Banggood - frågor & svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av ftangstrom, 16 jun 2019.

  1. miklo

    miklo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, fick ett meddelande nu. Det har hänt en tågolycka :(

    Citat-
    Dear customer,

    We would like to take this opportunity to thank you for shopping with us.

    We are sorry to inform you that your order would be delayed for 12 days due to a train accident in Mala and the railway was under repair. We have sent 600 points as goodwill. Would you mind wait for it?

    Should you have any further requests or information, please do not hesitate to contact us.
    We will always be here to assist you.

    Best regards,
    Customer Service Team
     
    svenix gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag beställde nyligen lite grejjor från banggod, från CZ lagret. Allt skickades snabbt och är i lager. jag klanta mig dock så när jag gjorde beställningen så hade jag glömt att lägga till 2 grejjor..så fick beställa i två separata ordrar en med EU priority mail ($12.60) och den andra med EU priority Line (US$1.01).

    Båda skickades på exakt samma sätt, samma rutt, kom fram exakt samtidigt och kom till ombud osv... så..
    med andra ord... välj EU priority mail om du vill spara lite pengar.. både fraksätten gav mig tracking nummer...

    när jag valde CZ verkade som grejjorna skickades fsrån tyskland via DHL för att sedan lämnas över till postnord här i sverige.
     
    Droid113 gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tänkte skriva lite om mina positiva erfarenheter av Banggood och deras fraktsätt "Banggood Express".

    Sedan årsskiftet har jag gjort nio beställningar från Banggoods Kina-lager och använt fraktsättet Banggood Express för samtliga. Detta har fungerat väldigt bra tycker jag! Jag beställer mest elektronikkomponenter, kablar och liknande småsaker för upp till ett par hundralappar varje gång.

    Samtliga beställningar har kommit fram till mig inom 12-14 dagar utan några avgifter! Jag tycker att på detta sättet fungerar det nästan bättre att beställa från Kina nu än det gjorde innan Postnord införde sina nya regler och avgifter! Banggood har varit väldigt snabba med att skicka iväg paketen. De lovar oftast att skicka inom 24 timmar och det håller de. Man får kolla för varje vara att den kan skickas inom 24 timmar och att det går att använda Banggood Express som fraktsätt. Men det kan de flesta av de varor jag är intresserad av. Banggood har också klarat att fixa fyra-fem olika varor i samma paket och få iväg det i tid. Jag är imponerad av Banggoods logistik som jag tycker har steppat upp ordentligt!

    Banggood använder omväxlande svenska kollinummer och kollinummer från Luxembourg. Men i båda fallen går det ungefär lika fort att få paketen till Sverige. Om det kommer med kollinummer från Luxembourg så delar Postnord ut det i brevlådan. Om det kommer med svenska kollinummer så får jag hämta det hos mitt ombud. Oftast går paketen via Luxembourg men Banggood har också någon direktlänk till Sverige som gör att paketen ibland dyker upp direkt på Postnord terminalen i Toftanäs utanför Malmö.

    Paketen är helt anonyma på utsidan och man ser inget spår av någon avsändare i Kina eller några kinesiska skrivtecken. Det ser helt ut som ett paket inom Europa.

    Det brukar kosta mellan $2-3 att använda fraktsättet Banggood Express. Men det är det väl värt tycker jag! Paketen kommer som sagt fram snabbt och säkert och undviker avgifter. Exakt hur de har löst detta vet jag inte men det fungerar strålande i praktiken. Man kan bara hoppas att det får fortsätta att vara så.
     
    Chuhe, Barret, Droid113 och 1 annan gillar detta.
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Det verkar som att Banggood nu helt skrotat Luxembourg Post för leveranser och kör nu enbart vad jag kan se PostNord för sin frakt från Kina med EU Express.

    Någon som har erfarenhet kring hur snabb leveranstid det är numera med detta halv-nya alternativ?
     
    bernard gillar detta.
  5. Pcmac

    Pcmac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2
    Min erfarenhet från detta bedrägeriföretag var att pengarna rök från kontot och varan kom aldrig fram.
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Känns som ett lite väl vinklat påstående då Banggood är duktiga på att återbetala om varorna inte kommer fram efter 60 dagar och det är ju inte riktigt deras fel om exempelvis PostNord tappar bort varorna.

    Har du kontaktat deras support kring detta via mail och förklarat för dem att du inte fått varorna?
     
