift, inte en krona utöver det. Det som ingår i SEB's "Enkla vardagen" kostar endast de 19 kr jag betalar i månadsavgift. Det ingår per automatik ett privatkonto (Lönekontot) och ett sparkonto, jag har skapat ett till sparkonto vilket är kostnadsfritt med och ingår i månadsavgiften. Kortet ingår med, om du inte väljer Traveller eller de andra korten som har en avgift. Swish ingår, e-faktura, autogiro, I'm Yours-kortet, ja.

    Vad menar du med 228 kr i avgift?

    Jag har mitt I'm Yours-kort på Curve och det funkar fint. Enligt Marginalen (vi talade i telefon), så kan man använda I'm Yours-kortet som standard, d.v.s. såsom kortet som är kopplat Lönekontot fungerar. Det finns en inställning för detta när man loggar in på internetbanken, ej genom appen. Man kan också koppla Swish till Lönekontot OCH I'm Yours-kortet.
     
    svenix och Some1 gillar detta.
  15. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Lönekonto - Få ränta på din lön från första kronan

    Månadsavgift 19 kr (debiteras kontot)
    Visa bankkort 0 kr
    Internet och mobilbank 0 kr

    Det är nog den du har.
    Riktigt bra att de har säkerhetsdosa - Om man tappar mobilen så kan man ändå logga in med säkerhetsdosan.

    Synd att du måste ha kvar SEB för BankID. Konstigt att marginalen inte har det då de har Swish. Förhoppningsvis är det itne allt för långt bort.
     
  16. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    12 * 19 kr / månad = 228 kr
     
  17. InVision

    InVision Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    IPhone XS Max
    Ja, det stämmer! Jag håller absolut med dig, det är otroligt konstigt att behöva en annan bank för Mobilt BankID för att kunna logga in på t.ex. Skatteverket, Vårdguiden, etc. Men jag har inga tjänster hos SEB, bara Mobilt BankID, så jag betalar ingen avgift till SEB. Marginalen arbetar på en ny app till iOS och Android där de har implementerat bl.a. Swish i appen, inte separat, vilket jag inte heller sett någon annan bank göra.

    Marginalen har även sin "Handla smart"-tjänst, det är ett cashbacksystem likt Refunder, MyBonus, etc, men högre % återbäring än vad Refunder, MyBonus och de övriga erbjuder. Återbäringen får man betald på sitt Lönekonto och slipper de 15-100 dagar på sin återbäring som Refunder, MyBonus, Cashbacker, etc, påstår att det tar.
     
    bernard gillar detta.