Diskussion: Första intrycken & omdömen - OnePlus 9 Pro

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av Swedroid, 27 mar 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina egna första intryck, eller skriv ett omdöme, för OnePlus 9 Pro.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
  2. Staal

    Staal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    34
    Haft min i ett dygn.

    Prestandan är grym och OS flyter jämfört med den Samsung s8+ jag hade innan.
    • Skärmen. Det är riktigt jäkla bra. Har inget att klaga på.
    • Batteritid. Behöver några dagar till för att se vid normalt användande. Spontant känns batteriet som det håller en hel dag iallafall.
    • Prestanda (Mikrolagg?). Flyter sjukt bra har inte märkt något lagg. Kommer från en trött s8+ så jag är sjukt nöjd.
    • Kameran. Bättre än s8+, bättre än iPhone 11. Jag är jättenöjd men jag köpte den för att frun alltid klagat på att android telefoner har dålig kamera och jag ville ha nåt som inte var segt i prestandan.
    • Byggkvalitet & design. Jag gillar böjd skärm och att designen påminner om s8+ då det är en sån jag ersatt. Gillar den halvmatta baksidan.
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?). Får testa lite närmare har ingen uppfattning.
     
    night77, Stribbleroni, Ullabellaa och 4 andra gillar detta.
  3. Uffe88

    Uffe88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kommer från OP 7 PRO och här är mina reflektioner:

    • Snabb laddning (stort +)
    • Bra skärm
    • Inte så farligt med front kameran. Dock när man kollar en film så känns det lite off? Bilden är inte riktigt i mitten.
    • Varför kan man inte ställa in 120hz hela tiden och/eller 90hz? Telefonen känns seg att scrolla med, framförallt i Youtube
    • Kamera är bättre än OP 7 Pro. Man ser en markant skillnad
     
  4. xorken

    xorken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hur menar du med frontkameran och att bilden inte är i mitten?
     
  5. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Idag fick jag hem min första OnePlus telefon och det blev en 9 Pro. Efter att ha testkört den i några timmar i eftermiddag så tycker jag nog inte den är fullt så dålig som många recensenter säger. Den känns väldigt snabb och skärmen är ljus och fin, kamerorna är helt okej men kanske inte den bästa jag har testat. En trevlig bonus är ju också att Gcam funkar utmärkt! än så länge gillar jag vad jag ser. :)

    Lägger även till det att med Gcam så kan man skjuta RAW på alla tre kamerorna vilket än så länge inte är möjligt med standard kamera appen. Suveränt! jag har såklart också provat redigera råfilerna och det finns gott om dynamiskt omfång för att vara från en liten mobilsensor. 4K/120fps ser också riktigt bra ut och är fullt användbart trots att det kräver att man fixar till videoklippet på datorn, men kvalitén är riktigt bra för att vara med en mobil. Det är väl något som jag inte riktigt hade förväntat mig.

    / Magnus
     
    Last edited: 21 apr 2021
    dagr, Jowee och Puttesson gillar detta.
  6. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Den har ju fått kanonbetyg i recensioner, vad pratar du om?
     
    easyrider gillar detta.
  7. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Betyget har varierat kraftigt, en del har sågat den och andra har hyllat den. Ett flertal har rekommenderat att man ska välja något annat eller en tidigare modell men inte denna.

    / Magnus
     
    flipp gillar detta.
  8. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Swedroid 9.3
    Phone Arena 9.3
    Android authority 9/10
    Tech radar 4.5 av 5
    Tomsguide 4.5 av 5
    IDG 10/10
    GSM Arena 4.4 av 5
    Android central 4/5
    IGN 8/10
    Trusted reviews 4.5 av 5

    Vart har betyget varierat kraftigt? Vart är det folk hittar alla dåliga recensioner? Jag äger inte telefonen eller har en Oneplus agenda men när i stort sett allt jag läst om en telefon varit positivt och sen någon skriver "Den är inte fullt så dålig som många recensenter skriver" så börjar jag undra. Länka en enda recension som säger att den är dålig?
     
    Last edited: 21 apr 2021
    easyrider och larsen6 gillar detta.
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    nja det är som sagt blandat, den har rätt sunkig batteritid jämfört med samsung och hasselblad är bara en värdelös gimmick...
     
  10. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har både en galaxy s21+ och OP9. OP9 har marginellt bättre SOT än Samsung, tyvärr är det nog det ända OP9 är bra på.
     
    Last edited: 5 maj 2021
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. ingen säger att den är dålig. Det är nog snarare så att många inte tycker att den är bra nog i förhållande till priset och åsikterna går isär huruvida den är prisvärd eller inte.
     
  12. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 092
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Har haft min Op9Pro en vecka nu. Efter en tid i iPhone världen så känns det skönt att vara tillbaka till android igen.

    Jag tycker OnePlus har kommit en lång väg från när de startade. Ägt ett flertal OP genom åren och tycker att de blivit bättre och bättre. Men de har alltid legat snäppet efter Apple och Samsung. Men denna gången känns det som de lyckats på samtliga plan. Telefonen känns premium, och den agerar premium.

    Något där OP tidigare har haft sina svagheter har varit i kamera mjukvaran. Även om Hasselblad hypen inte nått folks förväntningar så tycker jag att kameran är i nivå med "flaggskeppen" nu.

    Skärmen är fantastisk. Har verkligen saknat 120Hz skärmarna som android erbjuder. Det enda jag känner är lite daterat är de böjda skärmkanterna. Snyggt, men opraktiskt.

    Batteriet laddar snabbt. Och man känner aldrig någon batteristress. Kär skärmen på 80% och batteriet ger mig lätt en dags användning med drygt 30% kvar

    Såhär långt är jag mer än nöjd.
     
    easyrider, dagr, Jowee och 1 annan gillar detta.
  13. xorken

    xorken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Nice!
    Inga problem med överhettning? Verkar som många får problem med videoinspelning efter några minuter. Du har inte lust o testa?
     
  14. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 092
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Jag har inte upplevt någon överhettning. Varken via ngn popup eller när man känner på enheten. Filmat i 4k 60 FPS. Så jag antar att jag är förskonad, eller så har de flertal updates som skickats ut löst problemet.
     
  15. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Riktigt nice lur som privat användare. I min har jag dock även en workprofile som vi skjuter ut via Microsoft Endpoint och det verkar den ha väldigt svårt att hantera, får starta om den flera gånger om dagen vissa dagar bara för att kunna använda den i jobbet. Speciellt företagsvarianten av Microsoft Authenticator verkar ställa till det för den.
     
  16. Droid_220

    Droid_220 Guest

    Haft min 9 Pro någon vecka nu och har varit mycket nöjd. Kameran levererar bra bilder, mjukvaran flyter på, batteritiden är tillfredsställande och byggkvaliteten är top notch!
    Den laddar dessutom otroligt snabbt med medföljande laddare!
    Känns som en premium telefon!
    Jag tycker dock den är lite för stor så kommer bli byte när jag bestämt mig för vad jag vill ha i stället.....