    Ducceman gillar detta.
  7. Pcmac

    Pcmac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2
    Lite väl vinklat? Det skulle jag kunna påstå att ditt inlägg är.
    Det var exakt vad jag råkade ut för. Självklart försökte jag kontakta dem.
    Enda gången de bemödade sig att svara var på offentliga forum där andra kunde se. Där hänvisade de till sin kundtjänst där svar, vara samt återbetalning uteblev.
     
  8. miklo

    miklo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Tjabba!

    Jag kan verkligen rekommendera Banggood. Min elscooter kom fram även om det skedde en tågolycka längst med transportsträcka så kom iaf min scooter fram.


    Lite minus är enligt mig att det tar lång tid innan varan kommer fram. Men efter min första beställning har jag fått blodad tand och tittar på mindre saker än typ 20kilos scootrar :)

    Sammanfattningsvis så är jag rätt så nöjd med mitt köp och den proffsiga messenger konvon som jag hade med banggood. De var bra på ge information och hålltiderna började dyka upp först när paketetkomit till Tyskland. Men därifrån gick det snabbt ca en vecka fick jag vänta. Hämtade paketet på ups uthämtnings ställe. Inga konstigheter bara lång väntan. Men det är det ju till man ser tomten också :)
     
    bernard gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har gjort 10+ beställningar från Banggood i år och samtliga utom två har gått via Luxembourg. De senaste två har kommit via Luxembourg efter att två innan gick via Sverige. Så i mitt fall verkar det snarare som att Banggood har återgått till att skicka via Luxembourg.

    Samtliga beställningar har kommit fram på 12-16 dagar oavsett om de skickats via Luxembourg eller Sverige. Jag har i samtliga fall valt fraktsätt Banggood Express.
     
    bernard gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Beställde från Kina med EU priority line tog 10 dagar från beställning till leverans. Ingen tull.
     
  11. Madmaxzz

    Madmaxzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    När det står att den ska skickas från HK, kan man räkna med till och moms då?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Räkna alltid med tull och moms och bli glad om du inte får det. Så gör jag på allt som köps utanför EU
     
    Madmaxzz gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har sett att Banggood numera påstår att European VAT ingår i deras priser och att de lovar att inga ytterligare avgifter ska tillkomma vid leveranser till EU. Har dock inte provat själv att handla från Banggood efter den 1/7.

    upload_2021-7-10_18-50-47.png

    upload_2021-7-10_18-51-13.png
     
  14. Weaboos

    Weaboos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Beställde en Redmi telefon från banggood för första gången med EU Priority Line den 28:e juni, utskickad den 29:e, estimated delivery time ändras sig konstant från 29 juli till 2 augusti till 18-23 juli. Helt snurrigt.

    Flytexpress ger inte precis bra svar:
    CN Processing center: Item in transit.

    GLS och Universal Tracking står det bara:

    The parcel data was entered into the GLS IT system; the parcel was not yet handed over to GLS.
    Blir för det mest fundersam att trackingen inte har uppdaterat sig.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge paketet inte kommit till GLS så kommer det stå så som det står nu. Det är bara o vänta. Man får aldrig ha bråttom när man beställer från Kina ställen
     
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    trist , beställde själv en telefon slutet förra året med samma fraktsätt, tog väl 10-12 dagar så kom den till ett ombud,, antar det ändrats lite nu till sämre då.
     
  17. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Brukar ni få hämta ut paket eller får ni direkt i brevlådan?
    Jag är inte hemma varje dag och är inte så bekväm med att beställa en mobil som sen ligger i min brevlåda utan nån slags koll :) . Kan man välja att den ska skickas till utlämningsställe?
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan inte välja, det beror på storleken på paketet samt vad för krav angående om det är rekommenderat brev eller liknande
    Kör du lastbil eller vad har du för jobb som gör att du inte är hemma varje dag? :)
     
  19. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    ok förstår. Hade varit skönt att få paket med lite högre ordervärde att automatiskt gå till utlämningsställe. Jag kör inte lastbil :) men periodvis i sommarstuga t.ex
     
  20. BernardoAguilar

    BernardoAguilar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är inte svensktalande men skulle vilja dela med mig av mitt senaste köp på Banggood. Köpte en Mi 10 Pro på Banggood 2021-08-03 och fick den levererad i Stockholm 2021-08-16, transporterad av GLS. Inga extra skatter debiterades. Den enda nackdelen var, även om jag lägger till min lägenhetsadress, varan levererades till närmaste DB Schenker (10 minuters promenad från min plats).

    Översatt av Google Translate.
     
    svenix och Barret gillar detta.