Ett kort till barnen

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Kronvall, 19 apr 2021.

  1. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Ok, efter att Danskebank misslyckats att leverera så söker jag nytt alternativ för barnens konto. Vi har haft Danskebanks barnkortlösning som är gratis för oss, men som havererar eftersom de efter någon uppdatering av villkoren nu kräver bankid för att kunna göra internetköp (bra iof men barnen är rätt unga och skall inte ha bankid riktigt än). Så nu kan dom inte köpa något för sin månadspeng längre och då behöver pappa hitta annan lösning.

    • Ett kort per barn
    • Barnen kan hålla koll på sina transaktioner själv
    • Vi föräldrar har koll på transaktionerna
    • Vi föräldrar kan fylla på med ex. swish
    • Kort öppet för internetköp
    • Om 3D secure eller liknande, så inget krav på bankid utan annan form av 2-faktor typ sms är bra
    • Gärna så billigt som möjligt såklart men bra grejor kostar oftast på något sätt :-)

    Vilken fintech är det nya svarta idag?
     
    mbarneskar gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag har inte full koll på alla funktioner, men jag tror att det mesta uppfylls av både Gimi och PFC junior.
    Såg nu att även Revolut har junior-kort. Fördelen verkar vara att detbär gratis, med nackdel att den saknar Swish (tror jag).
    Det borde vara de tre som ska jämföras iaf!
     
    MacLeod, Kristy och Kronvall gillar detta.
  3. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    379
    Jag hade nog rekommenderat att börja med att testa PFC Junior om du vill komma undan så billigt som möjligt. Även om du inte skriver det uttryckligen, så förstår jag det som att du har mer än ett barn, och Revoluts gratis-variant av Junior-korten tillåter endast ett barn (per huvudkort).
    Kostnaden för PFC Junior är 20:- per månad oavsett antal barn, och är du inte intresserad av att använda Revolut av någon annan anledning, så kommer deras betalvariant bli dyrare. Det kommer väl bli lite mer "administration" jämfört med att ha kort utgivna av sin egen bank, eftersom föräldrarna måste skaffa egna PFC-kort som man swishar till och sedan överför till barnens kort. Tror tyvärr inte att det går att swisha direkt till barnens kort.
    Gimi har jag bara testat appen till lite grann, inte korten. Tycker dock att det kortet verkar omotiverat dyrt, plus att jag upplevde appen som onödigt rörig och plottrig. PFC-appen är (på gott och ont) mer avskalad och enkel.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Tack bägge två. Jo det är fler än ett barn och kort som är aktuellt i mitt fall. Jag skall nog testa PFC och se vad det ger
     
    chhans och Kristy gillar detta.
  5. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Nej det gick inte. Alla kort med senaste 3D Secure kräver tydligen BankID enligt PFC så bara att leta vidare.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Hur är det med Paygoo ?
    Fast de är nog rätt dyra tror jag.
     
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    379
    Ok, det var ju synd. Revolut använder sig ju inte av Bank ID, så det kanske är ett av de få alternativen som återstår. Även om det blir ju lite högre kostnad...
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Den som är under 18 kan alltså skaffa Bank-ID, jag visste inte det, hur länge har det varit så? Är det relativt nytt?

    Tyvärr tror jag att kravet på säker verifiering vid internetköp (typ Bank-ID) är obligatoriskt numera. Min bank, SEB, tog bort alternativet att ha sms-verifiering för internetköp i januari månad, jag tror det var något EU-direktiv som låg bakom, så sms uppfyller inte kraven antagligen. Så frågan är om det kommer gå att fortsätta göra internetköp överhuvudtaget utan Bank-ID framöver? Låter iofs lite märkligt, men vet ej, i andra länder måste de ju ha någon annan slags verifiering som duger.

    Det är inte möjligt att du verifierar dina barns köp, med ditt Bank-ID på din telefon, så att barnen inte måste ha Bank-ID? Annars kan väl du aktivera Bank-ID för dina barn, fast på din telefon, så att bara du kan göra signeringar, t.ex. när barnen vill köpa något så godkänner du på din telefon med barnets eget Bank-ID?
     
  9. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Jag har faktiskt testat att verifiera med mitt BankID men det gick inte. Måste vara rätt person. Men minderåriga och BankID, ja inte ens bankerna verkar veta om det går men ändå är det så som krävs för deras juniorer om de ska handla på nätet. Spännande...

    Lutar åt att leta reda på utrikesleverantör som inte har BankID utan annan tvåsteg, typ app eller sms med andra ord. Frågan är om revolut kräver pass även för deras juniorkort dock
     
  10. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    379
    Det ska räcka att du själv verifierar dig med ditt pass när du skapar ditt eget Revolut-konto. Barnen behöver inte verifieras. Åtminstone var det så när jag ansökte om kort till min son...
     
    Kristy gillar detta.